محمدعلی نجفی از سوی اولیای دم میترا استاد بخشیده شد رستگاری به‌وقت اذان صبح

گروه حوادث: پرحاشیه‌ترین پرونده جنایی سال‌های گذشته، بامداد دیروز با بخشش اولیای دم بسته شد و حالا محمدعلی نجفی، سیاستمدار کارکشته اصلاح‌طلب، که صبح روز سه‌شنبه ۷ خردادماه امسال، همسر دومش، میترا استاد را به قتل رسانده بود، تنها از جنبه عمومی جرم و اتهام حمل اسلحه بدون مجوز مجازات می‌شود.
بامداد دیروز و همزمان با اذان صبح بود که مسعود استاد، برادر میترا استاد، در پستی اینستاگرامی با اشاره به آیه ۱۳۴ سوره آل عمران «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» با این ترجمه که «متقین کسانی هستند که در راحت و رنج انفاق می‌کنند و خشم خود را فرو می‏برند و از خطای مردم می‌گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد»، نوشت: «و اما در مورد خودم که روزی سردار گمنام و روزی سردار سپاه نام گرفتم، می‌گویم که الان نه شغلی دارم و نه رسمی که از کسی گرفته باشم. فقط فرزند روستازاده‌ای به نام کاکابرار از دیار کرمانشاهانم. از کودکی از پدر و مادرم مهرورزی آموختم و تا درجه دکتری تخصصی هوا و فضا در معتبرترین دانشگاه‌های کشور و بدون رانت تحصیل کردم. در بهمن سال ۹۳ خانه هوا و فضای ایران را در شهرداری تهران تاسیس نمودم و الان نیز فقط مدرس دانشگاه هستم.
و اما در آخر داستانمان به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقای مسعود افرازه و محمود حاجلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان، آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم که امیدوارم آقای محمدعلی نجفی در این چند صباح باقی‏مانده به دور از سیاست، به تزکیه نفس بپردازد. اجر همه خیرخواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم».
مسعود افرازه، یکی از وکلای خانواده میترا استاد نیز اعلام گذشت این خانواده از قصاص محمدعلی نجفی را در گفت‌وگو با ایسنا تایید کرد.


این گذشت در حالی اعلام شده است که محمدعلی نجفی، علاوه بر قتل همسر دومش، به جرم حمل و نگهداری سلاح غیر‏مجاز نیز محکوم به دو سال حبس شده است. او در دادگاه از اتهام ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی( تبرئه شده بود.
سوالی که پس از انتشار خبر عفو نجفی از سوی خانواده استاد در اذهان عمومی مطرح شده است، سرنوشت وی از جنبه عمومی جرم است.
در این باره، نعمت احمدی، وکیل دادگستری با اشاره به اعلام گذشت اولیای دم میترا استاد از محمدعلی نجفی به ایسنا گفت: خوشبختانه هم حرمت خانواده مقتول و هم خون آن مرحوم نگه داشته شد و مهم‏تر از همه یک الگویی در جامعه شد که در موارد دیگر اگر خدای‏نکرده حادثه‌ای اتفاق افتاد جنبه حادثه‌ای بودن را بیشتر توجه کنیم تا یک عمد و قتل را. وی در تحلیل حقوقی اعلام گذشت اولیای دم میترا استاد از محمدعلی نجفی گفت: بنا بر قانون مجازات اسلامی قصاص حقی است که انجام آن برعهده اولیای دم است. از نظر حقوقی نیز از آنجا که  قصاص را اولیای دم درخواست می‌کنند و شکایت و خواسته‌اش را در دادگاه مطرح می‌کنند، اگر بگویند گذشت می‌کنند موضوع قصاص منتفی است ولی اگر تقاضای قصاص کنند دادگاه صبر می‌کند که آیا آن‌ها گذشت می‌کنند یا خیر. وی افزود: قصاص می‌تواند تبرعا - با خدا -  باشد یا مطابق دیه و مصوبه‌ای باشد که قانونگذار هر سال تعیین می‌کند یا خواسته دیگری که اولیای دم داشته باشند، است.  با گذشت شکات و اولیای دم مسئله قصاص منتفی است یعنی دادگاه نمی‌تواند در قصاص اصراری داشته باشد و حقی بوده که از آن گذشت کرده‌اند و اعمال نمی‌شود. احمدی با اشاره به ماده ۶۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، افزود: از لحاظ جنبه عمومی جرم نیز قانونگذار از باب اینکه یک عضو از جامعه به هر حال به وسیله فرد یا افرادی کشته شده است، مجازات  ۳ تا ۱۰ سال حبس را در صورت احراز اخلال در نظم جامعه و‏... در نظر گرفته است.  در این زمینه دو نظر وجود دارد یک عده که اکثریت هستند می‌گویند دادگاه نمی‌تواند کمتر از سه سال حبس - کف مجازات - را در نظر بگیرد و عده دیگر که اقلیت هستند  می‌گویند که دادگاه مخیر است که کمتر از سه سال حبس را در نظر بگیرد. وی ادامه داد: در بعضی مواقع پرونده‌ای تشکیل می‌شود و طرف با جنایت هرچه  تمام‌تر اقداماتی را انجام داده و موضوع و شخصیت جانی طوری است که دادگاه ۱۰ سال حبس را در نظر می‌گیرد و علاوه بر ان نیز طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی می‌تواند مجازات‌های تکمیلی اعم از تبعید و محرومیت‌های اجتماعی را در نظر بگیرد. احمدی با اشاره به پرونده میترا استاد و شخصیت محمدعلی نجفی گفت: آقای نجفی در دادگاه حتی از مقتوله با نام  ایشان استفاده می‌کرد، یک بار واژه ناصوابی را نگفت و شخصیت و جایگاهش از  نظر قاضی دادگاه باید با توجه به گذشت اولیای دم نظر اقلیت یعنی حتی کف - ۳ سال حبس - را برای او در نظر نگیرد.
وی با اشاره به نقش بزرگان اهل حق در این رضایت، گفت: خانواده استاد جزو اهل حق هستند و اهل حق هم شاخه‌های شیعی شناخته‏شده در غرب کشور است و پیروان زیادی دارند و اعتقادی به انتقام ندارند و بارزترین خصوصیت آن‌ها باور به گذشت و اینکه در عفو لذتی است که در انتقام نیست را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. احمدی افزود: من از روز اول بر این باور بودم و مطمئن بودم که ذهنیت حاکم بر این خانواده که جزو خانواده اهل حق هستند این است و اجازه نخواهند داد که آقای نجفی  آسیبی ببیند و همین ذهنیت حاکم شد و دیدیم که نتیجه داد. وی در پایان گفت: خوشحالم با اینکه تندروی برخی رسانه‌ها را در مورد مسئله پرستو و مهدورالدم بودن در این زمینه دیدیم و متاسفانه به گونه‌ای بد موضوع انعکاس پیدا کرد و یک عده‌ای آن را دامن زدند ولی نه دادگاه به آن توجه کرد و نه خانواده مقتول و نه آقای دکتر نجفی در این کوران قرار گرفت و خوشبختانه هم حرمت خانواده مقتول و هم خون آن مرحوم نگه داشته شد و مهم تر از همه یک الگویی در جامعه شد که  در موارد دیگر اگر خدای‏نکرده حادثه‌ای اتفاق افتاد جنبه حادثه‌ای بودن را بیشتر توجه کنیم تا یک عمد و قتل را.
حال باید منتظر بود و دید که دادگاه پس از دریافت رضایت کتبی خانواده استاد از قصاص، علاوه بر حکم جرم سلاح غیر‏مجاز، از جنبه عمومی جرم چه مجازاتی را برای شهردار اسبق تهران که در کارنامه عملکرد سیاسی خود، سابقه وزارت و معاونت ریاست‏جمهوری را دارد، در نظر خواهد گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
غلامعلی بِسکی که بود و چگونه می‌اندیشید؟ خداحافظی طبیعت ایران با «بابا بِسکی» محمدرضا ستاری شرافت انسانی در قربانگاه یمن «ابتکار» از درخواست‌ها و عوامل چالش‌برانگیز رفراندوم گزارش می‌دهد در جست‌وجوی ظرفیت مغفول قانون اساسی «‌ابتکار» اعتراضات خیابانی دامنه‌دار در هنگ‌کنگ را بررسی می‌کند پاشنه‌آشیل اژدها نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‏رو گروهی گالری‌گردی کنیم محمدعلی نجفی از سوی اولیای دم میترا استاد بخشیده شد رستگاری به‌وقت اذان صبح پایگاه خبری هیل در ادعایی مطرح کرد شمخانی به جای ظریف! از سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود ارابه مرگ در آخر خط رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به جوانان گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: به تعهد در‌برابر تعهد پایبندیم فیلم کوتاه، پرده بزرگ، سالن سینما! سیّد سجّاد حسینی سرلشکر سلامی: مذاکره، منطقی فراموش و نابود‏شده در ذهنیت مردم ایران است وزیر کشور: رایزنی با شورای نگهبان به معنای دور زدن قانون نیست