نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‏رو گروهی گالری‌گردی کنیم

فاطمه امین‌الرعایا
روزهای تابستان برای بسیاری از جوانان فرصت مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی گروهی، از جمله گالری‌گردی است. در این گزارش نگاهی گذرا به برخی نمایشگاه‌های هنری در حال برگزاری در هفته آینده خواهیم داشت.
در هفته آینده بیش از 30 نمایشگاه هنری‌ در تهران برگزار می‌شود. نمایشگاه حجم الهام خاکپاش با عنوان «شبه مجسمه» از 18 مرداد در گالری «شیرین» کار خود را آغاز کرده است. خاکپاش درباره این نمایشگاه نوشته است: «ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیزش شبه است، هنرش شبه هنر، اقتصادش شبه اقتصاد، آموزش‌اش شبه آموزش، تعالیمش نجات‏بخش نیست ذهن را رهایی نمی‌بخشد به آن قفل می‌زند... محبتش شبه محبت، یاری‌اش شبه یاری، لذتش شبه لذت، سخن گفتنش شبه کلمه، انسانیتش شبه انسانی، بودن در آن شبه بودن و در یک کلمه حیاتش شبه زندگی و شبه واقعیست، کدام روح و جان در این دنیایی که همه چیزش یک شبه وجود ناجور است می‌تواند ببالد؟ کدام مجسمه می‌تواند از جنس اصل باشد و روح را ارتقا بخشد؟!»
همچنین در گالری دیگری در این مجموعه، نمایشگاه نقاشی امیر راهساز با عنوان «ساسپریا» نیز از 18 مرداد کار خود را آغاز کرده است. این هنرمند درباره مجموعه آثارش این‌گونه نوشته است: «از درون سیاه آهنی آهی می‌کشم و صدایم در وجودم انعکاس می‌یابد. آخ یادم رفته که بزرگ شده‌ام و دیگر این سیاه به کار بازیم نمی‌آید. جز آهم نمی‌توانم به بیرون بجهم. گیر کرده‌ام... گیر کرده‌ایم... چند وقت است که اینجایم؟ یک روز؟ یک ماه؟ یک سال؟ یک قرن؟ همیشه تا ابد... و باز بویی از کودکی مشامم را از آن سیاه آهنی پر می‌کند. مادرم فریاد می‌زند نزدیک نشووو کثیف می‌شوی. ابوالهول می‌آید و من پشت سیاه آهنی قایم می‌شوم .من هنوز قایم شده‌ام. همیشه تا ابد...»


این دو نمایشگاه تا 30 مردادماه در گالری مذکور به خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 ، به جز دوشنبه‌ها از ساعت 11 تا 19 برپا خواهند بود.
گالری «فرمانفرما» از جمعه 25 مردادماه میزبان نمایشگاهی گروهی با عنوان «خانم و آقای هنرمند» خواهد بود. گردآوری این آثار بر عهده فریدون فربود رودابه‌نژاد بوده است. در این نمایشگاه، تجربه هنرمندانه زندگی مشترک میان زوج‌های هنرمند که گونه‌ای دیگر از زندگی را پیش رویمان خواهند گذاشت به نمایش درمی‌آورد و به این موضوع می‌پردازد که آیا زوج‌های هنری، زندگی مشترک‌شان را هنرمندانه تجربه کرده‌اند یا مانند زوج‌های شاغل در هر رشته کاری دیگری تنها زندگی را نگریسته‌اند.
همچنین گالری فرمانفرما در این نمایشگاه نشست «تحلیل روانکاوانه آثار توسط متخصصان» را در روز سه‏شنبه 29 مرداد مصادف با عید مبارک غدیر خم ساعت ۱۷:۳۰ میزبانی خواهد کرد.
این نمایشگاه تا 15 شهریور به جز دوشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 11 تا 19 در گالری مذکور به نشانی خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ ادامه خواهد داشت.
نمایشگاه نقاشی جاوید عندلیب با عنوان «اولین نقاش» نیز از 25 تیرماه کار خود را آغاز می‌کند. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «اولین نقاش یعنی انسانی که برای اولین بار نقاشی کرد؛ مسلما نه با هدف خلق یک اثر هنری بلکه با انگیزه‌ای مشابه با اولین شکارچی، اولین کشاورز و... با انگیزه بقا. هرچند که اصل این نیاز تا به اکنون و در هنرمند امروزی نیز کم و بیش ثابت باقی مانده اما مفهوم و کارکرد اثر هنری به طور قطع، دچار دگرگونی بسیار شده است.
اساس این دگرگونی حافظه و ذهن است که به پشتوانه ساختار زبان در مواجهه با هر پدیده‌ای معنای تازه‌ای تعریف می‏کند. انباشت هزاران ساله این تعاریف در ذهن، در یک روند تکراری و تاریخی است که همواره منجر به خلق معناهای تازه بر مبنای معانی پیشین می‌شود.
این معناسازی به عنوان یک مکانیزم اولیه در راستای بقا و رشد، همچنین می‌تواند موجب بروز خطا در دریافت واقعیت‌های عینی شود. در دنیای امروز، گاه مرز مابین این واقعیت‌ها به قدری گنگ و فاصله این تعاریف انباشت‏شده تا واقعیت دست اول آنقدر زیاد می‌شود که نه‏تنها مفهوم و کارکرد اولیه خود را از دست می‌دهند بلکه به راحتی قابل تحریف هستند. اینجا نقاشی می‌تواند گریزی باشد برای تجربه دوباره اولین‌ها، بازگشت به اصالت معنا».
این نمایشگاه تا 4 شهریور، هر روز از ساعت 10 تا 22 در گالری «آس» واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی،جنب بانک پارسیان، پلاک 1831 میزبان علاقه‌مندان است.
همچنین نمایشگاه نقاشی «تن» در گالری «ایده» از 18 مرداد ماه برپا شده است. مریم مقدم، نقاش این آثار درباره نمایشگاهش نوشته است: ««تــن» بازتابی از جهان انسان است، انسانی که در تلاطم روزگار گاهی دچار افول می‌شود. ناملایمات رو به زوال می‌کشاندش اما با تلاشی مداوم، کشان کشان خود را به سوی روزنه امید سوق می‌دهد. در این آثار سعی بر این بوده که رنج‌ها و تلخی‌های زیست‌شده بیشتر با دفرمه‌ها و از ریخت ‌افتادن‌ها به زبان تصویر ترجمه شوند. در نهایت تلاش انسان برای روی پا ماندن با تداعی فرم بدنی تخریب‌شده و پایدار به تصویر دوخته شده است».
این نمایشگاه تا 29 مرداد ماه در گالری «ایده» واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ هر روز از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است.
گالری «ممیز» خانه هنرمندان ایران نیز از 18 مردادماه میزبان آثاری از پنج دهه فعالیت هنری اسماعیل خلج است. این نمایشگاه که با عنوان «سایه» با همکاری موسسه توسعه هنرهای معاصر، خانه هنرمندان ایران و خانه تئاتر برگزار شده است.
اسماعیل خلج از هنرمندان نام‌دار تئاتر ایران است که به واسطه نمایشنامه‌ها و شیوه درام‌نویسی‌اش در میان علاقه‏مندان هنرهای نمایشی شناخته شده است. خلج از اوایل دهه ۵۰ فعالیت هنری خود را آغاز کرد و با نگارش و کارگردانی نمایش‌هایی همچون «پاتوق»، «پاانداز»، «حالت چطوره مش رحیم؟»، «شبات» و... به عنوان یک چهره هنری خود را مطرح کرد.
او که سال‌ها کارمند اداره رادیو و تلویزیون بود؛ سپس به عنوان بازیگر در سینما در آثاری همچون «یک تکه نان»، «پابرهنه در بهشت»، «همیشه پای یک زن در میان است» و... بازی کرد و در تلویزیون علاوه بر کارگردانی سریال سایه همسایه، در مجموعه‌های تلویزیونی این شرح بی‌نهایت، مرده متحرک، اغما، خانه بی‌پرنده، جلال‌الدین و... بازی کرده است.
اسماعیل خلج که در سال‌های اخیر بیشتر وقت خود را صرف هنر نقاشی کرده است، برای اولین بار آثار نقاشی خود را با عنوان «سایه» در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته است.
این نمایشگاه تا 29 مرداد در گالری مذکور به نشانی خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه‌ هنرمندان ایران به کار خود ادامه خواهد داد.
نقاشی‌های شاهین نوروزی با عنوان «فضای سبز» است. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «دوست دارم نقاشی‌هایی زیبا، صمیمی، دلچسب و شادی‌آفرین بکشم، نقاشی‌هایی از فضاهای سبز، یار دلربا و جهانی آسوده، با این وجود سرخوردن اشکال به ورطه‌های دیگر باعث فرسایشی جانکاه است. فرسایشی بین سعی من در ورز دادن و انتظام آنها و میل تصاویر به آزادی و سیال بودن. گاهی فکر می‌کنم فضا، موقعیت، زمان، تاریخ، کلمات و حتی حافظه‌ام نیز در این میل با تصاویر همدست می‌شوند و مرا در تلاطمی ابدی بین امر زیبا و موقعیت موجود رها می‌کنند».
این نمایشگاه تا 15 مرداد در گالری مذکور به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى پلاک ۲۵ از ساعت 12 تا 20 به‌جز دوشنبه‌ها ادامه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
غلامعلی بِسکی که بود و چگونه می‌اندیشید؟ خداحافظی طبیعت ایران با «بابا بِسکی» محمدرضا ستاری شرافت انسانی در قربانگاه یمن «ابتکار» از درخواست‌ها و عوامل چالش‌برانگیز رفراندوم گزارش می‌دهد در جست‌وجوی ظرفیت مغفول قانون اساسی «‌ابتکار» اعتراضات خیابانی دامنه‌دار در هنگ‌کنگ را بررسی می‌کند پاشنه‌آشیل اژدها نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‏رو گروهی گالری‌گردی کنیم محمدعلی نجفی از سوی اولیای دم میترا استاد بخشیده شد رستگاری به‌وقت اذان صبح پایگاه خبری هیل در ادعایی مطرح کرد شمخانی به جای ظریف! از سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود ارابه مرگ در آخر خط رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به جوانان گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: به تعهد در‌برابر تعهد پایبندیم فیلم کوتاه، پرده بزرگ، سالن سینما! سیّد سجّاد حسینی سرلشکر سلامی: مذاکره، منطقی فراموش و نابود‏شده در ذهنیت مردم ایران است وزیر کشور: رایزنی با شورای نگهبان به معنای دور زدن قانون نیست