مخالف کوپن هستم

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سهم ۱۵۰هزار میلیاردی فروش نفت از بودجه امسال گفت: خطرناکترین حالت جبران کسری بودجه استفاده از منابع بانک مرکزی است که تا این لحظه اتفاق نیفتاده و ان‌شاءالله نخواهد افتاد.
اسحاق جهانگیری در دومین همایش ملی تشکل‌های اقتصادی ایران با عنوان راهبران توسعه، با اشاره به لزوم بهره‌مندی از نظرات بخش خصوصی در اتخاذ تصمیم‌های دولتی، اظهار کرد: وقتی نخبگان ببینند که هیچ نقشی در حاکمیت ندارند و نظرات‌شان نادیده گرفته می‌شود، مایوس می‌شوند و یاس نخبگان به یاس جامعه منتهی خواهد شد، لذا ما برای حل مشکلات اقتصادی نیاز داریم مشارکت و همبستگی اجتماعی را افزایش دهیم و همه اینها در گرو مشارکت همه نخبگان کشور است. جهانگیری گفت: متاسفانه در 40 سال گذشته رشد اقتصادی کشور پایین و پرنوسان بوده و خصوصاً در 10 سال گذشته اوضاع سرمایه‌گذاری ما خوب نبوده و این یک پاشنه آشیل جدی برای اقتصاد کشور است.
معاون اول رئیس جمهور ابراز کرد: اما کنار همه این مشکلات فساد گسترده در کشور آن چیزی است که مردم را بیش از هر چیز دیگر رنج می‌دهد؛ فسادی که نمی‌شود تنها مقصر آن را دولت و یا این که مقصر آن را بخش خصوصی دانست، بلکه باید با یک نگاه واقع‌بینانه عزم جدی برای ریشه‌کن کردن این فساد
شکل گیرد.


جهانگیری با بیان این که شاخص‌های اقتصادی از جمله شاخص‌های اشتغال، تولید و بورس علامت‌های خوبی را در اقتصاد ایران نشان می‌دهد، گفت: این موفقیت‌ها حاصل تلاش شما در بخش خصوصی است و من می‌دانم بخش خصوصی در چه شرایطی برای زنده ماندنش، ادامه تولید و اشتغال در تلاش است، لذا اگر کسی از پشت به شما تیر بزند خیانت کرده و اگر این اقدام عامدانه باشد غیرقابل گذشت است، ولی مگر ما مرده‌ایم که چنین اتفاقی بیفتد و دست روی دست بگذاریم؟
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که هر تصمیم و اقدامی که در دولت و حاکمیت گرفته می‌شود با نیت خیر است، معیشت مردم، محدود کردن منابع ارزی کشور و کاهش درآمد دولت را سه هدف عمده تحریم‌های آمریکا دانست که هر تصمیمی در شرایط امروز باید با توجه به این 3مهم اتخاذ شود. وی با تصریح به لزوم اتخاذ هرگونه تصمیم با هدف درنظر داشتن معیشت مردم و جلوگیری از فشار بر قشر متوسط و ضعیف کشور، گفت: در یک سال گذشته بیشترین تاثیر تحریم‌ها بر معیشت مردم بود و این تحریم‌ها باعث شد تا زندگی عده‌ای از مردم در سختی قرار گیرد، لذا هر تصمیم اقتصادی در این شرایط باید مبتنی بر این اصل باشد که معیشت مردم قشر متوسط و رو به پایین سخت‌تر نشود.
جهانگیری با تاکید بر این‌که "من با کوپنی شدن مخالفم"، افزود: امروز کشور ما آمادگی شرایط اقتصاد کوپنی را ندارد و ما مراکز تهیه و توزیع کالا به‌صورت کوپنی را نداریم؛ برخی‌ها عنوان می‌کنند که به‌جای کوپن کاغذی کوپن الکترونیک بدهیم، غافل از آن که سیستم توزیع کوپنی نیازمند یک شبکه توزیع گسترده است که تا دورترین نقاط روستاهای ایران برسد.
جهانگیری با توجه به گلایه‌های بخش خصوصی از برخی سیاست‌های دولت از جمله بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: در این شرایط ممکن است برخی سیاست‌های ما فعالان اقتصادی را برنجاند، ولی در شرایط سخت امروز گاهی دولت مجبور است سیاست‌هایی را همچون سیاست بازگشت ارز اتخاذ کند.
وی با اشاره به سومین هدف تحریم‌ها مبنی بر کاهش درآمدهای دولت گفت: در بودجه سال سال جاری، 447 هزار میلیارد تومان دیده شده بود که 150 هزار میلیارد تومان آن درآمدهای حاصل از فروش نفت بود، ولی این یک واقعیت است که ما معتقدیم در شرایط امروز خطرناکترین حالت برای جبران کسری بودجه حرکت به‌سمت بانک مرکزی و استفاده از منابع بانک مرکزی است که خوشبختانه تا این لحظه اتفاق نیفتاده و ان‌شاءالله هم اتفاق نخواهد افتاد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در دولت یازدهم و دوازدهم اصرار داشته‌ایم که بنگاه‌های اقتصادی دولتی به اسم خصوصی‌سازی به نهادهای عمومی و حاکمیتی واگذار نشود و براساس اصل 44 به بخش خصوصی واقعی سپرده شود، این در حالی است که تا قبل از دولت یازدهم تنها 12 درصد خصوصی‌سازی انجام‌شده خصوصی‌سازی واقعی بود و این سهم در دولت یازدهم به 65 درصد رسیده و امروز 100 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی است.