تقسیم کار اروپار

محمود واعظی رئیس دفتر دولت، می‌گوید مذاکره با اروپا جدی‌تر شده است و در جلسه‌ای که کمیسیون مشترک برگزار کرده دکترعراقچی حضور یافته و همچنین قرار است جلسه‌ای در آینده با حضور وزرا برگزار شود. او ادامه داده که در کنار این مذاکرات کشورهای مختلف برای دستیابی به چارچوبی در این زمینه گفت‌وگوهایی با ما انجام دادند؛ در بین کشورهای مختلف، رئیس جمهوری فرانسه فعالیت بیشتری داشته است و مذاکرات ما با ایشان تقریبا تداوم دارد و امیدواریم بتوانیم آنچه از منافع مردم و کشور در برجام تعریف‌شده را محقق کنیم. وی همچنین درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره داشته است اگر روزهای آخر مذاکرات به جمع بندی نرسد قطعا این گام را برخواهیم داشت؛
در مورد اینکه اگر به جمع‌بندی نرسیم گام سوم را انجام می‌دهیم، تردیدی نیست.
اما در پاسخ به اینکه چرا با توجه به اظهارات واعظی، فرانسه بیش از باقی کشورها دراین میان پادرمیانی می‌کند، باید گفت این موضوع به دلیل تقسیم کاری است که خود اروپایی‌ها دراین زمینه کرده‌اند. اروپا به این نتیجه رسیده که فرانسه باید پیشگام بوده و با ایران مذاکره کند. از طرفی در تروئیکای اروپایی می‌بینیم که انگلیس مواضع خیلی نزدیکی به آمریکا دارد، از سویی آلمان مانند فرانسه از سیاست خارجی استواری برخوردار نیست که بتواند همان کارایی فرانسه را در گفت‌‌و‌گو با ایران داشته باشد. نکته دیگر اینکه در میان همه این کشورها، فرانسوی‌ها اروپایی گراتر می‌اندیشند تا سایر کشورها. به همین دلایل است که اکنون واعظی از رابطه بیشتر ایران با فرانسه می‌گوید.
اما به صورت کلی باید بگوییم بازی سیاست در خاورمیانه تقریبا دست اروپایی‌ها نیست بلکه در اختیار آمریکایی‌هاست. مگر بعد از خروج ترامپ از برجام، اروپایی‌ها تاکنون چه کار مثبتی را توانسته‌اند انجام دهند؟ بنابراین شخصا تصور نمی‌کنم که حتی تلاش‌های مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه نیز در این مسیر موفق باشد. از سویی با توجه به توئیتی که ترامپ زد و اعلام داشت آمریکا نیازی به سخنگو (فرانسه) برای میانجیگری بین خودش و ایران ندارد، این نشان می‌دهد که فعالیت‌های مکرون نیز در بحث تلطیف اوضاع و کاهش تنش‌ها راه به جایی نخواهد برد. از همین رو به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه اروپایی‌ها در عمل کاری نمی‌توانند انجام دهند و ایران هم پیشتر اعلام کرده است که می‌خواهد گام سوم را در کاهش تعهدات برجامی‌اش بردارد، عملا این اتفاق بیفتد.