امنیت و امکانات، الفبای فراموش شده در شهرک شهید باهنر مشهد


 
گزارش: نوید زنده‌روحیان  |  عکس‌ها: میثم دهقانی  | همان‌طور که در تریبون‌محــله 10مرداد اعلام شده بود، قرارمان برای تریبون‌محــله بیست و ششم، رفتــن به شهرک «شهید باهنر» و شنیدن و انعکاس درددل و دغدغه‌های ساکنان شریف این منطقه بود. روی همین حساب، صبح دهم مرداد به‌همراه «رمضانعلی فیضی» رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد به این محله رفتیم و پای حرف‌ها و گلایه‌های مردم این شهرکِ محــروم که از آسیب‌های زیادی در رنج است، نشستیم. شهرک «شهید باهنر» در حاشیه شرقی  مشهد واقع شده و به عنوان یک محدوده منفصل شهری، جزو منطقه 6 شهرداری مشهد قرار گرفته است. این منطقه از شمال به جاده میامی، از جنوب به اراضی خالی از سکنه، از شرق به جاده سرخس و از غرب به شهرک شهیدرجایی محدود می‌شود. شهرک «شهیدباهنر» تا قبل از قرار گرفتن در محدوده نظارت و خدمات شهرداری منطقه6، با مشکلات و آسیب‌های زیادی سروکار داشت منتها هنوز و بعد از گذشت چندین سال از این اتفاق و انجام اقدامات مختلف همچنان از نبود امنیت وامکانات اولیه و بدیهی شهری و فرهنگی و اجتماعی، رنج می‌برد.
 
نیاز اصلی و اساسی این محله، تامین امنیت است
با توجه به اعلام و هماهنگی‌ قبلی، دقایق طولانی پیش از این که تیم تریبون‌محــله به شهرک برسد، برخی اهالی که تعدادشان به 50نفر می‌رسید سر قرار منتظرمان بودند و طبیعتا حرف و گله و درددل‌های زیادی برای گفتن داشتند. پــدر «شهید بسکابادی» که نامش به یکی از معابر پر رفت و آمد شهرک شهیدباهنر اعتبار داده، ساکن همین محله است و با احترام، دعوتمان می‌کند به حسینیه چهارده معصوم(ع) که خودش بانی آن جاست و پس از احوال پرسی، درباره شرایط محله درددل می‌کند: «اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر در این شهرک بیداد می‌کند. آن قدر زیاد و تابلــو که به خدا دلم نمی‌خواهد از این مسجد بیرون بروم؛ چون وقتی می‌بینم پیر و جوان‌مان در این محله درگیر اعتیاد شده و گرفتارند، واقعا ناراحت می‌شوم. ای‌کاش فضا برای تهیه و توزیع و مصرف مواد مخدر، این قدر مهیا نبود و علاوه بر پلمب خانه‌هایی که تا پیش از این مخصوص ارائه همین خدمات بود، یک فکر جدی و اساسی برای برخورد با این بحــران و معضل در این شهرک می‌شد.»
«حجت‌الاسلام شریفی» روحانی و امام جماعت مسجد محل هم که در جمع ما حضور دارد، ادامه می‌دهد: «نیاز اصلی و اساسی این محله، تامین امنیت است. واقعا امنیت این محله به‌رغــم تلاش شبانه روزی نیروی انتظامی، پایین است و به نظرم این محله به‌لحاظ تامین امنیت، نیاز به یک نگاه ویژه و تمهیدات خاص دارد. هرچند نبود امنیت در محله، سال‌های گذشته هم یک تهدید به‌حساب می‌آمد اما این قدر فراگیر و ترسناک نبود و این روزهــا بیشتر شده و باید به سرعت فکری به حال آن کرد. همه ما ساکنان شریف و سالم محله حاضریـم به نیروی انتظامی در این زمینه کمک کنیم تا امنیت خانواده‌هایمان برقرار شود. مردم این جا از این لحاظ در عذاب و سختی هستند.»
یکی دیگر از ساکنان درددل می‌کند: «خود من ظرف دوسه سال اخیر، در همین چهارراه شهیدبسکابادی شاهد وقوع چهار قتل بوده ام. هرچند مدتی قبل تعداد زیادی از خانه‌های شهرک را که پاتوق قاچاقچیان مواد مخدر و خلافکاران بود پلمب کردند اما تاثیر زیادی نداشت و هنوز هم مثل قدیم، این آمد و رفت‌ها و خرید و فروش‌ها که به نبود امنیت منجر شده، ادامه دارد. انگار دیگر خلافکاران هم از کسی حساب نمی‌برند.»
 


      «رمضانعلی فیضی» عضو شورای شهر، در این خصوص می‌گوید: «خود من در محلات حاشیه شهر رشد کرده و بزرگ شده‌ام و با شرایط دشوار آن واقعا آشنا هستم. نبود امنیت و رواج اعتیاد و سرقت و رفت و آمد اراذل و اوباش و دعوا و نزاع‌های دسته‌جمعی از معضلات جدی این مناطق به‌شمار می‌رود که شهرک شهیدباهنر هم به‌ آن مبتلاست. ما مسئولان شهری، هر لحظه و هرجا لازم باشد برای حل این مشکلات، همراه مردم هستیم و از همین امروز پیگیر این مسائل خواهم بود. از دستگاه محترم قضایی و عزیزان نیروی انتظامی که تا حد توان و با کمترین امکانات بیشترین تلاش را انجام می‌دهند هم درخواست می‌کنم برای برطرف کردن این مشکلات در اسرع وقت، گام بردارند.»
     «سرهنگ آقابیگی» فرمانده نیروی انتظامی مشهد هم در این باره می‌گوید: «با توجه به توضیحات مردم محله، نیاز است به شکل حضوری با ساکنان صحبت کنم و شرایط را با جزئیات و کامل از زبان خودشان بشنوم. در اسرع وقت، در همان حسینیه‌ای که پدر محترم شهیدبسکابادی حضور داشتند، حاضر خواهم شد و از مردم می‌خواهم همگی بیایند و گلایه‌هایشان درباره امنیت منطقه را بیان کنند و ان شاءا... با همدلی و تلاش، امنیت شهرک تامین و خیال ساکنان تا حد زیادی آسوده شود.»
 
چرا مدرسه محله تخلیه شد؟
«خانم فاطمی» که در یکی از فرعی‌های شهرک میوه‌فروشی دارد، وقتی متوجه می‌شود برای شنیدن و انعکاس دغدغه‌های اهالی حضور داریم، درددل می‌کند: «در این شهرک فقط یک مدرسه دخترانه وجود داشت که آن را به ادعای مسئولان مدرسه به دلیل فرسودگی و وجود خطر ریزش و فرونشست، تخلیه کردند اما هیچ فکری برای جایگزینش نکردند و حالا فرزندان‌مان مانده‌اند بدون مدرسه. جالب این جاست که این مدرسه بعد از تخلیه، تخریب یا بازسازی نشد و به یکی از سازمان‌ها واگذار شد و حالا مجبوریم بچه‌هایمان را با مشکلات زیاد در مدارس دورتـر ثبت نام کنیم و هر روز دلهره داشته باشیم مبادا مشکلی در راه برایشان پیش بیاید.»
    «مجیدی فر» مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این باره توضیح می‌دهد: «مدرسه مذکور مشکل فرسودگی نداشت، بلکه به دنبال ارتقای کیفیت خدمات و آموزش بودیم. روی همین حساب، تحت عنوان طرح خرید خدمات آموزشی که طی آن مدارس دولتی به موسسان مدارس غیردولتی برای بهبود شرایط واگذار می‌شوند، در اختیار سپاه پاسداران که متولی مدارس امام حسین(ع) است قرار گرفت تا با توجه به این که تعداد دانش آموزان مدرسه قبل و مدرسه کنونی که دانش آموزان به آن منتقل شده‌اند، کم و پایین‌تر از حد معمول بود، قرار شد با هم و در شرایط جدید ادغــام شوند و به‌زودی در اختیار دانش‌آموزان شهرک قرار خواهد گرفت.»
 
امان از رودخانه فاضلاب، جاری در دل محــله
«آقای گزمه» مرد میان سالی که از جاری بودن رودخانه فاضلاب در محله حسابی ناراحت است، گلایه می‌کند: «در این روز گرم تابستانی ببینید چطور فاضلاب منازل مثل یک رودخانه با حجم زیاد در دل محله جاری است و به همین واسطه، انواع پشه و حشره و بوی بد و آلودگی و بیماری و سالک هم به جان محله افتاده. این انصاف است که به خاطر حاشیه نشین بودن، فرزندان ما در چنین شرایطی زندگی کنند؟ چرا طرح اگو که ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین امکانِ زندگی شهری است، به‌رغم این که سال‌ها پیش هزینه‌اش را پرداختیم، اجرا نمی‌شود؟»
     «رمضانعلی فیضی» عضو شورای شهر ضمن تایید گله‌های این شهروند می‌گوید: «یکی از اساسی‌ترین مشکلات بافت فرسوده و حاشیه شهر ما، همین فاضلاب جاری است که در محله‌های این‌چنین مشاهده می‌شود. ساخت و ساز امکانات زیربنایی و اساسی در شهرک شهیدباهنر به دلیل حاشیه‌ای بودن، بسیار سخت است. مسئله بعدی متراژ بسیار پایین بیشتر خانه‌های این محله است که امکان حفر چاه جذبی را می‌گیرد و فاضلاب از منازل به بیرون و در کوچه و خیابان هدایت می‌شود. البته به‌زودی، از این کار با اخطار شهرداری و پیگیری شبکه بهداشت جلوگیری می‌شود اما راه حل اساسی به سازی بافت فرسوده و حاشیه‌ای است که باید هرچه زودتر آغاز شود.»
 
جاده انتهای شهرک را آسفالت کنید
یکی دیگر از کسانی که سر صحبت را با تریبون محله باز می‌کند، «حقدادی» از ساکنان قدیمی شهرک است که می‌گوید: «این شهرک از قدیم‌الایــام در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بسیاری است. یکی از این مشکلات که شاید مهم‌ترین خواسته ما هم باشد، ترمیم و بازسازی جاده انتهای شهرک به سمت روستای دستگردان است که دسترسی ما به بولوار میامی را با مشکل مواجه کرده و باید هرچه سریع‌تر فکری برایش شود و می‌خواهم همین‌جا از شما و مسئولان بابت انجامش قــول بگیرم.»
     رمضانعلی فیضی» رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد که تریبون‌محله را همراهی می‌کند، در پاسخ به این شهروند می‌گوید: «این جاده یکی از موارد مهمی است که به‌شکل جدی در فکر سر و سامان دادن به آن هستیم؛ چرا که میزان رفت و آمد در آن قابل توجه است. اما از آن جا که اولویت اصلی ما، ساخت و ساز مسیرهای داخل محدوده شهری است، همین یکی دو هفته گذشته، مسیر «شهید بسکابادی» که می‌تواند به عنوان یک راه دسترسی آسان و بدون ترافیک توسط اهالی استفاده شود، با بهترین کیفیت آسفالت، بازگشایی و افتتاح شد.»
 
برای حمام عمومی که پاتوق معتادان شده، فکری کنید
یکی دیگر از افراد محله که با ما همکلام می‌شود، می‌گوید: «نبش حر 45 یک حمام قدیمی و متروکه است که سال هاست به حال خودش رها شده و هم اکنون، پاتوق معتادها و مصرف‌کنندگان مواد مخدر است. یک فضای ترسناک که برای همه ساکنان محل، به ویژه زنان و کودکان و نوجوانان، خطرناک است.»
    «رمضانعلی فیضی»  پاسخ می‌دهد: «این ملک مربوط به اداره اوقاف است و به‌رغم این که شهرداری منطقه چندین بار تلاش کرده آن را محصور کند، نشده. مدتی تمام راه‌های رفت و آمد به این حمام قدیمی مسدود و با آهن جوش داده شد اما متاسفانه در گذر زمان و به‌واسطه نبود نظارت، همین آهن‌ها هم بریده و دزدیده شدند و دوباره شرایط به همان حالت قبل برگشت. منتها همین حالا از مسئولان شهرداری منطقه خواستم دوباره در و پنجره‌ها را مسدود کنند تا یک فکر اساسی شود.»
 
 
همین‌امروز 24‌ مرداد ماه «محله ابوذر»
امروز 24‌ مردادماه، تریبون‌محله‌ای‌ها مهمان مردم «محله ابوذر» هستند. اهالی محترم این محله می‌توانند ساعت 11 صبح، ابتدای طبرسی جنوبی65 منتظرمان باشند تا به همراه   شهردار منطقه 4  مشکلات و کمبودهای محله‌شان را بشنویم و انعکاس دهیــم.