1100‌بمب ساعتی در کلاس‌های‌درس استان

«مهر ماه امسال جشن پایان استفاده از بخاری های نفتی در مدارس کشور برگزار و سیستم های حرارتی ۲۴ هزار کلاس درس نیز به سامانه های هوشمند  مجهز می شود.» این خبری بود که سرپرست خراسانی وزارت آموزش و پرورش 14 مرداد اعلام کرد و نوید حذف یکی از عناصر ناایمن در کلاس های درس را داد. با وجود این اظهار نظر، انتظار می رفت روند حذف بخاری های نفتی از مدارس با سرعت قابل توجهی پیش برود اما آن طور که مدیرکل نوسازی مدارس استان به «خراسان رضوی» اعلام می کند هم اکنون که فقط یک ماه به آغاز سال تحصیلی مانده، 1100 کلاس درس با بخاری نفتی در استان داریم که هنوز مبلغی از اعتبارات ملی برای حذف بخاری های نفتی در مدارس کشور،به این مدارس استان اختصاص نیافته است.هرچند مدتی است خبرهایی از باز شدن گره چند ساله حذف بخاری های نفتی از مدارس کشور به گوش می رسد؛ آن طور که مهراله رخشانی مهر معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است: «24 هزار بخاری نفتی در مدارس کشور وجود دارد که در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور جمع‌آوری این بخاری‌ها بین مدارس سراسر کشور توزیع شده است». وی همچنین اولویت برنامه آموزش و پرورش را جمع آوری بخاری های نفتی قبل از شروع سال تحصیلی جدید اعلام کرد. خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از استان هایی که تعداد زیادی کلاس با بخاری نفتی دارد، یکی از استان های هدف در توزیع این اعتبار ملی برای حذف این عنصر ناایمن در مدارس است. به گفته جاسم حسین پور مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، از تعداد 24 هزار مدرسه کشور که با بخاری نفتی گرم می شوند، حدود هزار و 100 کلاس درس در استان قرار دارد که از محل اعتبار 300 میلیارد تومانی، حدودا بین 7 تا 10 درصد آن به خراسان رضوی تعلق می گیرد.
هنوز اعتباری تخصیص نیافته است
حسین پور با تاکید بر این که هنوز مبلغی از این اعتبار به خراسان رضوی، اختصاص نیافته است، به «خراسان رضوی» می گوید: در صورت ابلاغ اعتبار به طور کامل، بخاری های نفتی مدارسی که منطقه آن ها از نعمت گاز برخوردار است اما هنوز کلاس های درس آن ها با بخاری نفتی گرم می شود و تبعات و خطرات زیادی برای دانش آموزان و کادر آموزشی دارد، جمع آوری خواهد شد تا سیستم گرمایشی این مدارس را بازسازی کنیم. مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تصریح می کند: این 300 میلیارد تومان فعلا در مرحله ابلاغ اعتبار است و این مبلغ تا زمانی که به صورت کامل تخصیص پیدا کند، به تناسب به خراسان رضوی هم اختصاص داده می شود تا کلاس های مد نظر را استانداردسازی کنیم.
9 کلاس خشتی استان تا مهر جمع آوری می شود


از حسین پور در خصوص تعداد مدارس خشتی استان سوال می کنیم که پاسخ می دهد: 9 کلاس خشتی در استان داریم که تا مهر ماه امسال  با اعتبار کافی جمع آوری می شود. در این زمینه مشکل اعتبار نداریم.
همچنین در مجموع، در کل کشور 66 هزار و 628 کلاس درس به تخریب و بازسازی نیاز دارد که در این بین تهران با 8419 کلاس و خراسان رضوی با 7080 کلاس رتبه های اول این آمار را دارند. این آماری است که اسفند ماه سال گذشته اعلام شد. همان موقع جزئیات آن را از مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی پیگیری کردیم که از طرح «تخریب و بازسازی مدارس در آموزش و پرورش» خبر داد و گفت از این طریق اعتبارات ملی از سازمان نوسازی مدارس کشور برای نوسازی مدارس فرسوده تعلق می گیرد که در زمینه نوسازی و تخریب مدارس هنوز میزان اعتبار اعلام نشده است و در خراسان رضوی به تناسب اعتباری که در نظر گرفته شود، تخریب و بازسازی مدارس در دستور کار قرار می گیرد.از این رو از جاسم حسین پور درباره تعداد مدارسی که از اسفند سال گذشته تا کنون در استان بازساری شده اند، سوال می کنیم که بعد از یک هفته پیگیری، هربار ارائه آمار مدارس بازسازی شده به روز دیگری موکول شد و آماری در این زمینه ارائه نشد.