هند به دستور سفیر آمریکا عرصه را بر شیخ زکزاکی تنگ‌تر کرد

دکتر مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن و معتمد شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با انتشار فایل صوتی در فضای مجازی از اولتیماتوم دولت هند به شیخ ابراهیم زاکزاکی برای پذیرش خواسته‌های تیم پزشکی معالج وی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) شجره در این فایل صوتی اعلام کرد: دولت هند به شیخ زکزاکی ضرب‌الاجل داده که یا درمان در شرایط حاضر و توسط افراد تعیین شده دولت هند را بپذیرد و یا تا دو ساعت دیگر باید کشور هند را ترک کند.
بنا به گفته شجره، رفتار با شیخ زکزاکی مثل یک مجرم است. این حرکت کاملا برخلاف هرگونه استاندارد بین‌المللی و انسانی است، آن هم در رفتار با شخصی که کوچکترین جرمی انجام نداده است.
وی تصریح کرد: طبق توافق دادگاه قرار بود شیخ زکزاکی (به منظور حفظ امنیت جانی) تنها توسط گروهی از پیش تعیین شده توسط حرکت اسلامی در هند درمان شود ولی به هنگام رسیدن شیخ به هند ایشان را با گروهی دیگر به بیمارستان منتقل کرده و با قرار دادن نیروهای امنیتی در خارج از اتاق ایشان از ورود افراد برگزیده حرکت جلوگیری کردند.


پیش از این خبر رسیده بود که سفیر آمریکا در هند بیمارستان را تحت فشار گذاشته است تا شیخ زکزاکی را درمان نکنند.
شیخ زاکزاکی پس از یک دوره چهارساله اسارت در زندان نظامی نیجریه دو روز پیش به دستور دادگاه عالی شهر کادونای نیجریه برای درمان بیماری ناشی از شکنجه دوران اسارت به هند اعزام شد. از ابتدای ورود شیخ زاکزاکی به هند اخلال در روند درمان وی آغاز شد. قرار بود یک تیم پزشکی هندی درمان رهبر جنبش اسلامی نیجریه را برعهده گیرد اما وی و همسرش به یک تیم پزشکی نامعلومی که شیخ زاکزاکی معتقد است که این تیم آمریکایی هستند تحویل داده شد.
در همین حال دفتر شیخ «زکزاکی» در ایران روز گذشته در بیانیه‌ای از ناموفق بودن انتقال این روحانی به بیمارستانی که از قبل مشخص شده بود، خبر داد.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است که این روحانی نیجریه‌ای به یک تیم دیگر پزشکی در فرودگاه دهلی نو تحویل داده شده است.
دفتر «ابراهیم زکزاکی» در ایران نسبت به طراحی توطئه‌ای ازسوی نیروهای امنیتی نیجریه‌ای هشدار داد.
همچنانکه در این بیانیه به این موضوع اشاره شد که یک تیم از پلیس هند در برابر اتاق شیخ «ابراهیم زکزاکی» و همسرش موسوم به اتاق 4262 مستقر شده‌اند که با آنان بدرفتاری می‌کنند.
دفتر شیخ «زکزاکی» در ایران دولت نیجریه و نیروهای امنیتی آن را مسئول کامل حفظ سلامتی این روحانی و همسرش عنوان کرد.
رهبر شیعیان نیجریه از سال 1394 در بازداشت نظامیان ارتش این کشور بود.
دادگاهی در نیجریه چندی قبل اعلام کرد که به «شیخ ابراهیم زکزاکی» و همسرش مجوز داده تا برای درمان به کشور هندوستان عزیمت کنند. «شیخ زکزاکی» از مدتی پیش دچار عارضه‌های جسمی شده و به ویژه چشمان او نیاز به درمان دارند.
نارضایتی شیخ زکزاکی از شرایطش در هند
در این میان شیخ ابراهیم زکزاکی گفت: شنیده‌ایم سفارت آمریکا در هند بر مقامات بیمارستان فشار وارد کرده بود تا ما را پذیرش نکنند.
وی خاطرنشان کرد: هند مکان امنی نیست. به ما اجازه خروج از یک اتاق به اتاق دیگر را نمی‌دهند و نگهبانان ما را از همه طرف محاصره کرده‌اند.
رئیس جنبش اسلامی نیجریه در این فایل صوتی افزوده است: گویی ما را به یک بازداشتگاه دیگر منتقل کرده‌اند.
پیشتر این سایت لبنانی گزارش داده بود، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه تصمیم گرفته تا هند را ترک کرده و به نیجریه بازگردد.
این تصمیم پس از محدودیت‌های امنیتی که تاثیر منفی بر سفر درمانی او گذاشته، اتخاذ شده است.
رهبر شیعیان نیجریه طی چند سال گذشته در کشورش تحت بازداشت قرار داشت.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رهبر انقلاب خطاب به اعضای گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی: شعار خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید سازمان خصوصی‌سازی زیر ذره‌بین دستگاه قضا با حضور رئیس‌جمهور انجام می‌شود؛ کلنگ‌زنی 150 هزار خانه در عید غدیر در قالب طرح اقدام ملی حجم مبادلات تجاری ایران و هند به 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد پاکستان خواهان برگزاری نشست شورای امنیت درباره کشمیر حجت‎الاسلام والمسلمین قاضی‌ عسکر: لفظ «شهید» برای کشته‌شدگان منا در تفاهم‌نامه با عربستان تصریح شده رئیس مرکز تحقیقاتی روسیه: مهارت ظریف در دیپلماسی آمریکا را وادار به تحریم وی کرد وکیل اولیای دم میترا استاد: محمد علی نجفی بخشیده شد هند به دستور سفیر آمریکا عرصه را بر شیخ زکزاکی تنگ‌تر کرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس: کشور امسال بیشترین ذخیره مواد غذایی را دارد ترامپ: اگر مجبور شویم، از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شویم در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی به تصویب نهایی رسید حجم مبادلات تجاری ایران و هند به 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد دستور ویژه رئیس‌جمهور برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات تحلیل سیاسی هفته