پاکستان خواهان برگزاری نشست شورای امنیت درباره کشمیر

پاکستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد تا درباره تصمیم هند مبنی بر لغو وضعیت ویژه کشمیر تشکیل جلسه دهد.
به گزارش ایسنا، براساس تصمیم دولت هند «ایالت جامو و کشمیر» دیگر حق تصویب قوانین داخلی خود را ندارد و غیرکشمیری‌ها می‌توانند در این ایالت زمین و مستغلات بخرند. با اعلام لغو این امتیازات، خطوط تلفن، اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی در کشمیر قطع شده و دولت هند محدودیت‌هایی برای رفت‌وآمد و تجمعات اعمال کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در نامه پاکستان به شورای امنیت آمده است: پاکستان به دنبال درگیری نیست اما هند نیز نباید خویشتن‌داری ما را به عنوان ضعف تلقی کند.
در این نامه به شورای امنیت تصریح شده است: اگر هند تصمیم بگیرد که مجدداً به استفاده از زور متوسل شود، پاکستان خود را موظف می‌داند با تمام توان از خود دفاع کند.


پاکستان تاکید کرد، به دلیل پیامدهای خطرناک تصمیم اخیر هند، خواهان تشکیل نشست شورای امنیت است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، هنوز مشخص نیست که شورای امنیت فورا به این درخواست پاکستان پاسخ خواهد داد یا نه. پاکستان روز شنبه اعلام کرده بود که چین از خواست اسلام‌آباد برای برگزاری نشست شورای امنیت حمایت می‌کند.
شورای امنیت ضمن تایید دریافت نامه از پاکستان، اعلام کرد که در خصوص این موضوع بحث و رایزنی می‌کند و در این زمینه تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
فرماندار جامو و کشمیر: تدابیر امنیتی در منطقه کاهش می‌یابد
ازسوی دیگر و به گفته فرماندار ایالت جامو و کشمیر، پس از روز استقلال هند (امروز)، تدابیر و محدودیت‌های امنیتی در مناطق سمت هند کشمیر کاهش پیدا خواهد کرد؛ با این حال، خطوط تلفن و اینترنت هم‌چنان از دسترس خارج خواهند ماند.
ساتیا پال مالیک، فرماندار ایالت جامو و کشمیر به روزنامه "ونزدی تایمز" هند گفته است که با وجود کاهش محدودیت‌های امنیتی در کشمیر ازسوی نیروهای دولت هند که پس از لغو خودمختاری این منطقه در اوایل ماه جاری میلادی اعمال شد، ابزارهای ارتباطی هم‌چنان مسدود خواهند ماند.
او طی مصاحبه‌اش با این روزنامه، اظهار داشته که: "ما نمی‌خواهیم تا زمان آرام شدن اوضاع، آن ابزار را در اختیار دشمن بگذاریم؛ طی یک هفته یا ده روز، همه چیز به وضعیت عادی باز خواهد گشت و ما تدریجا خطوط ارتباطی را باز خواهیم کرد".
دولت هند در 13 مرداد، با واهمه از بروز ناآرامی، ابزارهای ارتباطی در کشمیر را مسدود کرد و اقدام به برقراری حکومت نظامی در نواحی تحت کنترل خودش در کشمیر کرد؛ این موضوع پس از آن رخ داد که روز قبل‌تر، یعنی سوم اوت، دولت هند فرمانی مبنی بر لغو وضعیت ویژه کشمیر صادر کرد.
تاکنون، ده‌ها هزار تن از نیروهای امنیتی به شهر سرینگر و شهرها و روستاهای دیگری در کشمیر اعزام شده‌اند. با این حال، این تدابیر نتوانسته تا کاملا از بروز اعتراضات جلوگیری کند.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رهبر انقلاب خطاب به اعضای گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی: شعار خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید سازمان خصوصی‌سازی زیر ذره‌بین دستگاه قضا با حضور رئیس‌جمهور انجام می‌شود؛ کلنگ‌زنی 150 هزار خانه در عید غدیر در قالب طرح اقدام ملی حجم مبادلات تجاری ایران و هند به 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد پاکستان خواهان برگزاری نشست شورای امنیت درباره کشمیر حجت‎الاسلام والمسلمین قاضی‌ عسکر: لفظ «شهید» برای کشته‌شدگان منا در تفاهم‌نامه با عربستان تصریح شده رئیس مرکز تحقیقاتی روسیه: مهارت ظریف در دیپلماسی آمریکا را وادار به تحریم وی کرد وکیل اولیای دم میترا استاد: محمد علی نجفی بخشیده شد هند به دستور سفیر آمریکا عرصه را بر شیخ زکزاکی تنگ‌تر کرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس: کشور امسال بیشترین ذخیره مواد غذایی را دارد ترامپ: اگر مجبور شویم، از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شویم در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی به تصویب نهایی رسید حجم مبادلات تجاری ایران و هند به 30 میلیارد دلار افزایش می‌یابد دستور ویژه رئیس‌جمهور برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات تحلیل سیاسی هفته