برجام باید حفظ شود


گروه سیاسی / فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حتماً امضای توافقنامه برجام را یکی از مهم‌ترین پرونده‌های دوره کاری خود می‌داند. او در چند سال گذشته و بخصوص بعد از خروج امریکا از برجام تلاش بسیاری برای حفظ برجام انجام داده است اگر چه نتایج این تلاش‌ها هنوز رنگ عملیاتی به خود نگرفته است. حالا در آستانه خداحافظی از این مسئولیت، فرجام برجام چه بسا همچنان دغدغه او باشد. پرونده‌ای که اتحادیه اروپا را وادار به ایستادگی سیاسی در برابر ایالات متحده امریکا کرده و منجر به تقویت رگه‌های استقلال جویی بیشتر این اتحادیه از سیاست‌های کاخ سفید شده است. حالا اما جانشین او بر تلاش‌ها برای حفظ میراث دیپلماسی بین‌المللی تأکید کرده است.
«جوزف بورل»، جانشین آتی «فدریکا موگرینی»، در یادداشتی که یک روزنامه اسپانیایی آن را منتشر کرده، در تشریح دیدگاهش نسبت به توافق هسته‌ای گفته که برجام باید حفظ شود. به گزارش فارس، وی با بیان این ادعا که اتحادیه اروپا در مناقشه میان ایران و امریکا بین دو طرف مردد مانده نوشته اروپا باید بتواند از منافع خودش در برابر اقدامات تحمیلی از بیرون، دفاع کند.
بورل تنش‌های میان ایران و امریکا را «خطرناک» توصیف کرده و نوشته این وضعیت باعث بروز رویدادهای مختلفی در دریا از منطقه جبل‌الطارق گرفته تا تنگه هرمز شده است. به اعتقاد او این وضعیت، تهدیدی عظیم علیه صلح و امنیت بین‌المللی بخصوص برای اروپایی‌ها به شمار می‌رود. مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای جلوگیری از بروز یک «درگیری خطرناک» شده و نوشته است: بنابراین، ما باید همه تلاش‌ها را به منظور جلوگیری از بروز یک درگیری خطرناک به کار گیریم و بستر مذاکرات جدیدی را فراهم کنیم که برجام را احیا می‌کند. بورل با یادآوری اینکه برجام حاصل مذاکراتی بسیار طولانی است نوشته هدف اصلی این توافق صرفاً پرداختن به برنامه هسته‌ای ایران بوده و بسیاری از مسائل دیگر از مذاکرات بر سر این توافق کنار گذاشته شده‌اند.


او البته مدعی شده: این طور تصور می‌شد که ایران در برابر جهان غرب گشایش خواهد یافت و جناح میانه‌رو قدرت بیشتری خواهد گرفت و بدین طریق این کشور قدیمی و عظیم به جامعه جهانی ملحق خواهد شد. مسئول جدید سیاست خارجه اروپا یادآوری کرده که اوضاع این طور پیش نرفته و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بعد از برجام کاهش پیدا نکرده است. بورل یادآوری کرده که با ورود ترامپ به کاخ سفید او در ماه مه سال 2018 (اردیبهشت‌ماه 1397) به مشارکت امریکا در توافق هسته‌ای با ایران پایان داد. او نوشته که ترامپ بعد از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته که ایران به آن با سیاست «مقاومت حداکثری» پاسخ داده است. او در پایان مقاله خود خواستار حفظ برجام شده و نوشته است: «در دنیایی که توافقات مربوط به منع اشاعه هسته‌ای رو به فروپاشی هستند و سازمان‌های مسئول تعهدات چندجانبه مورد حمله قرار می‌گیرند این سرمایه عظیم (برجام) باید حفظ شود. این کاری است که اتحادیه اروپا و برخی از اعضای آن برای آن تلاش کرده‌اند.»
از زمان طرح نام جوزف بورل وزیر خارجه اسپانیا برای جانشینی موگرینی، عمده رسانه‌های معتبر بین‌المللی از او به عنوان یک دیپلمات میانه‌رو و طرفدار توافقنامه هسته‌ای یاد کردند. به گزارش ایرنا وی اردیبهشت سال جاری درباره برجام گفته بود، «خوشبختانه ایران توافق هسته‌ای را پاره نکرد و باید مانع از پاره شدن کامل آن شد. البته محکوم کردن توافق هسته‌ای از سوی امریکا خبر بدی است.» وی همچنین در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی گفته بود: درباره برجام و افزایش تنش میان ایران و امریکا به وضعیت برخورد نظامی نخواهیم رسید و سرانجام کار به عقلانیت ختم خواهد شد. بورل بهمن سال گذشته در یک پیام توئیتری، چهلمین سال پیروزی انقلاب را تبریک گفته و ایران را یک قدرت منطقه‌ای خوانده بود.
وزیر خارجه اسپانیا اکتبر سال جاری یعنی کمتر از دو ماه دیگر در حالی جایگزین موگرینی می شود که رایزنی های دیپلماتیک میان تهران و اروپایی ها همچنان ادامه دارد. دیروز رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت که این مذاکرات جدی تر شده است و حالا باید دید که آیا حضور دومین سیاستمدار اسپانیایی بعد از خاویر سولانا در رأس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می تواند به منزله تقویت استقلال بیشتر سیاسی اروپا از امریکا و بخصوص پیدا کردن راه حلی برای تداوم برجام باشد. ایران پیش از این در آغاز کاهش تعهدات برجامی خود خطاب به طرف های باقی مانده در این توافق اعلام کرده که کف خواسته هایش تسهیل فروش نفت و تبادلات مالی و بانکی است.