دولت قائل به نگاه امنیتی به سازمان‌های مردم نهاد نیست

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیستی، با بیان اینکه دولت قائل به نگاه امنیتی به سازمان‌های مردم‌نهاد نیست، اعلام کرد: دولت دیدگاه خودش را اعلام کرده و وزارت اطلاعات نیز دیدگاهش را در کمیته‌هایی که به همین منظور تشکیل شده، اعلام کرده است. اما به هر حال تصمیم نهایی با قاضی محترم و قوه قضائیه است که تشخیص بدهند موضوع چگونه است.
علی ربیعی در نشست خبری با خبرنگاران که روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت از امنیت سازمان‌های مردم نهاد حمایت می‌کند و قائل به نگاه امنیتی به سازمان‌های مردم نهاد نیست، اضافه کرد: یکی از مشکلات ما نگاه سوء ظن‌وار به پدیده‌های جدیدی است که شکل می‌گیرد، دولت با هر نوع نگاه امنیتی به این سازمان‌ها مخالف است اما این اقدام بر اساس حکم قضایی صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت گفت: برای اینکه تصمیم عادلانه‌ای بر اساس استانداردهایی که از تعریف جاسوس وجود دارد، اتخاذ شود، دولت همه تلاش خود را به کار می‌گیرد، ضمن اینکه تردیدی نیست که کشور ما به دلیل طمع رژیم صهیونیستی و سازمان‌های اطلاعاتی یکی از اهداف بوده است و به همین دلیل ما از کسانی که امنیت ما را برقرار می‌کنند سپاسگزاری می‌کنیم، اما در عین حال دولت تأکید می‌کند ضمن حمایت از این اقدامات، نسبت به عدم تضییع حقوق شهروندی هم دقت دارد. گفتنی است بر اساس اطلاعات «ایران» در پی اختلاف نظرهای نهادهای امنیتی بر سر پرونده فعالان محیط زیستی، کمیته‌ای برای بررسی ابعاد این پرونده تشکیل شده است.
مغایرت مدرک تحصیلی، علت برکناری رئیس صندوق بازنشستگی


ربیعی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود مدیرعامل صندوق بازنشستگی با دستور رئیس جمهوری برکنار شده است، علت این برکناری را فقدان شرایط احراز پست از سوی مدیرعامل سابق این صندوق مطابق نظر سازمان‌های نظارتی اعلام کرد و گفت:  دیوان محاسبات به طور صریح این موضوع را اعلام کرد، ضمن اینکه در دورانی که آقای مرتضوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی شدند نیز سازمان بازرسی و دیوان محاسبات این ایراد را به سازگاری مدرک تحصیلی با پست مربوط گرفتند.
او با بیان اینکه احتمال همیشه وجود دارد که کسی به پستی منصوب شود و دستگاه‌های نظارتی اشکال وارد کنند و در اینجا نیز اشکال از سوی دستگاه نظارتی مطرح شد، افزود: در کمیسیون اجتماعی مجلس هم این موضوع مورد چالش و بحث بوده است که آیا مطابق قوانین و مقررات است یا نه؟ به هر رو، ما نیاز به محیط آرام برای کار داریم و وقتی دستگاه نظارتی موضوعی را اعلام می‌کند برای خود مدیر هم ناآرامی به وجود می‌آید.
سخنگوی دولت ضمن تأکید بر حمایت دولت از مدیرانی که با فساد مقابله کرده و به دنبال شفافیت هستند، ابراز امیدواری کرد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود مدیرسابق صندوق بازنشستگی در جای دیگر استفاده کند.
در ادامه این نشست، ربیعی با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی از بازدید بنادر کشور اعلام کرد که بیش از ۳ میلیون تن کالا فقط در یکی از بنادر کشور داریم.
او با اشاره به افزایش 69 درصدی واردات تا ۱۵ مرداد ۹۸ نسبت به دوره قبل، این امر را به معنای تسریع در تخصیص ارز و تأمین ارز کالاهای اساسی دانست و تأکید کرد: به همه ایرانی‌ها اعلام می‌‌کنیم هیچ نگرانی از وجود کالا برای یکسال در انبارها نخواهیم داشت.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در گزارش آقای همتی حجم نهاده های دامی و اساسی در بنادر نسبت به سال گذشته ۹۰درصد بیشتر اعلام شده است، گفت: در دولت تأکید شد که سریع‌تر این کالاها به اقصی نقاط کشور منتقل شود. به همین منظور تصمیم گرفته شد هزار دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با رعایت سایر قوانین تا 1400/06/31 تا مرز میلک حرکت کنند که از این طریق هم کالاهای ما تخلیه خواهد شد و هم برای مردم سیستان و بلوچستان اشتغال مناسب به دنبال خواهد داشت.
اما و اگر انتقال شرکت بازرگانی از وزارت کشاورزی به وزارت صمت، پرسش همیشگی خبرنگاران از سخنگوی دولت است که روز گذشته هم پرسیده شد. ربیعی در پاسخ با بیان اینکه این بحث در جلسه سران قوا مطرح شد که بخشی نیاز به قانون داشت و بخشی را هم که نیاز مجوز از سران بود، اخذ شد، اظهار کرد: بنابراین در هیأت وزیران مصوبه‌ای تصویب شد که واحد بازرگانی به وزارت صمت انتقال پیدا خواهد کرد و اگر مجلس مغایرتی احساس کند، حتماً اعلام خواهد کرد. او گفت که انتقال این واحد بازرگانی به وزارت صمت ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم برای واردات، صادرات و توزیع در زمان لازم هماهنگی و پیوستگی را ایجاد کنیم.
ربیعی درباره تعویق پرداخت پاداش و معوقات فرهنگیان طی ۲ مرحله در شهریور و مهرماه نیز گفت: پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی قطعی است و طی ۲ مرحله اجرا می‌شود. اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان هم با ۲ هزار میلیارد تومان از مهرماه صورت خواهد گرفت که این هم قطعی است.
وی با اشاره به اشکال برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه این کار نیاز به قانون دارد، اضافه کرد: برداشت ما این است که قانون برنامه به ما گفته که براساس تصمیم مجلس در چارچوب قانون بودجه این اقدام صورت بگیرد. کما اینکه در سال ۱۳۹۶ هم ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بر همین اساس این طرح اجرا شده بود. بنابر این اشکال نمایندگان مجلس با توجه به تفسیری که ما از قانون داریم، اشکال درستی نیست و ان شاءالله اجرایی خواهد شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص بازگشایی مدارس و برنامه دولت برای تأمین اجناس و لوازم‌التحریر بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دفتر مشق و لوازم‌التحریر محفوظ بوده است. قیمت دفتر مشق با ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین خواهد شد و قرار شد که درج قیمت روی دفترچه صورت گرفته و اطلاع‌رسانی شود. ربیعی گفت: کارخانجات و تولیدکنندگان دفاتر دانش‌آموزی هم مکلف شدند میزان تولید دفترچه مشق حاصل از کاغذ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را مشخص کنند و سهمیه نیز در اختیار استان‌ها قرار بگیرد.  امیدواریم بتوانیم نظارت کاملی در این خصوص انجام دهیم و بخصوص در مدارس دولتی و مدارس مناطق محروم، نوشت‌افزار با قیمت مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.
او درباره طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی نیز با بیان اینکه تشکیل این وزارتخانه بار مالی خواهد داشت و باعث گسترش تشکیلات می‌شود، اظهار کرد: بنابراین حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری موظف شدند مکاتبات لازم را برای مسیرهای قانونی ممکن پپگیری کنند. هرچند به تصویب نهایی برسد دولت آن را اجرا خواهد کرد، اما قطعاً بهبود کار و بزرگ شدن اندازه دستگاه‌ها مصادف با بهبود کار نیست. تشکیل وزارتخانه جدید در شرایط فعلی نمی‌تواند کمکی کند.

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری:
مذاکرات با اروپا جدی‌تر شده است

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به فرصت یک ماهه‌ای که تا برداشتن گام سوم هسته‌ای وجود دارد و اگر روزهای آخر مذاکرات به جمع‌بندی نرسد قطعاً این گام را برخواهیم داشت، گفت: از یک ماه گذشته مذاکرات با اروپا جدی‌تری شده است، دکتر عراقچی در جلسه‌ای که کمیسیون مشترک برگزار کرده حضور یافت، همچنین قرار است جلسه‌ای در آینده برگزار شود. به گزارش ایرنا، محمود واعظی که در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان اینکه در کنار این مذاکرات کشورهای مختلف از جمله کشور فرانسه تلاش‌های بیشتری دارند و با ما صحبت کردند تا بتوانیم به چارچوبی برسیم، افزود: مذاکرات ما با ایشان تداوم دارد و امیدواریم بتوانیم آنچه از منافع مردم و کشور در برجام تعریف شده را محقق کنیم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری درعین حال، برخی ادعاها مبنی بر پیشنهاد مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای تزریق ۱۵ میلیارد دلار برای راه انداختن اینستکس را رد کرد و گفت: در اینستکس بنا براین است که صادر کننده ایرانی بیشتر در حوزه نفت پول خود را به اینستکس  بریزد و واردکننده هم خریدهای خود را از همین محل انجام دهد که در دو یا سه قلم اقدامی انجام شده است که اصلاً رقم آن قابل توجه نیست.
او همچنین با بیان اینکه موضوع دعوت رئیس جمهوری به نشست جی 7 اصلاً مطرح نیست، اظهار کرد: در دو هفته گذشته آقای رئیس جمهوری و رئیس جمهوری فرانسه نزدیک به 5 ساعت با هم صحبت کردند که انواع و اقسام صحبت‌ها بین‌شان مطرح شده است.
واعظی گفت: ما محتوای مطالب مطرح شده در این مذاکرات را علنی نمی‌کنیم و تنها نتیجه مذاکرات اعلام می‌شود. برهمین اساس چیزی مبنی بر دعوت مکرون از رئیس جمهوری مورد توافق دو طرف نبوده است. اما اینکه نتیجه مذاکرات رئیس جمهوری و مکرون به کجا بینجامند نیازمند فرصت بیشتری است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر مشکل خاصی پیش نیاید رئیس جمهوری در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد حضور می‌یابد، درباره حضور ظریف در سازمان ملل نیز گفت: این مسأله جزو حقوق کشورها بویژه وزیر امور خارجه است که بتواند در جلسات مهم سازمان ملل شرکت کند. به همین منظور نماینده ایران در سازمان ملل نامه اعتراضی جدی به دبیرکل سازمان ملل نوشته‌ و از او خواسته است که این موضوع را با جدیت پیگیری کند.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تحریم مقداری سختی هم به وجود آورده است، اضافه کرد: اما این انتظار دشمنان که کارگران گروه گروه بیکار شوند یا مواد اولیه به کشور نرسد و شرکت‌ها و بنگاه‌ها تعطیل می‌شوند، این اتفاقات در کشور نیفتاد.
واعظی به مردم اطمینان داد در شرایط  سخت کنونی، وزیران و کارگزاران آنها شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا فشارها بر مردم کمتر و تولید بیشتر شود و شرایط و نرخ بیکاری از این حالت خارج شود.