مرامنامه جهادی‌ها

فرهیختگان :روز گذشته مصلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری میزبان نیروهای جهادی بود؛ نیروهایی که بارها از اقدامات و مجاهدت‌های آنها نوشتیم و حالا بعد از دیدار دهم مردادماه با رهبر معظم انقلاب، در حرم سیدالکریم گرد هم آمدند تا شنونده پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای باشند. در این گردهمایی از خانواده پنج شهید جهادی قدردانی به عمل آمد و نمایندگان برخی گروه‌های جهادی هم به ارائه گزارشی از اقدامات‌شان پرداختند. یکی از جهادگران حاضر در این مراسم در تشریح این جلسه پرشور به «فرهیختگان» گفت این برنامه با پخش کلیپی از بیانات رهبری خطاب به جهادگران آغاز شد و اعلام منشور 9گانه ایشان درباره کار جهادی حال و هوای دیگری به این مراسم بخشید. برخی مسئولان کشوری و لشکری نیز در این مراسم حاضر بودند. اگرچه برآورد مسئولان این بود که حداکثر سه تا چهارهزار نفر از جهادگران کل کشور در این مراسم حضور یابند و نیمی از ظرفیت سالن پر شود، اما از ساعات ابتدایی این مراسم با حضور گسترده جهادگران روبه‌رو بودیم و نزدیک به هشت‌هزار نفر از جهادگران در این مراسم حضور یافتند. حدودا 12هزار گروه جهادی در کل کشور در حال فعالیت هستند، گروه‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی کشور، گروه جهادی قرارگاه امام‌رضا(ع)، گروه دامپزشکی بیتار، ستاد حرکت‌های جهادی قرارگاه امام‌رضا(ع)، گروه درمانی قرارگاه امام‌رضا(ع)، گروه جهادی دروازه غار (شهید اژدری) و گروه جهادی طلیعه‌داران ظهور ازجمله گروه‌هایی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

پیام رهبری به اجتماع جهادگران رهبر انقلاب اسلامی یک روز پس از دیدار ۱۰ مرداد ۹۸ با جهادگران نکاتی را نیز در قالب پیام به جوانان گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی مرقوم کردند که این پیام دیروز در مراسمی با حضور هزار و ۵۰۰ تن از اعضای گروه‌های جهادی در مصلای حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی قرائت شد. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است: بسمه‌تعالی
جوانان عزیز گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی افزون بر چند کلمه‌ای که دیشب حضورا گفته شد: اولا کارتان با ارزش است. سپاس امثال من حق آن را ادا نمی‌کند؛ سپاس خدا نصیب‌تان باد، شکرالله مساعیکم.


ثانیا کار جهادی، به معنی کار برخاسته از ایمان و به‌کارگیرنده‌ هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است و این دو هیچ‌یک نقطه‌ پایان ندارد. پس کار جهادی امروز شما می‌تواند ده‌ها و صدها برابر، کیفیت و ارتقا و گسترش یابد.
ثالثا ارتقای فکری و عملی جهادگران (که گزارش آن را دادید) آنها را از خدمت‌رسانی‌های ابتدایی و یَدی غافل و دور نکند. تعمیر دیوار و بام و خانه‌ آن پیرزن روستایی، به شما و کارهای بزرگ‌تان برکت و نورانیت می‌بخشد.
رابعا شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید. منظومه‌ معرفتی اسلام دراین‌باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در بِرّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است در برابر میلیون‌ها جوان کشور بگذارید.
خامسا جهاد خدمت‌رسانی پیش از سود رساندن به گیرنده‌ خدمت، به خود خدمت‌رسان سود می‌رساند. دل‌کندن از بهره‌های شخصی برای بهره‌رساندن به دیگران، دل را روشنی و ذهن و اندیشه را ارتقا و اراده را قوت می‌بخشد و فراتر از همه، رضای الهی را جلب می‌کند.
این را با قول و عمل خود به کسانی که هنوز قدم در وادی خدمت‌رسانی نگذاشته‌اند، نشان دهید.
سادسا در محیط خدمت‌رسانی با اخلاق نیکو و عمل مومنانه؛ اجتناب از محرمات، تقید به مستحبات، فضای پیرامون خود را آکنده از عطر ایمان و عمل صالح کنید.
سابعا حتما خود مردم منطقه‌ خدمت‌رسانی، به‌ویژه جوانان را در کار خدمت‌رسانی شریک کنید. این نیز خدمتی بزرگ به آنها است.
ثامنا به ارتباط گروه‌های جهادی با یکدیگر و ارتباط آنها با دستگاه‌های قادر بر پشتیبانی بپردازید، بی‌آنکه دچار ارتباط‌های اداری مرسوم و دست‌وپاگیر شوید.
تاسعا کارهای خود، پیشرفت‌های خود، موقعیت‌های خود، توانایی‌های روزافزون خود را به شکل هنرمندانه به اطلاع همگان برسانید. نشان دهید جهاد موفق شما که فقط بر گوشه‌ای از ظرفیت‌های انسانی کشور متکی است، چقدر زیبا و شوق‌انگیز است.
  صلوات و سلام خدا بر روح مطهر حضرت امام ابی‌جعفر الجواد سلام‌الله‌علیه.
سیدعلی خامنه‌ای
جمعه ۳۰ ذیقعده، ۱۱ مرداد ۱۳۹۸   پیرو گردهمایی روز گذشته جهادگران در شهرری بازخوانی برخی اقدامات گروه‌های جهادی که آخرین آنها حضور پررنگ در مناطق سیل‌زده استان‌های کشور بوده است و همچنین ارائه آمار و ارقامی از تعداد و پراکندگی گروه‌های جهادی در کشور خالی از لطف نیست.

 براساس اطلاعات و آمار موجود 12 هزار و 104 گروه جهادی در سراسر کشور فعال هستند. از این تعداد هفت هزار و 680 گروه دارای برنامه برای جغرافیای هدف و 10 هزار و 587 گروه دارای جغرافیای هدف مشخص هستند.  در بین گروه‌های جهادی، هزار و 476 گروه دانشجویی، 184 گروه عشایری، 119 گروه مهندسین کشاورزی، 605 گروه دانش‌آموزی، 221 گروه طلاب، هفت هزار و 716 گروه محلات، 105 گروه پزشکی، هزار و 62 گروه جامعه زنان، 248 گروه مستقل، 90 گروه مهندسین عمران و صنعت و 110 گروه هم کارمندی و کارگری هستند.  گروه‌های جهادی دارای سطح‌بندی‌هایی هم هستند که با توجه به این موضوع، 742 گروه جزء گروه‌های ویژه، چهار هزار و 585 گروه جزء گروه‌های فعال و 6هزار و 222 گروه هم جزء گروه‌های عادی جهادی در سطح‌بندی‌ها هستند.  براساس اطلاعات و آمار موجود همچنین 33 درصد فعالیت‌های جهادی تا به حال در مناطق شهری و 67 درصد اقدامات و فعالیت‌ها در مناطق روستایی صورت گرفته است.  مضاف بر مناطق فعالیت‌های جهادی، 33 درصد اقدامات جهادی در حوزه فرهنگی، 28 درصد در حوزه فنی و عمرانی، 19 درصد در حوزه علمی و آموزشی، 10 درصد در حوزه بهداشت و سلامت و 10 درصد هم در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی بوده است.