بلیت هواپیما پرواز کرد

افزايش نرخ ارز در سال گذشته، بالارفتن قيمت در تمامي بازارها و حوزه‌ها را به دنبال داشت؛ اما يکي از وابسته‌ترين حوزه‌هاي اقتصادي به نرخ ارز، حمل و نقل هوايي‌ست. از همين رو شرکت‌هاي هواپيمايي از سال گذشته دچار مشکلات مالي فراواني شدند. در پي تداوم اين شرايط، شرکت‌هاي هواپيمايي در هماهنگي با سازمان هواپيمايي کشوري، کف‌وسقف جديدي را براي نرخ بليت‌هاي پروازهاي داخلي تعيين کردند. بر اين اساس، جدول جديد دامنه نرخ بليت‌ پروازهاي داخلي در آذرماه سال گذشته بر روي سايت انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي کشوري بارگذاري شد. اگرچه مسئولان و مديران سازمان هواپيمايي بارها و بارها بر رعايت اين کف‌وسقف تاکيد کرده‌اند، اما بررسي‌هاي دوره‌اي نشان مي‌دهد اين جدول هيچگاه به طور دقيق و يا دست‌کم از سوي همه ايرلاين‌ها مورد توجه قرار نگرفته و اجرا نشده است. اين سرپيچي از مصوبات نرخ‌گذاري به‌ويژه در ايام پيک سفر و افزايش تقاضا در مسيرهاي پرطرفدار، بيشتر خود را نشان داده است.
نرخ ارز کاهش يافت اما بليت ارزان نشد
در آستانه نوروز 98 سازمان هواپيمايي در راستاي کنترل قيمت‌ها و حمايت از حقوق مسافران اعلام کرد نرخ بليت پروازهاي داخلي بر اساس همان دامنه نرخ بليت آذرماه 97 محاسبه خواهد شد. اگرچه اين اتفاق نه در تعطيلات نوروز و نه پس از آن رخ نداد و تخطي از مصوبات، همچنان از سوي برخي شرکت‌هاي هواپيمايي ادامه داشت. بهانه اصلي ايرلاين‌ها براي افزايش قيمت بليت، رشد نرخ ارز (دلار) بود که باعث شد آنها از مسير سازمان هواپيمايي کشوري به خواسته خود برسند. با اين حال، طي چند ماه اخير به دلايلي نرخ دلار روند نزولي به خود گرفته و به حدود 11700تومان کاهش يافته و مدتي‌ست در همين محدوده با نوسان اندک، ثابت است. در چنين شرايطي حداقل انتظار افکار عمومي، کاهش قيمت‌ها از جمله نرخ بليت هواپيما بوده است. اما در حالي که هيچ اتفاق خاصي در حوزه حمل‌ونقل هوايي روي نداده و ايرلاين‌ها همچنان از رانت سوخت 600توماني براي هر ليتر استفاده مي‌کنند، جدول‌هاي جديد قيمت بليت‌ در سايت سازمان هواپيمايي کشوري بارگذاري شده است. بررسي اين جدول حاکي از آن است که نرخ بليت پروازهاي داخلي در مقايسه با جدول قبلي تا 800هزار تومان افزايش يافته است.
تغييرات ساختاري در راه است؟


در اين ميان مشخص نيست سازمان هواپيمايي کشوري با استناد به چه مواردي مجوز اين گراني را داده است. هفته گذشته معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي از تغيير ساختار قيمت‌گذاري نرخ بليت هواپيما خبر داده بود. به گزارش تسنيم، شهرام آدم‌نژاد درباره نارضايتي مردم از حمل‌ونقل هوايي مسافري، گفته بود: در پروژه تعيين سطح خدمات ايرلاين، يکي از کارها درباره تاخير و حقوق مشتريان است. ارزيابي‌هاي دوره‌اي را آغاز مي‌کنيم. ايرلاين‌ها مشکلات عديده‌اي دارند و هيچ‌کس عقلا به دنبال تاخير نيست. در بحث نرخ بليت هم کارهايي در حال انجام است تا دامنه قيمتي مشخص‌تر شود. وقتي دامنه قيمت‌ها بازتر است تشخيص اينکه عدد چقدر بالاست سخت است. با سازمان هواپيمايي در تلاش هستيم که دامنه قيمتي محدود و مشخص‌تر شود. يعني مردم بدانند که قيمت بليت که از سايت معتبر خريداري مي‌شود گران است يا خير. با اين تفاسير بايد ديد تغيير ساختار قيمت‌گذاري بليت هواپيما چه زماني عملياتي مي‌شود؛ شايد تنها درمان نابساماني‌هاي پنج سال اخير حمل‌ونقل هوايي کشور همين تغيير ساختاري باشد. کارشناسان و صاحب‌نظران حمل‌ونقل هوايي کشور انحصار در حمل‌ونقل هوايي و حمايت‌هاي دولت از ايرلاين‌ها را عامل بغرنج‌ترشدن وضعيت خدمات‌رساني در اين بخش مي‌دانند.