مذاکره اصلاح طلبان و مشاوران رهبر انقلاب

آرمان ملي: کشور اين روزها در سياست داخلي و خارجي با نوعي بن‌بست مواجه شده که کار را براي دولتمردان و جناح‌هاي سياسي سخت کرده و پيشبرد اهداف و برنامه‌ها را با مشکل مواجه کرده است. بدعهدي آمريکايي‌ها در سياست خارجي که به تشديد تحريم‌ها و سخت شدن شرايط اقتصادي کشور منجر شده و از سوي ديگر برخي ناکارآمدي‌ها در داخل که نااميدي مردم را سبب شده‌اند، دست به دست هم داده تا شرايط براي اداره کشور سخت شود. در اين شرايط کارشناسان معتقدند برگزاري انتخاباتي پرشور و رقابتي مي‌تواند گره‌گشاي مشکلات باشد و شرايط را تغيير دهد، با اين وجود برخي رفتارهاي جناحي مانع اين امر است و بايد تدابير در خصوص اين رفتارها انديشيده شود. در همين راستا چند وقتي است که اصلاح‌طلبان در پي هموار کردن مسير براي بازگشت کامل به عرصه سياسي کشور هستند. هرچند اين اتفاق در چند سال گذشته و با انتخابات مختلف روي داد اما باز هم آنقدر چهره‌هاي شاخص از ليست اصلاح‌طلبان باز ماندند که اين جريان براي جايگزيني آنان نيازمند به ائتلاف با چهره‌هاي اعتدالي جريان رقيب باشد؛ ائتلافي که اگرچه به پيروزي ليست اصلاح‌طلبان انجاميد اما بازهم آنگونه که انتظار مي‌رفت نتوانست توقعات حاميان اصلاحات را فراهم آورد. «مذاکره» مبحثي است که باب آن دو سال مانده تا انتخابات مجلس يازدهم باز شد و از آن به عنوان راهکاري براي باز کردن راه اصلاح‌طلبان براي رسيدن به قدرت نام برده مي‌شود، اما اين مذاکره با چه افراد و نهادهايي بايد انجام بگيرد؟ برخي از مذاکره با رهبري انقلاب مي‌گويند و مدت‌هاست که آن را آغاز کرده‌اند، برخي از تعامل با شوراي نگهبان که راه انتخابات از مسير آن مي گذرد، سخن مي‌گويند و برخي ديگر سپاه را به گزينه‌هاي پيش روي گفت‌وگوي اصلاح‌طلبان اضافه کرده‌اند. الهه کولايي در اين باره مي‌گويد: «اصلاح‌طلبي به معناي حرکت و تلاش در جهت اصلاح در درون ساختارهاي موجود است و هرگونه تغيير از مسيرهاي قانوني بايد شکل بگيرد. بنابراين بسيار طبيعي است که براي انسجام بخشي به نهادهاي درون نظام و ايجاد اعتماد بر پايه منافع مردم تلاش‌هاي گوناگوني از جمله مذاکره با رهبري صورت بگيرد. بدون ترديد انجام اين تلاش‌ها مي‌تواند به بهبود شرايط عمومي کشور کمک کند».
روند مذاکرات
محسن رهامي که يکي از افراد شرکت کننده در جلسات هفتگي با مشاوران رهبر انقلاب است، در توضيح روند اين گونه مذاکرات به ايلنا مي‌گويد که جلسات هفتگي با مشاوران رهبري ادامه دارد و نقطه نظرات مطرح شده در جلسات توسط آقاي ابوترابي‌فرد به دست رهبري مي‌رسد. او تشريح مي‌کند: «زماني که موضوعات مشترک مطرح شده جلو نرود کسي به جمع اضافه نمي‌شود و فعلا با افراد معتدل از هر دو جريان درباره نگراني‌هاي مختلف کشور به گفت‌وگو مي‌پردازيم». موضوع اصلي مذاکرات در اين جلسات فساد اداري، ارتقاي علمي دانشگاه، بهبود کيفيت انتخابات و نگراني‌هاي مردم و موضوعات کلان است و هر يک از افراد در قالب اين جلسات مشورتي نظرات خود را بيان مي‌کنند و به نظرات متفاوت در اين باره گوش مي‌دهند. به گفته رهامي، رفع حصر نيز يکي ديگر از موارد مطرح شده در اين مذاکرات است و نتايجي نيز تاکنون در اين باره حاصل شده است. اين عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مي‌گويد: «يکي از سرفصل‌ها و نقاط عطف در رفع حصر ديدار من و آقاي منتجب‌نيا با مقام معظم رهبري بود که يکي از موضوعاتي که به‌طور رسمي مطرح شد همين رفع حصر بود. بعد از جلسه، من و آقاي منتجب‌نيا به شکل مکتوب مسائل را براي مقام معظم رهبري ارسال کرديم که البته اين مي‌تواند سرآغاز و نقطه عطفي براي رفع برخي محدوديت‌هاي حصر باشد». رهامي با اشاره به اقداماتي که در رفع حصر آيت‌ا... منتظري صورت گرفت و در چند مرحله حصر کاملا برطرف شد، گفت که طي کردن همان روال را براي رفع حصر اين سه نفر انتظار دارد.
مجلس دهم؛ دستاورد مذاکرات؟


رهامي در بخش ديگري از سخنان خود مجلس دهم را دستاورد مذاکرات با رهبري مي‌داند. او معتقد است که با يک مقايسه ميان مجلس نهم و دهم مي‌توان متوجه تاثير تماس و گفت‌و‌گوي مراجع در تاييد صلاحيت‌ها و ساير مسائل شد. عضو شوراي عالي اصلاح‌طلبان در اين باره مي‌گويد: «اينگونه مسائل تک عاملي نيستند و تنها آن اقدامات موثر نبودند، بلکه فضاي عمومي و سياسي کشور و فضاي بين‌المللي تاثيرگذار هستند، به طوري که بعد از اتفاقات سال 88 ، براي اولين بار در انتخابات مجلس، يعني مجلس دهم، توانستيم تمامي کرسي‌هاي مجلس را در تهران به‌دست بياوريم و اين به تجربه مهم اصلاح‌طلبان تبديل شد، اميدواريم نمايندگان بتوانند اين اعتماد مردم را به نحو شايسته‌اي پاسخ بدهند».