هنرمندان هویت تک واحدی خود را از دست داده‌اند

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: چند وقتی است که خبرهایی از انتشار کتاب‌ها‌ی شعر و رمان سلبریتی‌ها‌یی که تا پیش از این، آن‌ها‌ را در قاب تلویزیون و سینما دیده بودیم به گوش می‌رسد. پیش از این هم دیده بودیم که برخی از بازیگرانی که در عرصه هنر جایگاه نه چندان بزرگی داشتند، راه خود را در عرصه خوانندگی باز کردند و با انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت طرفدارانی هم برای خود جمع کرده بودند! اما واقعیت این است که به تائید خیلی از کارشناسان، این بازیگران هیچ وقت نتوانستند خواننده یا نویسنده یا حتی نقاش خوبی باشند. آن‌ها‌ برای مردم هنوز هم همان بازیگرانی هستند که در قاب تلویزیون برایشان نقش بازی می‌کردند و نکته حائز اهمیت این است که هیچ‌گاه این افراد به عنوان یک نویسنده یا خواننده و شاعر
معرفی نشده‌اند.

> سلبریتی‌ها‌ از یک شاخه به شاخه دیگر می‌روند


شیلا خداداد تازگی‌ها‌ از انتشار رمان جدیدش صحبت کرده است، پیش از این لیلا اوتادی و بهاره رهنما نیز کتاب‌ها‌ی شعری را منتشر کرده بودند که البته در فضای مجازی با واکنش‌ها‌ی بسیاری همراه بود. محمد رضا فروتن به تازگی به خوانندگی روی آورده و محمدرضا گلزار هم خیلی وقت است که در عرصه خوانندگی فعالیت می‌کند اما واقعیت امر این است که هیچ یک از این افراد نتوانسته‌اند عنوان بازیگری خود را به عنوان‌ها‌یی مثل خوانندگی یا نویسندگی یا شاعربودن تغییر دهند و اگر امروز هم کتاب آن‌ها‌ یا بلیت کنسرتشان به فروش می‌رسد به واسطه شهرتی است که از همان شغل بازیگری کسب کرده‌اند. سوالی که در این بین به وجود می‌آید این است که اساسا دلیل این کار سلبریتی‌ها‌ چه می‌تواند باشد؟ این که یک شخص دارای شهرت از یک شاخه به شاخه دیگری برود آیا برای او اعتباری کسب می‌کند؟ مشکلات اقتصادی دلیل این کار است یا تنوع طلبی آن‌ها‌ دلیل اصلی این کار محسوب می‌شود؟

> سلبریتی‌ها‌ برای کسب در آمد هر کاری می‌کنند
جعفر بای، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با آفتاب یزد در این باره می‌گوید: «متاسفانه کشور ما این روزها مرکز بسیار خوبی برای پول در آوردن شده است. به همین دلیل هم خیلی‌ها‌ برای در آوردن هزینه سنگین سفرهای خارجیشان دست به چنین اقداماتی می‌زنند. سلبریتی‌ها‌ی ما نیز دچار چنین پدیده‌ای شده‌اند که برای درآمدهای میلیاردی دست به هر کاری می‌زنند. از طرف دیگر مردم ما هم با تشویق‌ها‌یی که انجام می‌دهند در واقع به نوعی با آن‌ها‌ همراهی می‌کنند و همین موضوع سبب شده که سلبریتی‌ها‌ از کاری که در آن تخصص و استعدادی ندارند نتیجه بگیرند و این موضوع به منبع درآمدی برای آنها تبدیل‌شده است. سلبریتی‌ها‌ هم به این دلیل که عمر هنریشان کوتاه است، می‌خواهند منابع درآمدی متعدد و متکثری داشته باشند تا بتوانند هزینه‌ها‌ی سنگین خودشان در سفرهای خارجی و بعد از بازنشستگی را تامین کنند.»

> سلبریتی‌ها‌یی با نگاه بازاری
او افزود:« این که یک سلبریتی در یک زمینه موفق است دلیل نمی‌شود که در زمینه‌ها‌ی دیگر هم بتواند موفق عمل کند! پدیده چندگانگی در هنر در هیچ کشور دیگری جز کشور ما وجود ندارد، تا پیش از این با آسیب چنداعتیادی رو به رو بودیم و امروز شاهد چندگانگی در حرفه هنر هستیم که البته آسیبش به جامعه و خود فرد کمتر از همان چندگانگی در اعتیاد نیست! هنرمندان ما امروز هویت تک واحدی خود را از دست داده‌اند و یک هویت چندگانه‌ای را برای خودشان دست و پا کرده‌اند برای اینکه بتوانند درآمدهای آنچنانی کسب کنند، البته از بخش خودنمایی و مطرح شدن در جامعه نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد. اما آنچه که به صورت ریشه‌ای سلبریتی‌ها‌ را وادار کرده که برای کسب درآمد‌ها‌ی آنچنانی دست به هر آب و آتشی بزنند وجود هزینه‌ها‌ی سنگینی است که در برنامه‌ها‌ی خودشان دارند و احساس می‌کنند که باید هرطور شده در کوتاه ترین زمان به در آمد‌ها‌ی آنچنانی برسند زیرا آن‌ها‌ از فردای بازنشستگی خود می‌ترسند و همان طور هم که می‌دانیم عمر هنری آن‌ها‌ بسیار کوتاه است و در واقع این سلبریتی‌ها‌ امروز در زمان طلایی زندگیشان قرار دارند و به همین دلیل هم کمال استفاده را از آن می‌برند. آن‌ها‌ مثل یک بازاری عمل می‌کنند. بازاری‌ها‌ با استفاده از تقاضای بازار جنس خرید و فروششان را عوض می‌کنند، سلبریتی‌ها‌ هم با همین نگاه نسبت به چندگانگی‌شان در هنر اقدام می‌کنند! این نگاه تاجری است که به دنبال اخذ در آمد فراوان است و هر جا که پول برود آن هم می‌رود، هنرمند امروز ما هم با چنین رویکردی هر هنری که در آن می‌تواند پول کسب کند را انتخاب می‌کند و به آن روی می‌آورد. »

> سلبریتی‌ها‌یی که هویت تک واحدی ندارند
این کارشناس تصریح کرد:« سلبریتی‌ها‌ برای اینکه در آینده دوران بازنشستگی خود را به خوبی بگذرانند امروز دست به کارهایی می‌زنند که در شان آن‌ها‌ نیست! مردم هم با این موضوع کنار آمده‌اند. در واقع ارتباط سلبریتی‌ها‌ با مردم از این طریق با مشکلات رو به رو نمی‌شود که سلبریتی‌ها‌ هشداری دریافت کنند. باید سطح اطلاعات و آگهی‌ها‌ی عمومی افزایش یابد که مردم بدانند نباید با این موضوع همراهی کنند. هیچ جای دنیا چنین چیزی رسم نیست، ما در کشورمان نمی‌فهمیم یک سلبریتی چکاره است؟ خواننده است؟ مجری است؟ نویسنده است یا شاعر! اینها هیچ هویت تک واحدی ندارند.این موضوع آسیب‌ها‌ی زیادی را به جامعه وارد می‌کند و سبب می‌شود سلیقه حرفه‌ای مردم نسبت به آهنگ‌ها‌ یا کتاب‌ها‌ تغییر یابد. آن وقت است که خوانندگان حرفه‌ای و نویسندگان واقعی خانه نشین می‌شوند و سلبریتی‌ها‌ بدون هیچ تخصصی جای آن‌ها‌ را می‌گیرند.»