وعده و وعید کافی است، گامی عملی بردارید

بر خلاف همه، ما از آن چه «دستور صریح وزیر ارشاد به معاون مطبوعاتی» مبنی بر این که: «نشریات فاقد کیفیت از حمایت‌ها و پرداخت یارانه‌ی دولتی حذف شوند» عنوان شد اگرچه خوشحال شده‌ایم اما اصلاً و ابدا راضی و امیدوار نیستیم! در رسانه‌ها آمده:«سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در پی پاسخ دفتر مدیریت عملکرد وزارت متبوع مبنی بر چگونگی پرداخت یارانه مطبوعات به تعدادی از نشریات در نامه‌ای خطاب به معاون امور مطبوعاتی گفت: از این تاریخ تمامی حمایت‌ها براساس سیاست‌های و شیوه‌نامه‌های جدید اعمال شود.
با توجه به گزارش جناب آقای صفرخانی نسبت به اجرای مفاد زیر در اسرع وقت اقدام و نتیجه آن به اینجانب اعلام شود.الف) سیاست‌های حمایتی از نشریات و شیوه نامه‌های مرتبط باتوجه به نکات ذیل بازنگری اساسی شود.
١_ توجه کافی به سنجش‌های کیفی و حذف نشریات فاقد کیفیت فنی و حرفه‌ای، غیرضرور و همچنین نشریاتی که حقوق مولفان را رعایت نمی‌کنند، از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه‌ها و حمایت‌ها...»


به بندهای دیگر این دستورالعمل کاری نداریم زیرا معتقدیم تا همیشه «سنگ بزرگ» برای «نزدن» است!
آقای صالحی!
همچنان مصر هستیم که باید تکلیف کاغذ‌های توزیع شده با نرخ دولتی یا همان ارز 4200 تومانی مشخص شود. همچنان مصر هستیم که همه ی نظارت‌ها باید عطف به ماسبق شود و این یعنی نمی‌توان یک سال سختی و خون دل خوردن رسانه‌ها را به این بهانه که از این جا به بعد مواظبیم، نادیده گرفت.
برای همیشه می‌گوییم ضربه ی اصلی را روزنامه‌ها از عدم نظارت کافی و بی برنامگی وزارت فرهنگ و ارشاد متحمل شدند پس صرفاً جهت جبران تکلیف هزاران تن کاغذی که همگان می‌دانند کی و کجا به نرخ دولتی گرفت و به نرخ آزاد به همکارانش فروخت، باید روشن شود.
و اما در باره ی دستور العمل جدید، چرا لقمه را دور سر بپیچانیم؟ چرا راه هموار را سنگلاخ شده بپیماییم؟ چرا از یک حرکت آسانی و شدنی آغاز نکنیم؟
روزنامه‌ها چیزی برای پنهان کردن ندارند، کیفیت روزنامه‌ها را با یک ورق زدن ساده می‌توان ارزیابی کرد پس اگر راست می‌گویید و یک بار برای همیشه می‌خواهید مشکلات رسانه‌ها را حل کنید از آگهی‌های دولتی شروع کنید.
بله آگهی‌های دولتی!
به جای ضرب الاجل و دستوراتی که طی طریق کردن آن‌ها ماه‌ها طول می‌کشد، از همین فردا به وزارتخانه متبوع خود دستور دهید حتی یک آگهی به روزنامه‌ها و رسانه‌های بی کیفیت ندهند. این بزرگترین لطف به وزارت ارشاد است تا از زیر بار ابهامی سنگین نجات پیدا کند زیرا رانت فقط کاغذ و یارانه نیست که آگهی‌ها خود رانت اعظم به شمار می‌روند و برخی اساساً روزنامه دار شده‌اند برای درآمدی مفت و مسلم به نام آگهی! راه آسانی پیش پای شما است؛ راهی که از نظر ما سنگ محکی است برای راستی آزمایی تمامی دستوراتی که در آن رگه‌هایی از قاطعیت و بی رودر بایستی بودن هویدا است... گر مرد رهی... بسم الله!