آغاز عملیات ساخت مرکز هسته ای جدید در فردو

هادی محمدی – رئیس سازمان انرژی اتمی به برخی انتقادات بابت توقف یا پسرفت صنعت هسته ای پاسخ داد و گفت: همه چیز رو به ارتقا و پیشرفت است و امروز سایت فردو یکی از فعال ترین سایت های هسته ای کشور به شمار می رود. ما از زمان برجام تاکنون 16هزار متر مربع به تأسیسات مهم این مجتمع اضافه کرده ایم که مرکز ملی مواد و مرکز ملی خلا از جمله آن ها هستند ضمن این که تعداد کارکنان این مرکز نیز نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده اند. صالحی تصریح کرد: در حوزه غنی سازی نیز امروز 1044 سانتریفیوژ آماده در فردو قرار دارد که دو آبشار آن در خلا می چرخند که اگر روزی اراده شود غنی سازی هم می‌کنند و کافی است به آن ها خوراک دهیم.
آغاز عملیات ساخت مرکز هسته ای جدید در فردو
به گزارش خبرنگار اعزامی خراسان به مجتمع غنی سازی فردو، علی اکبر صالحی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار که در مجتمع فردو ساخته می شود در جمع خبرنگاران با بیان این که علاوه بر روش سانتریفیوژ، روش های دیگری نیز برای تولید ایزوتوپ پایدار وجود دارد، افزود: ایران امروز این قابلیت را دارد که علاوه بر تولید ایزوتوپ پایدار به روش سانتریفیوژ، از طریق تبادل شیمیایی، نفوذ حرارتی، تقطیر غشایی و تقطیر تدریجی نیز این کار را انجام دهد الان این ضرورت ایجاد شده که تولید ایزوتوپ ها را از سطح آزمایشگاهی افزایش دهیم و این مرکز در زمینی به وسعت پنج هزار متر مربع به این منظور در دو مرحله ساخته خواهد شد. وی مرحله اول را ساخت ساختمان مرکز بیان کرد که تا 20فروردین 99 به پایان خواهد رسید و در عین حال اظهار امیدواری کرد مرحله دوم که مجهز کردن تجهیزات است نیز تا پایان سال 99 انجام شود. معاون رئیس جمهور سپس در خصوص وضعیت ساخت نیروگاه های شماره 2 و 3 بوشهر نیز گفت: مرداد قرار بود بتن ریزی اصلی راکتور انجام شود اما بنا شد یکی دو ماه اعلام این مطلب به تعویق بیفتد در حالی که کارها در حال انجام است و احتمالا به طور کامل بتن ریزی در ماه اکتبر صورت گیرد.
آیت ا... یزدی سخنان خود را اصلاح کنند


رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به مطلبی که درباره لایحه کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت  توسط آیت ا... یزدی، از اعضای شورای نگهبان مطرح شده، تصریح کرد: من از آیت ا... یزدی شنیدم که گویا در این لایحه اجازه داده شده که کشورهای استکباری سوخت مصرف شده‌شان را در ایران دفن کنند. این در حالی است که در مواد 11 و 12 مقدمه این لایحه به صراحت آمده که هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را وادار کند که پسماندش در آن کشور دفن شود. ما انتظار داریم عزیزان در شورای نگهبان مطالعه‌ دقیق تری انجام دهند. صالحی افزود: آقای یزدی که استاد بنده در علوم قرآنی هستند این مسئله را اصلاح کنند. صالحی درباره آخرین وضعیت باز طراحی راکتور اراک گفت: برخی قدم‌های بلند درباره اراک برداشته شده که البته ضرورت اعلام جزئیاتش نیست اما باید بگویم که به مرحله ساخت تجهیزات راکتور بازطراحی شده رسیده‌ایم یعنی ما از مرحله طراحی‌ها عبور کرده‌ایم و وارد مرحله بعد شدیم و کار به خوبی پیش می‌رود. همچنین بهروز کمالوندی سخنگو و معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران از اضافه شدن ۶۰ تا ۷۰ کیلو به ذخایر اورانیوم غنی شده در روزهای اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون میزان اورانیوم غنی شده ایران ۳۶۰ تا ۳۷۰ کیلوگرم است.
 
خبر مرتبط
نظر رهبر انقلاب درباره گام سوم کاهش تعهدات اخذ می شود
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خراسان درباره جزئیات گام سوم ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: در این خصوص بنده تصمیم گیر نیستم و گام‌ها و سیاست‌ها توسط هیئت نظارت بر برجام تصمیم گرفته  و با نظر مقام معظم رهبری نهایی می‌شود. از این رو بنده در شرایط و جایگاهی نیستم که درباره جزئیات این گام صحبت کنم اما به عنوان مجری دستورات مسئولان خاطر نشان می‌کنم تمام امکانات ممکن را در اختیار داریم تا دستورات انجام شود اما تاکنون دستوری برای ما صادر نشده است. هر تصمیمی مسئولان نظام بگیرند سازمان آمادگی اجرای آن را دارد اما نمی‌توانم وارد گمانه زنی درباره جزئیات گام سوم شوم.