امارات، چرخش عاقلانه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
رسانه‌های آمریکائی این روزها امارات متحده عربی را با تبلیغات وسیع تحت فشار قرار داده‌اند که چرا تصمیم گرفته از جنگ یمن کنار بکشد و چرا درصدد است به ایران نزدیک شود.
روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است دولتمردان اماراتی متوجه این واقعیت شده‌اند که ایران، قدرت غیرقابل شکست منطقه است و در برابر آمریکا و هر دولت دیگری که بخواهد در خلیج فارس جنگ‌افروزی کند می‌ایستد و پیروز میدان خواهد بود. درک همین موضوع موجب شده امارات تلاش کند خود را به ایران نزدیک کند تا آینده خود را در صورت بروز هراتفاقی در منطقه تضمین نماید.
آنچه این روزنامه آمریکائی نوشته درست است و درک این واقعیت توسط دولتمردان اماراتی را باید نقطه‌ قوت تفکر آنها دانست. رسانه‌های آمریکائی با تبلیغات گسترده‌شان می‌خواهند دولتمردان اماراتی را از چرخشی که در سیاست خارجی و منطقه‌ای خود به وجود آورده‌اند پشیمان کنند و آنها را به بازگشت به همان سیاست قبلی وادار نمایند. به همین دلیل و برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن این توطئه، لازم است دولتمردان اماراتی به چند نکته بسیار مهم توجه نمایند.


اول آنکه تجربه جنگ یمن، حضور در منازعات منطقه‌ای و هزینه کردن برای ایجاد تغییرات در معادلات سیاسی بعضی کشورها که دولتمردان اماراتی به آن مبادرت کرده‌اند، تاکنون با شکست مواجه شده و نتیجه معکوس نصیب امارات کرده است. امارات می‌توانست به راهی که برای توسعه در پیش گرفته بود ادامه دهد بدون آنکه وارد منازعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شود و در ائتلاف‌هایی که برای دخالت در امور یمن، لیبی، مصر و سایر کشورها صورت گرفته شرکت کند. خارج شدن امارات از ائتلاف مربوط به جنگ یمن نشانه روشنی است از درک همین واقعیت و راه صحیح اینست که همین درک عاقلانه نسبت به سایر موارد نیز تعمیم یابد.
دوم آنکه همه می‌دانند و دولتمردان اماراتی نیز در سال‌های اخیر به تجربه دریافته‌اند که آمریکا و انگلیس و سایر دولت‌های غربی که خود را ابرقدرت می‌نامند، نه حق حضور نظامی در منطقه خلیج فارس دارند و نه می‌توانند با این حضور مشکلی از کشورهای منطقه حل کنند. مهم‌تر اینکه این کشورها برای تامین امنیت به منطقه نیامده‌اند، بلکه هدفشان اینست که در منطقه به تناسب اهداف استعماری خود تشنج ایجاد کنند و به بهانه مقابله با تشنج، از جیب ملت‌های منطقه پول‌های کلانی تحت عنوان تامین امنیت بدزدند. اینکه دونالد ترامپ با صراحت گفته ما سران کشورهای خلیج فارس را می‌دوشیم، علاوه براینکه اهانت آشکار به دولتمردان کشورهای خلیج فارس است، اعتراف روشنی به همین واقعیت است که آنها درصدد تاراج ثروت این کشورها و ملت‌ها به بهانه‌های مختلف هستند. بنابراین، دولتمردان کشورهای خلیج فارس به‌ویژه امارات و عربستان که مدت‌هاست درگیر جنگ و منازعات بی‌حاصل به وجود آمده توسط آمریکا و سایر دولت‌های استعماری غربی هستند و هزینه‌های گزافی را متحمل شده‌اند، حق دارند به غرب اعتماد نکنند و درصدد ایجاد چرخش در سیاست خارجی و منطقه‌ای خود برآیند.
و سومین نکته آنکه ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای برتر که زیربار هیچیک از قدرت‌های استعماری نمی‌رود، نشان داده است که می‌تواند امنیت منطقه را تامین کند و حتی آمریکا و انگلیس و هر دولت زورگوی دیگری را نیز که درصدد دخالت و مزاحمت در منطقه برآید، گوشمالی بدهد. اسقاط پهپاد 200 میلیون دلاری آمریکا و توقیف کشتی نفتکش انگلیسی توسط ایران، این واقعیت را به اثبات رسانده است.
بنابراین،‌ باید به دولتمردان اماراتی حق داد که در سیاست خارجی و منطقه‌ای خود چرخش ایجاد کنند و انتظار از دولتمردان سعودی نیز اینست که از روش همتایان اماراتی خود الگو بگیرند و آنها هم چنین چرخش عاقلانه‌ای در سیاست خارجی و منطقه‌ای خود پدید آورند.
سایر اخبار این روزنامه
دکتر ظریف در گفتگو با شبکه الجزیره: آمریکا در جایگاهی نیست که برای اقدامات دفاعی ما خطوط قرمز تعیین کند رئیس سازمان انرژی اتمی: نظر رهبر انقلاب درباره گام سوم کاهش تعهدات اخذ می‌شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیاتی از جنبش انصارالله یمن: با قدرت در مقابل توطئه سعودیها و اماراتیها برای تجزیه یمن بایستید امارات، چرخش عاقلانه در مراسمی با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی زمینی ارتش؛ خودرو زرهی پیشرفته «رعد» و خودروهای تاکتیکی «ارس2» رونمایی شد واشنگتن پست: ترامپ تاکنون 12 هزار و 19 ادعای غلط داشته است شیخ زکزاکی برای درمان وارد دهلی نو شد ظریف: مقاومت لبنان امکان شکست رژیم صهیونیستی را به جهان ثابت کرد نعمت‌الله ایزدی جانشین سیدمیعاد صالحی در صندوق بازنشستگی کشور شد مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری فردا پایان می‌یابد وزارت علوم: دانشگاه‌ها بودجه سال 98 را براساس اولویت‌ها هزینه کنند نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا درباره برجام گفت‌وگو کردند جبل‌الطارق: حکم توقیف نفتکش ایرانی شامگاه شنبه پایان می‌یابد امارات، چرخش عاقلانه