فعالیت غیرقانونی «مدارس طبیعت» طبیعی نیست!

سرویس جامعه جوان آنلاین: سبک و سیاق آموزشی این مدل جدید از مدارس به شکلی کاملاً متفاوت از مدارس جاری کشور است که بر مبنای اجرای اهداف برخی اسناد بین‌المللی نظیر سند ۲۰۳۰ طراحی شده است. به همین خاطر هم دو نهاد اصلی مسئول در این ماجرا یعنی وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط‌زیست هر دو خود را کنار کشیده و تأکید دارند: «مدارس طبیعت قانونی نیست»! براین اساس نه آموزش و پرورش به این مدارس مجوز داده و نه سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت آن‌ها را مجاز و قانونی می‌داند. با تمام این‌ها به گفته سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۸۰ مدرسه طبیعت در چهار استان کشور وجود دارد؛ مدارسی که پیگیر اجرای سند ۲۰۳۰ هستند و در آن‌ها حتی دانش‌آموزان ۱۲ ساله در استخر‌های مختلط در ساعت شنا با هم تعلیم می‎دیدند!

سال ۹۲ بود که نخستین مدرسه طبیعت توسط یک شخص دارای سابقه دادگاه و با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست در مشهد آغاز به کار کرد؛ هدف از تأسیس این مدارس ساختارشکنی از مدارس متنوع موجود بود. در این مدارس زندگی با حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه آموزش داده می‌شود و چندان قید و بندی به رعایت مسائل شرعی وجود ندارد. تا جایی که ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جو حاکم بر این مدارس را این‌گونه توصیف می‌کند: «عمده این مدارس پیگیر سند ۲۰۳۰ هستند و حتی دانش‌آموزان تا ۱۲ ساله در استخر‌های مختلط در ساعت شنا با هم تعلیم می‎دیدند.» به گفته وی مؤسس این مدارس سابقه عضویت در سازمان چریک‌های فدایی خلق داشته و در سال ۶۲ دستگیر شده و سابقه زندان دارد. وی پس از آزادی از زندان، نخستین مدرسه طبیعت را در مشهد تأسیس می‌کند و پس از آن تعداد این مدارس تا جایی رشد می‌کند که حالا ۸۰ مدرسه طبیعت داریم.
همیشه پای یک زن در میان است!


با رفتن معصومه ابتکار از سازمان حفاظت محیط‌زیست این سازمان دیگر به مدارس طبیعت مجوز تأسیس نداد و براساس بخشنامه ۲۴ بهمن سال ۹۶ سازمان حفاظت محیط‌زیست، صدور مجوز فعالیت برای مدارس بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد. در این بخشنامه ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، ادارات کل استان‌ها را موظف کرده بود از صدور هرگونه مجوز جدید برای تأسیس مدارس طبیعت پرهیز کنند. سوی دیگر این ماجرا یعنی وزارت آموزش و پرورش هم فعالیت مدارس طبیعت را قانونی نمی‌داند. مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه نهاد مرجع مجوزدهنده تأسیس مدرسه برای دانش‌آموزان از دبستان تا پایان دبیرستان، آموزش و پرورش است و مجوز تأسیس مدارس را ادارات در آموزش و پرورش صادر می‌کنند، می‌افزاید: «تاکنون مجوزی به نام مدارس طبیعت توسط این شورا صادر نشده و مصوبه ابلاغی در این خصوص وجود ندارد.» با تمام این‌ها مدارس طبیعت معلوم نیست چگونه و با چه مجوزی فعال هستند و طی پنج سال تعدادشان به ۸۰ مدرسه در چهار استان کشور رسیده است.
فعالیت غیرقانونی
روزگذشته هم یک‌بار دیگر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پای مدارس طبیعت را به میان کشید و گفت: «این مدارس به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند و مجوزی نداشتند اگر یکی از کودکان حاضر در این مدارس آسیب می‌دید یا سازمان محیط‌زیست باید دیه پرداخت می‌کرد یا مسئولان زندانی می‌شدند.»
بنا به تأکید وی طبق فتوای مراجع فعالیت این مدارس غیرشرعی است. کلانتری تصریح کرد: «ما وقتی با این فتوا مواجه شدیم دیگر به دنبال کسب مجوز‌ها برای تأسیس مدارس نرفتیم. ضمن اینکه بر اساس پایش‌های وزارت اطلاعات، به ما رسماً‌اعلام شد کسانی که مجوز این مدارس را صادر می‌کردند، عضو حزب منحله توده بوده‌اند و صلاحیت مدیریت این مدارس را ندارند.»
سازمان حفاظت محیط‌زیست مقصر است
رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم معتقد است، ایجاد مدارس طبیعت امری غیرقانونی است، زیرا محتوای آموزشی مدارس طبیعت با قوانین دینی اسلامی و سند تحول بنیادین متناسب نیست، از این رو وزارت آموزش و پرورش فعالیت این مدارس را با شیوه کنونی تأیید نمی‌کند. وی با تأکید براینکه آموزش و پرورش مخالفت خود با این مدارس را اعلام کرده، می‌افزاید: «اکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست مقصر است.»
حکیم‌زاده پیشتر هم گفته بود: «با توجه به اینکه این مدارس مجوز خود را از سازمان محیط‌زیست کسب کرده بودند، این سازمان هم به دلیل غیرقانونی بودن این مدارس مجوز آن‌ها را لغو کرد و از سوی دیگر آموزش و پرورش هم پیگیر توقف فعالیت مدارس طبیعت در سراسر کشور شد.»
با وجود مخالفت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط‌زیست و تأکید مراجع بر غیرشرعی بودن فعالیت این مدارس ادامه فعالیت مدارس طبیعت، یعنی مدارسی که از هیچ کجا مجوز و تأییدیه‌ای ندارند، ابهام‌ها را پیرامون آن‌ها بیشتر می‌کند!