ذخایر اورانیوم ایران به ۳۷۰ کیلوگرم رسید

سرویس بین الملل جوان آنلاین: بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز در خصوص آخرین وضعیت اورانیوم غنی شده و آب سنگین گفت: «وقتی ما سطح غنی‌سازی را به بیش از ۶۷ /۳ افزایش دادیم نگاه کردیم ببینیم نیازمان چیست. با توجه به ضرورت مدنظر قرار دادن سوخت نیروگاهی این سطح باید ۴۲ /۴ درصد باشد، ولی ما ۰۵/ ۴ درصد بالا رفتیم چرا که وقتی شما اورانیوم ۵/ ۴ درصد تولید می‌کنید اگر هم زمانی محصول ۴ درصد داشتید و بنا به مقتضیات وقتی این‌ها را به هم مخلوط می‌کنید به عدد مورد نظر می‌رسید.» به گفته کمالوندی، ما الان با ظرفیت خوبی تولید می‌کنیم و موجودی‌مان هم حداقل ۶۰ تا ۷۰ کیلو بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است و میزان آن هم به سرعت افزایش می‌یابد. همانطور که رئیس‌جمهور گفت ما تعهدی در قبال عرضه بیشتر از ۱۳۰ تن آب سنگین نداریم از طرفی ما اجازه داریم بازار‌های متنوعی که گرفته‌ایم را از دست ندهیم.
افزایش ذخایر اورانیوم ایران از سطح تعیین شده در برجام در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه قرار است هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر کند. دستور کار این سفر را سخنگوی وزارت خارجه اعلام نکرده، ولی احتمالاً او در این سفر درباره آینده برجام با این کشور‌ها رایزنی خواهد کرد. روز دوشنبه این هففته بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در اولین موضع‌گیری خود درباره توافق هسته‌ای با ایران بعد از نخست‌وزیر شدن گفت که موضع این کشور درباره برنامه جامع اقدام مشترک تغییری نکرده است. در مقابل جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا از لندن خواسته با اعلام مرگ توافق هسته‌ای، مواضع شدیدتری علیه ایران اتخاذ کند. جان بولتون همچنین از انگلیس خواست مواضع خود را در قبال ایران تشدید کند، به طوری که سیاست‌های آن در قبال تهران با سیاست‌های واشنگتن تناسب بیشتری داشته باشد.
زنگ هشدار پمپئو ۱۵ ماه قبل!
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دیروز با فاصله بیش از یک ساله زنگ‌های هشدار را درباره منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت به صدا در آورد و خواستار تمدید تحریم بین‌المللی تسلیحاتی ایران شد. پمپئو در مطلبی در توئیتر وزارت خارجه امریکا نوشته است: «فرصت در حال تمام شدن است. زمان باقی مانده تا انقضای مهلت تحریم تسلیحاتی علیه ایران و پایان ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی به پایان می‌رسد. ما از تمامی متحدان و شرکای خود می‌خواهیم فشار بر رژیم ایران را افزایش دهند تا این رژیم رفتار بی‌ثبات‌ساز خود را کنار بگذارد: «در این توئیت، تصویر یک گاه‌شمار نیز ترسیم شده که کمی بیش از ۱۵ ماه به پایان یافتن مهلت تحریم تسلیحاتی ایران را نشان می‌دهد. وب‌سایت وزارت خارجه امریکا نیز در همین زمینه مطلبی را منتشر کرده و در آن گفته است که «رژیم ایران در حمایت از تروریسم دولتی پیشتاز است. برای ۴۰ سال است که رفتار مخرب آنان و حمایت نیابتی از تروریسم مهارنشده رو به گسترش بوده است.»