امنیت منطقه محور رایزنی سران ایران، ترکیه، قطر و پاکستان

بخش خبری - دکتر روحانی رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با سران ترکیه، قطر و پاکستان به رایزنی پیرامون اهمیت ثبات و تقویت امنیت منطقه پرداخت و نسبت به حضور برخی کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس هشدار داد.
گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تقویت وحدت و برادری میان کشورهای اسلامی و لزوم خویشتن‌داری هند و پاکستان در موضوع کشمیر از دیگر محورهای گفتگوی رئیس‌جمهور با سران این کشورها بود.
دکتر روحانی در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بر گسترش روابط تهران – آنکارا در همه عرصه‌های مورد علاقه تاکید کرد.
رئیس جمهور با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت ترکیه و همه مسلمانان جهان، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با ترکیه به عنوان یک کشور دوست و برادر، کاملا آماده است.


رئیس جمهور همچنین تسریع در اجرای توافقات میان دو کشور را ضروری دانست.
رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس جمهور، دولت و ملت ایران، اظهارداشت: آنکارا آماده است روابط خود را با تهران در همه زمینه‌ها بیش از پیش تقویت کند.
رجب طیب اردوغان ابراز امیدواری کرد که عید سعید قربان عامل بیداری و اتحاد جهان اسلام و تقویت وحدت و برادری میان کشورهای اسلامی شود.
همچنین دکتر روحانی در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت قطر و همه مسلمانان جهان، اظهارداشت: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا بکار گرفته و معتقد است که حفظ این امینت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می‌کند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران، روابط تهران – دوحه را دوستانه، برادرانه و رو به توسعه خواند و تاکید کرد که روابط دو کشور دوست، در همه عرصه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید بیش از پیش توسعه و تحکیم یابد.
وی هدف اقدامات برخی کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا در منطقه خلیج فارس را القای ناامنی در منطقه به جهانیان دانست و تاکید کرد که این اقدامات، مشکلات منطقه را پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌کند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت خلیج فارس با همکاری و همراهی کشورهای ساحلی و در قالب ترتیبات امنیتی مشترک قابل تحقق است، اظهارداشت: تجربه تاریخی این واقعیت را به همگان نشان داده که مداخله خارجی‌ها، تنها موجب افزایش تنش و پیچیده‌تر کردن شرایط منطقه شده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تداوم رایزنی‌ها با کشورهای دوست برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه است، گفت: تهران معتقد است که کاهش تنش‌ها در منطقه به نفع همه است و امیدواریم آمریکایی‌ها دریابند مسیری که انتخاب کرده‌اند نادرست است، این مسیر برنده‌ای نخواهد داشت و باید رفتار خود را اصلاح کنند.
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس جمهور، دولت و ملت ایران، تاکید کرد که قطر از گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند.
امیر قطر کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس را به نفع منطقه و جهان دانست و با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: دوحه از هیچ تلاشی برای کاستن از این تنش‌ها دریغ نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: امنیت منطقه باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و مواضع قطر در این عرصه کاملا روشن است و ما خواهان همکاری با ایران در جهت تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه هستیم.
دکتر روحانی همچنین در تماس تلفنی «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان با وی، با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت مسلمان پاکستان، گفت: ایران و پاکستان همواره دو کشور دوست، همسایه و برادر یکدیگر بوده و خواهند بود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت منطقه، بویژه در شبه قاره هند برای ایران حائز اهمیت است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در راستای پایداری صلح و امنیت در منطقه و احقاق حقوق ملت‌های مسلمان دریغ نخواهد کرد.
وی افزود: ایران به دنبال گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه بویژه پاکستان در زمینه‌های گوناگون از جمله توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی است.
دکتر روحانی اظهار داشت: امروز ایران به خاطر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا در شرایط ویژه‌ای قرار دارد اما در عین حال برای تامین امنیت پایدار کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان تلاش می‌کند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای جلوگیری از تنش و نا‌آرامی در منطقه تلاش کرده و معتقدیم مردم مسلمان کشمیر باید از منافع و حقوق قانونی خود استفاده کرده و بتوانند با آرامش زندگی کنند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران از هند و پاکستان می‌خواهد تا با حفظ خویشتن داری، از ناامنی و کشته شدن مردم بی‌گناه در کشمیر جلوگیری کنند، گفت: موضوع کشمیر هرگز راه حل نظامی نداشته و باید از طریق دیپلماتیک به دنبال حل و فصل مسائل باشیم.
«عمران خان» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت ایران، روابط ایران و پاکستان را دوستانه و برادرانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات تهران- اسلام آباد تاکید کرد.
نخست وزیر پاکستان با تشریح تحولات و وقایع اخیر در کشمیر، گفت: متاسفانه امروز در منطقه کشمیر شاهد وقایع ناراحت‌کننده و برخلاف قوانین بین‌المللی علیه مردم بی‌گناه هستیم.
وی با بیان اینکه پاکستان نسبت به کشتار مردم بی‌گناه در کشمیر و افزایش تنش‌ها در منطقه احساس نگرانی دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه و جهان اسلام می‌تواند در راستای حل و فصل مسئله کشمیر نقش آفرینی مثبتی داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
تکذیب ادعای سازش با عربستان درباره شهدای منا امنیت منطقه محور رایزنی سران ایران، ترکیه، قطر و پاکستان معاون اول رئیس جمهور در نخستین مجمع اقتصادی خزر: ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌المللی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز خط قرمز ایران است بازگشت حجاج ایرانی از روز جمعه رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور: حمایت فولاد مبارکه از صنعت، عامل اشتغال‌زایی و رونق تولید است در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی ؛ وضعیت صدورکارت‌های هوشمند ساماندهی می‌شود نایب رئیس مجلس: سیاست وزارت بهداشت در رابطه با درمان غلط است یک مستشار نظامی آمریکا در عراق کشته شد واکنش وزیر خارجه کشورمان به حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی: مسلمانان باید متحد شوند واکنش وزارت خارجه ایران به تحریم ظریف در شبکه‌های اجتماعی دکتر روحانی فرا رسیدن عید سعید قربان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت نایب رئیس مجلس: سیاست وزارت بهداشت در رابطه با درمان غلط است عدالت، دست‌یافتنی است