در اينستاگرام بمانيد

آرمان ملي- حميد شجاعي: طي روزهاي گذشته مساله فيلترينگ اينستاگرام در فضاي مجازي به سوژه داغي بدل شد، اما خيلي زود مشخص شد که اين مساله شايعه‌اي بيش نبوده، چرا که خبر فيلترينگ اينستاگرام به نقل از معاون اول دادستان کل کشور بيان شده در حالي که دادستان کل کشور اساسا معاون اولي ندارد که بخواهد چنين دستوري صادر کند. چندي پيش وزارت امور خارجه آمريکا در نامه‌اي به شرکت‌هاي توئيتر، فيسبوک و اينستاگرام خواهان مسدودسازي صفحات محمد جواد ظريف شد که موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به اين مساله گفت: «در صورت فشار مقامات آمريکايي به شبکه‌هاي اجتماعي براي محدود کردن ايشان اين نشان‌دهنده ميزان باور آنها به آزادي اطلاعات و آزادي بيان خواهد بود ولي بايد در نظر داشته باشند، صداي حق هميشه طنين‌انداز خواهد شد.»
شايعه فيلترينگ اينستاگرام
با وجودي که مقامات قضائي در مقاطع گوناگون اظهاراتي در خصوص فيلترينگ برخي شبکه‌هاي اجتماعي داشته‌اند، اما از زمان آخرين فيلترينگ که طي آن در 10 ارديبهشت 97 و به دستور بازپرس وقت شعبه دوم دادسراي فرهنگ و رسانه تهران شبکه اجتماعي تلگرام مسدود شد با وجود فشارهاي زياد هنوز شاهد فيلترينگ ساير شبکه‌هاي اجتماعي نبوده‌ايم که خود جاي اميدواري دارد. چرا که در عصر ارتباطات و رسانه‌ها ديگر سياست فيلترينگ و مسدود‌سازي پاسخگو نيست و حکومت‌ها بايد بتوانند به جاي ساختن ديوار در مقابل اين فضا با کار کارشناسي و رويکردهاي درست اين فضا و بستر را به سود خود تغيير داده و آنطور که مي‌خواهند از آن استفاده کنند. گرچه اين مساله نيز چندان آسان نيست و به فرهنگ سازي و اقناع افکار عمومي در سطح گسترده نياز دارد. در همين راستا در حالي که چندي پيش زمزمه‌هايي جهت رفع فيلتر احتمالي توئيتر به گوش مي‌رسيد؛ طي روزهاي گذشته خبري در فضاي رسانه‌اي و شبکه‌هاي اجتماعي به سرعت چرخيد که حيرت همگان را در پي داشت. خبري که به نقل از معاون اول دادستان کل کشور منتشر شد و حاکي از اين مطلب بود که فيلترينگ شبکه اجتماعي اينستاگرام در دستور کار دادستاني کل کشور قرار دارد. همين خبر کافي بود تا سيل اظهار نظر‌ها و واکنش‌ها نسبت به اين خبر روانه شود و هرکسي از ظن خود به اين خبر عکس‌العمل نشان دهد.
تکذيب يک شايعه


پس از اينکه خبر فيلترينگ اينستاگرام در فضاي مجازي پخش شد رسانه رسمي قوه قضائيه اين خبر را جعلي خوانده و تکذيب کرد. ميزان نوشت؛ «طي ساعات گذشته برخي منابع نامشخص و بعضي چهره‌هاي حزبي نقل قولي مجعول را در مورد معاون اول دادستان کل کشور و فيلترينگ منتشر کرده‌اند؛ اين درحالي است که حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري در حال حاضر معاون اول ندارد و چنين جمله‌اي نيز از ناحيه ساير معاونان بيان نشده است.» پس از تکذيب خبر فيلترينگ اينستاگرام تاجزاده در توئيتي نوشت: «از تکذيب شدن خبر فيلترينگ اينستاگرام استقبال مي‌کنيم.»، اما برخي فعالان رسانه‌اي نسبت به رويکرد اين فعال سياسي موضع گرفته و واکنش وي به يک شايعه را دور از سواد رسانه‌اي دانستند.
واکنش به مسدود کردن صفحات ظريف
در پي تحريم وزير امور خارجه کشورمان از سوي ايالات متحده چندي پيش بود که وزارت خارجه آمريکا در نامه‌اي به شرکت‌هاي توئيتر، فيسبوک و اينستاگرام اعلام کرد؛ فورا اقدام به مسدود سازي صفحات منتسب به محمدجواد ظريف کنند. در اين راستا سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تلاش آمريکايي‌ها براي مسدود کردن حساب‌هاي کاربري وزير امورخارجه در شبکه‌هاي اجتماعي اظهار داشت: وزير امورخارجه به‌عنوان فرمانده و رئيس ديپلماسي کشور همواره مورد بغض و غضب کساني بوده است که از شنيدن صداي ايران بيمناک بوده‌اند و به‌خاطر اثرگذاري عملي حضور دکتر ظريف در مجامع بين‌المللي و حضورش در شبکه‌هاي اجتماعي و روشنگري نسبت به سياست‌هاي ايالات متحده معلوم بود که مورد بغض و نفرت آنها باشد. از اين رو تصميم گرفتند وي را تحريم و محدود کنند. سيد عباس موسوي گفت: در صورت فشار مقامات آمريکايي به شبکه‌هاي اجتماعي براي محدود کردن ايشان اين نشان‌دهنده ميزان باور آنها به آزادي اطلاعات و آزادي بيان خواهد بود ولي بايد در نظر داشته باشند، صداي حق هميشه طنين‌انداز خواهد شد و صداي آقاي ظريف به‌عنوان رئيس ديپلماسي ايران قطعا به طور مقتضي به گوش جهانيان خواهد رسيد.