معاون اول رئیس‌‌جمهوری در نخستین مجمع اقتصادی خزر: ثبات و امنیت تنگه هرمز خط قرمز ایران است

اسحاق جهانگیری صبح روز دوشنبه، در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار شد، شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با ‌دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه و نیز نخست وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. جهانگیری با بیان اینکه دولت آمریکا با خروج غیرمنطقی و غیرقانونی از برجام که دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی جهان به حساب می‌آید، نشان داد که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست، اظهار کرد: این در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است اما آمریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک‌آمیز در خلیج فارس به دنبال بی‌ثبات‌سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگرچه سیاست نخ‌نمای ایران‌هراسی آمریکا به دلیل ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رنگ باخته است اما ایجاد ناامنی برای فروش امنیت، همچنان استراتژی فریبکارانه آمریکایی‌ها است.تعامل با همسایگان، پرهیز از هر‌گونه تنش و حفظ ثبات و امنیت منطقه از اولویت‌های اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. ما با استقبال از رویکرد مثبت کشورهای آسیای مرکزی و دولت‌های ساحلی خزر، مصمم هستیم با گسترش همکاری‌های سیاسی و منطقه‌ای و نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، حجم مناسبات اقتصادی و تجاری کشورمان را در چارچوب منافع مشترک با کشورهای حوزه خزر افزایش دهیم.
جهانگیری تصریح کرد: متاسفانه در چند دهه اخیر،‌ منطقه خاورمیانه و خلیج فارس‌ به دلیل سلطه‌طلبی‌ها و مداخله‌های نامشروع بعضی قدرت‌های فرامنطقه‌ای دستخوش بی‌ثباتی و ناامنی شده است. پرواضح است که رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری، نیازمند امنیت و ثبات است. در فضای مملو از ناامنی، بی‌ثباتی، افراطی‌گری و تروریسم، توسعه پایدار و متوازن که نیاز امروز و فردای کشورهای منطقه است، میسر نیست. منطقه ما به خاطر اهمیت و موقعیت استراتژیکی و ترانزیتی و منابع غنی انرژی، نقش محوری در رشد و شکوفایی اقتصاد جهان دارد و حیات اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان هم وابسته به این منطقه است.
وی تاکید کرد: از پیامدهای مخرب شکل‌گیری تفکرات افراطی و ظهور گروه‌های تروریستی که با پشتیبانی و تامین مالی و فکری بعضی کشورهای منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای ایجاد شده‌اند می‌توان به بی‌ثباتی اقتصادی و کاهش رغبت سرمایه‌گذاران برای حضور در منطقه اشاره کرد. امروز سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا و استفاده از ابزار تحریم و تهدید برای پیشبرد اهداف خود که ثبات و امنیت منطقه را به خطر انداخته است، به معضلی جدی در صحنه بین‌الملل تبدیل شده است.


جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت آمریکا با خروج غیرمنطقی و غیرقانونی از برجام که دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی جهان به حساب می‌آید، نشان داد که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست. در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است اما آمریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک‌‌‌آمیز در خلیج فارس به دنبال بی‌ثبات‌سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است. اگرچه سیاست نخ‌نمای ایران‌هراسی آمریکا به دلیل ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رنگ باخته است اما ایجاد ناامنی برای فروش امنیت، همچنان استراتژی فریبکارانه آمریکایی‌ها است.
وی تصریح کرد: ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌الملی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال‌ها تلاش و هزینه کرده است. ما حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می‌توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.
هیچ مانعی نمی‌تواند در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان خلل ایجاد کند
معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار نخست وزیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف مجمع اقتصادی خزر توسعه همکاری‌های همسایگان خزر است، گفت: افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین کشورها نقش بسزایی در روابط فی‌مابین دارد و کریدور شمال-‌ جنوب می‌تواند علاوه بر دو کشور آثار منطقه‌ای بسیاری داشته باشد.
وی با اشاره به سفر وزیر اقتصاد آذربایجان به تهران‌ تصریح کرد: گردشگری، صنعت و بهداشت زمینه‌های خوبی برای افزایش مناسبات است که باید گسترش یابد.
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین بر همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه منطقه‌ای با کشورهای ترکیه، روسیه، ترکمنستان و گرجستان برای رشد حجم تجاری دو کشور تاکید کرد.
نخست وزیر آذربایجان نیز در این جلسه با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی همسایگان خزر، توسعه و تقویت روابط دو کشور همسایه را خواستِ دولت و مردم کشورش دانست.
نوروز ممدوف گفت: ما به دنبال ایجاد و تقویت پل‌های ارتباطی میان کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم ایران می‌تواند نقش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.
وی بر تکمیل کریدور شمال- جنوب تاکید کرد و گفت: چند برابر شدن حجم جابه‌جایی کالا از طریق ایران نشانه موقعیت سوق‌الجیشی ایران است.
نخست وزیر آذربایجان افزود: ما خواهان همکاری‌های صنعتی، بهداشتی و خدماتی با ایران هستیم و اراده مقامات عالی دو کشور در جهت تحقق این خواسته‌ها است.
آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی در خلیج فارس و تنگه هرمز است
اسحاق جهانگیری‌ همچنین ظهر روز دوشنبه در دیدار ‌دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه که در حاشیه مجمع اقتصادی خزر در ترکمنستان انجام شد، اظهار کرد: آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق چندجانبه خارج شد و این اقدام به ‌رغم آن بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش رسمی اعلام کرد ایران تعهدات خود را به طور کامل انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه همه طرف‌های برجام باید به تعهدات خود پاییند باشند، افزود: ایران پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه ملت ایران، بخشی از تعهدات خود را کاهش داده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: امروز پس از گذشت یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و با وجود فشارهای سنگین تحریم، اقتصاد ایران با همت مدیران کشور و مردم بحران را پشت سرگذاشته و از ثبات برخوردار است.
جهانگیری تصریح کرد: با وجود آنکه ایران طی قرن‌ها همواره حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده است، آمریکایی‌ها اخیرا به دنبال ایجاد ناامنی در خلیج فارس و تنگه هرمز بودند تا به این بهانه ائتلاف دریایی تشکیل دهند.
وی افزود: اقدامات آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم و انتظار داریم کشورهای بزرگ عضو شورای امنیت سازمان ملل نظیر روسیه در‌خصوص اینگونه اقدامات به آمریکا هشدار دهند.
نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه آمریکا سیاست‌های گسترده‌ای را علیه ایران و روسیه وضع کرده و روز به روز بر فشارهای خود افزایش می‌دهد، گفت: خط مشی روسیه در‌خصوص برجام پایدار و غیرقابل تغییر است و موضع‌گیری ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را منطقی و مقتدرانه تلقی می‌کنیم. دیمیتری مدودف افزود: خروج آمریکا از برجام اقدامی بی‌پایه و اساس بود و همه کشورها این موضوع را درک می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه سیاست و موضع‌گیری روسیه در‌خصوص برجام با جمهوری اسلامی ایران یکسان است، تصریح کرد: مقامات روسیه در همه سطوح بر این موضوع تاکید دارند و تحریم‌ها علیه ایران را غیرقانونی می‌دانیم.
نخست وزیر روسیه افزود: آمریکا تلاش می‌کند فشارهای خود بر ایران و روسیه را افزایش دهد اما تهران و مسکو باید در مراودات تجاری و همکاری‌های اقتصادی هوشمندانه عمل کنند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در تماس‌هایی تلفنی تاکید کرد اهمیت گسترش امنیت در منطقه خلیج فارس و توسعه همکاری‌ها ژوبین صفاری تو خود حجاب خودی از میان برخیز عوامل موثر بر بهره‌وری در میزگرد «ابتکار» بررسی شد دست‌اندازهای بی‏شمار بر سر راه بهره‌وری نقش افکتورها در نمایش‌های رادیویی بررسی شد آواهای تصویرساز ظریف به منظور دیدار با امیر قطر به دوحه سفر کرد رایزنی مستمر نیاز امروز منطقه مناقشه بر سر پذیرفتن مسئولیت فاجعه منا از سوی ایران ادامه دارد ادعا تا واقعیت توافق ایران و عربستان! «‌ابتکار» دلایل و پیامدهای رویارویی امارات و عربستان در یمن را بررسی می‌کند جنگ نیابتی در ائتلاف عربی معاون اول رئیس‌‌جمهوری در نخستین مجمع اقتصادی خزر: ثبات و امنیت تنگه هرمز خط قرمز ایران است محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی، هنری و بازیگران: هنر صدا و سیما سرمایه‌سوزی است در جلسه هییٔت دولت به ریاست روحانی تصویب شد وضعیت صدور کارتهای هوشمند ساماندهی میشود ظریف در گفت‏وگو با الجزیره آمریکا منطقه را به بشکه باروت تبدیل کرده است بومی‏سازی نظری، اساس کارآمدی مدیریت کلان