روحانی در تماس‌هایی تلفنی تاکید کرد اهمیت گسترش امنیت در منطقه خلیج فارس و توسعه همکاری‌ها

رئیس‌جمهوری روز یکشنبه در تماس‌هایی تلفنی با امیر قطر، اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و عمران خان، نخست‏وزیر پاکستان ضمن تبریک عید سعید قربان، بر حفظ و تقویت امنیت منطقه و توسعه روابط با کشورهای دوست تاکید کرد.
حسن روحانی در تماس با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر روابط تهران – دوحه را دوستانه، برادرانه و رو به توسعه خواند و تاکید کرد که روابط دو کشور دوست، در همه عرصه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید بیش از پیش توسعه و تحکیم یابد.
وی اظهار کرد: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا به کار گرفته و معتقد است که حفظ این امینت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می‏کند. رئیس‌جمهوری هدف اقدامات برخی کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا در منطقه خلیج فارس را القای ناامنی در منطقه به جهانیان دانست و تاکید کرد که این اقدامات، مشکلات منطقه را پیچیده‏تر و خطرناک‏تر می‏کند.
روحانی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت خلیج فارس با همکاری و همراهی کشورهای ساحلی و در قالب ترتیبات امنیتی مشترک قابل تحقق است، اظهار کرد: تجربه تاریخی این واقعیت را به همگان نشان داده که مداخله خارجی‌ها، تنها موجب افزایش تنش و پیچیده‌تر کردن شرایط منطقه شده است.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه‏مند به تداوم رایزنی‌ها با کشورهای دوست برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه است، گفت: تهران معتقد است که کاهش تنش‌ها در منطقه به نفع همه است و امیدواریم آمریکایی‌ها دریابند مسیری که انتخاب کرده‌اند نادرست است، این مسیر برنده‌ای نخواهد داشت و باید رفتار خود را اصلاح کنند. «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس‌جمهوری، دولت و ملت ایران، تاکید کرد که قطر از گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند. امیر قطر، کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس را به نفع منطقه و جهان دانست و با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: دوحه از هیچ تلاشی برای کاستن از این تنش‌ها دریغ نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: امنیت منطقه باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و مواضع قطر در این عرصه کاملا روشن است و ما خواهان همکاری با ایران در جهت تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه هستیم.
حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت ترکیه و همه مسلمانان جهان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با ترکیه به‌عنوان یک کشور دوست و برادر کاملا آماده است.
رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این تماس تلفنی اظهار کرد: آنکارا آماده است روابط خود را با تهران در همه زمینه‌ها بیش از پیش تقویت کند.
رجب طیب اردوغان ابراز امیدواری کرد که عید سعید قربان عامل بیداری و اتحاد جهان اسلام و تقویت وحدت و برادری میان کشورهای اسلامی شود.
رئیس‌جمهوری همچنین در تماس تلفنی «عمران خان» نخست‏وزیر پاکستان با اشاره به اینکه امنیت منطقه، به‏ویژه در شبه‏قاره هند برای ایران حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در راستای پایداری صلح و امنیت در منطقه و احقاق حقوق ملت‌های مسلمان دریغ نخواهد کرد.
رئیس‌جمهوری افزود: ایران به دنبال گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه به‏ویژه پاکستان در زمینه‌های گوناگون از جمله توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی است.
روحانی گفت: امروز ایران به خاطر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا در شرایط ویژه‌ای قرار دارد اما در عین حال برای تامین امنیت پایدار کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان تلاش می‌کند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ایران همواره در راستای جلوگیری از تنش و ناآرامی در منطقه تلاش کرده و معتقدیم مردم مسلمان کشمیر باید از منافع و حقوق قانونی خود استفاده کرده و بتوانند با آرامش زندگی کنند.
روحانی با اشاره به اینکه ایران از هند و پاکستان می‌خواهد تا با حفظ خویشتن‏داری، از ناامنی و کشته‏شدن مردم بی‌گناه در کشمیر جلوگیری کنند، گفت: موضوع کشمیر هرگز راه‏حل نظامی نداشته و باید از طریق دیپلماتیک به دنبال حل‏و‏فصل مسائل باشیم.
«عمران خان» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت ایران، روابط ایران و پاکستان را دوستانه و برادرانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه همه‏جانبه مناسبات تهران- اسلام آباد تاکید کرد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در تماس‌هایی تلفنی تاکید کرد اهمیت گسترش امنیت در منطقه خلیج فارس و توسعه همکاری‌ها ژوبین صفاری تو خود حجاب خودی از میان برخیز عوامل موثر بر بهره‌وری در میزگرد «ابتکار» بررسی شد دست‌اندازهای بی‏شمار بر سر راه بهره‌وری نقش افکتورها در نمایش‌های رادیویی بررسی شد آواهای تصویرساز ظریف به منظور دیدار با امیر قطر به دوحه سفر کرد رایزنی مستمر نیاز امروز منطقه مناقشه بر سر پذیرفتن مسئولیت فاجعه منا از سوی ایران ادامه دارد ادعا تا واقعیت توافق ایران و عربستان! «‌ابتکار» دلایل و پیامدهای رویارویی امارات و عربستان در یمن را بررسی می‌کند جنگ نیابتی در ائتلاف عربی معاون اول رئیس‌‌جمهوری در نخستین مجمع اقتصادی خزر: ثبات و امنیت تنگه هرمز خط قرمز ایران است محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی، هنری و بازیگران: هنر صدا و سیما سرمایه‌سوزی است در جلسه هییٔت دولت به ریاست روحانی تصویب شد وضعیت صدور کارتهای هوشمند ساماندهی میشود ظریف در گفت‏وگو با الجزیره آمریکا منطقه را به بشکه باروت تبدیل کرده است بومی‏سازی نظری، اساس کارآمدی مدیریت کلان