حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‎وگو با همدلی نسبت به سخنان مرتضی رکن‌آبادی درباره حادثه منا گفت:

نمک بر روی زخم نپاشیم
همدلی| گروه سیاسی- اخیرا مرتضی رکن‌آبادی، برادر «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر جمهوری اسلامی در لبنان که در جریان حادثه منا جان باخت، در یک برنامه تلویزیونی ادعایی در باره حادثه منا که در جریان مراسم حج و هم‌زمان با عید قربان آن سال یعنی 1394 رخ داد، مطرح کرده که باعث شد واکنش‌های تندی نسبت به آن صورت گیرد.
البته این ایرادی بر صحبت‌ها و حتی چگونگی بیان کردن آن توسط برادر مرحوم رکن‌آبادی نیست، بلکه ایراد از نوع عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مسئولان مربوط به حجاج است که همیشه دیر می‌رسند. درست زمانی به موضوع می‌پردازند که دیر شده است. هیچ‌گاه پرونده‌ای یا رخدادی نبوده که یک گزارش کامل و دقیق به مخاطبان و مردم ایران ارائه کنند، ما همیشه در فقدان این گونه گزارش‎ عملکردها و پاسخگویی به ملت ایران رنج برده‌ایم، اکنون نیز مثل سابق خانواده‌های قربانیان و دیگر کسانی که در جریان این امر بودند، نسبت به ابهامات از بین رفتن حجاج ایرانی به ادعای برادر رکن‌آبادی به مسئولین اعتراض کرده‌اند. شاید دانستن این نکته برای خوانندگان جالب باشد که نکته مهم این قضیه در آن زمان پرداخت حقوق خانواده جانباختگان فاجعه منا بود که در آن زمان قرار شد عربستان دیه خانواده‌های فاجعه منا را در قالب هبه بدهد که علی‌رغم اینکه این موضوع به منزله عدم پذیرش حقوقی مسئولیت این فاجعه است، دیه جان باختگان منا یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی میان ایران و عربستان است که سران سعودی هیچ گاه زیر بار آن نرفتند.
«همدلی» نیز در این راستا به سراغ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس رفته تا هم در این باره نظر او را جویا شود و هم از تبعات اینکه وزارت امور خارجه نماینده‌‌ای در بعثه ندارد را بررسی کند. مشروح آن در ادامه تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.


فاجعه منا همه درها را به سوی انتقاد از پادشاهی عربستان و مدیریت مراسمی مذهبی که دو میلیون مسلمان را هر ساله به این شهر مقدس می‌کشاند، باز کرده است. بدون هیچ گونه تعجبی بیشترین انتقاد در این زمینه از سوی دولت ایران صورت گرفته است. عمده انتقاد ایران از سعودی‌ها این است که این کشور با سوءمدیریتش، به عمد زائران ایرانی را در معرض خطر قرار داده است، چر از این فرصت استفاده دیپلماتیک نکردیم؟
به نظر من همین که عربستان سعودی از بعد از این حادثه، تضمین سلامت و امنیت جان حجاج از سوی وزارت حج عربستان را پذیرفت، واکنش یا پاسخی به انتقادات شدید ایران نسبت به عربستان در جریان حادثه منا بود که باعث شد تا نسبت به وضعیت حجاج از خود مسئولیتی نشان دهد. مسئولان سازمان حج نیز با حضور در صحن غیرعلنی مجلس نسبت به این موضوع گزارش‌هایی ارائه کردند. همه می‌دانند در صحن علنی مجلس همکاران ما چقدر زحمت کشیدند تا بتوانند پیگیر حق و حقوق قربانیان این حادثه باشند.
همان زمان هم عربستان سعودی زیر بار دیه جان‌باختگان این حادثه نرفت.
در حالی که عربستان هیچ تضمینی نسبت به حفظ سلامت و امنیت حجاج در آینده نمی‌تواند بدهد و این احتمال وجود دارد که مسئولیت حوادث احتمالی بعدی را نیز نپذیرفته و آن را برعهده ازدحام گذاشته و با پرداخت هبه رفع و رجوع کند، اما همین که پذیرفت مبلغی به عنوان هبه به بازماندگان حادثه دیده پرداخت کند خود یک حرکت رو به جلو بود.
اتفاقا همان زمان هم نمایندگان مجلس تاکید کردند دستگاه دیپلماسی باید هرچه سریع‌تر قضیه احقاق حقوق کامل خانواده جانباختگان منا را دنبال کند. حال پرسش این‌جاست که چرا دستگاه دیپلماسی باید پیگیر قضیه جان باختگان حادثه منا می‌شد، در حالی که مسئول این موضوع خود نهاد حج و زیارت است و نماینده‌ای از وزارت امور خارجه نیز در این سازمان نیست.
-پیش از پاسخ به این سوال باید بگویم که در خصوص پرداخت حق و حقوق جان باختگان تاکید دارم که لازم است متن موافقتنامه میان مسئولان دو کشور، منتشر شود تا مشخص شود عربستان چگونه حقوق پایمال شده ایرانیان در حوادث گذشته را جبران می‌کند. به نظر من که قبلا در جریان این اتفاق آن را در مجلس نیز ارائه کردم، ما باید پیش از اعزام حجاج، برای رعایت حقوق و عمل به تکالیف نسبت به آنها ضمانتی از سوی عربستان در جریان مذاکرات و انعقاد موافقتنامه بگیریم.
در ادامه باید بگویم که برادر مرحوم رکن‌آبادی نیز از بیشتر جزئیات حادثه منا خبر ندارد و تنها به کلیات این موضوع پرداخته است. توافقنامه‌‌ای هم که بین ایران و عربستان در این زمینه منعقد شد، از ابتدا تا انتهای آن با نظر و تایید شورای‌عالی امنیت ملی انجام شده است. در این توافق سعی شده تا حق و حقوق ایران کاملا لحاظ شود. در طول فرآیند مذاکرات پیچیده و طولانی، نهایتا با تحقق تمامی شروط جمهوری اسلامی ایران، از جمله تامین امنیت، عزت و سلامت حجاج و لزوم بررسی فاجعه منا موافقت‌نامه با اطلاع و تایید مراجع ذی‌صلاح و تایید شورای‌عالی امنیت ملی امضا شد. علی‌رغم تلاش عربستان برای مختومه کردن پرونده فاجعه منا، اما با پافشاری طرف ایرانی در مذاکرات مبنی بر این‌که مسئولیت فاجعه منا به عهده طرف سعودی است و باید نسبت به اصل وقوع فاجعه پاسخگو باشد و حقوق شهدا و خانواده شهدای منا را تادیه کند، از خواست عربستان در مختومه ساختن پرونده جلوگیری شد و در متن توافق تصریح شد که موضوع بررسی فاجعه منا و چرایی وقوع آن و شناسایی مسببین آن تا حصول نتایج روشن استمرار یابد.
ما باید مراقب اظهاراتمان در باره چنین اتفاقاتی باشیم، چون ممکن است گروه‌های سیاسی از چنین اتفاقاتی که رخ می‌دهد بهره‌برداری سیاسی کنند، اما اینکه با قصد قبلی چنین اتفاقی را برای حذف همدیگر برنامه‌ریزی کرده باشند، بسیار بسیار بعید است. بهتر است نمک بر روی زخم بازماندگان حادثه منا نریزیم.