راه‌های پیش‌روی اصلاح‌طلبان بعد از واکنش کدخدایی به پیشنهاد مذاکره بررسی شد مشارکت فعال یا منفعل؟

گروه سیاسی- الهام برخوردار: فضای سیاسی کشور با توجه به اینکه اسفندماه انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم، اما چندان انتخاباتی نیست. طیف‌ها و جناح‌های سیاسی هنوز نمی‌دانند چگونه و با چه رویکرد و استراتژی برای بالا بردن سطح مشارکت وارد انتخابات شوند. در این میان اوضاع اصلاح‌طلبان نیز چندان مطلوب نیست. اصلاح‌طلبان هنوز نتوانسته‌اند موضع دقیق و جامعی درباره انتخابات پیش‌رو اتخاذ کنند. آنها موانع زیادی پیش‌رو دارند؛ از عملکرد دولت که به نام آنها به واسطه حمایت از دولت زده شده تا نارضایتی عمومی که فقط مختص اصلاحات نیست و مهم‌تر از اینها فیلتر شورای نگهبان که همیشه یکی از چالش‌های این جریان بوده است. در واقع اصلاح‌طلبان همچنان به دنبال رایزنی با مسئولان مختلف به منظور بازتر کردن فضا و حضور حداکثری در انتخابات هستند. در سال جاری نیز باتوجه به ترکیب جدید شورای نگهبان و اضافه ‌شدن چهره‌های اصولگرایی که در مخالفت با جریان اصلاح‌طلبی سابقه دیرینه دارند، به نظر می‌رسد کار سخت‌تری در پیش داشته باشند.
در چنین شرایطی برخی از تئوری‌پردازان و فعالان سیاسی مشارکت مشروط را مناسب این فضا می‌دانند در مقابل برخی دیگر با مخالفت با این طرح و ایده معتقدند اصلاح‌طلبی با مشارکت معنا و مفهوم پیدا می‌کند. دسته نخست؛ یعنی سعید حجاریان و همفکرانش در بحث مشارکت مشروط باور دارند که در‌صورت نبود نامزدهای اصلی باید از انتخابات کنار کشید و دسته دوم که برای رفع این موضوع باور به رایزنی دارند، اما مشخص نکرده‌اند که درصورتی‌که مذاکرات به‌طورکامل نتیجه مورد نظر جریان اصلاحات را تامین نکرد، چه باید کرد؟ موضوعی که با سخنان روز گذشته عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان قابل توجه و تامل است.
کدخدایی: با اصلاح‌طلبان مذاکره نمی‌کنیم
سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت رایزنی‌هایی درباره بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات داشته است، گفت: خیر چنین رایزنی‌ای نداشته‌ایم، ملاک شورای نگهبان قانون است و رویه ما مُر قانون است و بر همین ملاک هم اقدام خواهیم کرد. آن چیزی که در گذشته و حال گفته‌ایم تاکید بر اصلاح قانون انتخابات است و ما قول خودمان را انجام می‌دهیم و به دنبال این هستیم فارغ از استانی شدن انتخابات این قانون اجرایی شود.


کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکره شورای نگهبان و اصلاح‌طلبان برای بررسی صلاحیت‌ها‌ گفت: ملاک شورای نگهبان قانون خواهد بود و با اصلاح‌طلبان در‌خصوص صلاحیت‌ها بحث نکردیم. آنهایی که از وضعیت خود نگرانی ندارند قانون هم برای آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد و سیاست شورای نگهبان هم همین خواهد بود. در شورای نگهبان به روی همه باز است و فارغ از هر جناح گروهی، از هر کسی حرفی برای گفتن دارد استقبال می‌کنیم.
این در حالی است که پیش از این محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‎طلبان گفته بود که درباره فرآیند نظارت شورای نگهبان در انتخابات آینده با سخنگو، تعدادی از فقهای این شورا و رابط شورای نگهبان و بیت رهبری جلسه داشته ‎است.
باتوجه به این شرایط و فضا اصلاح‌طلبان چه برنامه و استراتژی‌ای در انتخابات آینده خواهند داشت؟ مشارکت آنها به چه نحوی خواهد بود؟ سید رحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه به «ابتکار» می‌گوید: اصل اساسی برای اصلاح‌طلبان مشارکت در انتخابات است اما مفهوم آن متفاوت است و نوع مشارکت می‌تواند فرق داشته باشد.
ساختار و شکل مشارکت متفاوت خواهد بود
این فعال سیاسی در ادامه تصریح می‌کند: مفهوم مشارکت فرق می‌کند و می‌تواند انواع و اقسامی داشته باشد. اصل ما بر این است که در نظام جمهوری اسلامی اصلاح‌طلبان مشارکت خود را از دست ندهند و معتقدیم که ما باید همواره در نظام سیاسی مشارکت داشته باشیم. منتها استراتژی مشارکت متفاوت است و بستگی دارد که چه شرایطی برای ما فراهم شود. شرکت در انتخابات معانی مختلفی دارد. یک زمانی فقط رای دادن ساده است اما زمانی دیگر مشارکت به معنای معرفی کاندیدا است. همچنین امکان دارد در یک شرایطی از این هم فراتر رفته و ممکن است معرفی کاندیدایی باشدکه شاخص اصلاح‌طلبی دارند. اما هیچ وقت اصل مشارکت را نمی‌شود مشروط کرد. ما معتقد به مشارکت هستیم اما اینکه سقف، کیفیت و تکنیک‌های آن با توجه به شرایط مکان و زمان تعیین می‌شود.
ابوالحسنی با بیان اینکه مشارکت مشروط اصلا معنی ندارد، می‌گوید: مشارکت مشروط یعنی اگر شرایط برای ما فراهم شد کاندیدا معرفی می‌کنیم. اما باید به معنی واژه مشارکت به خوبی توجه کرد و معنی آن را درست بیان کرد. مشارکت یک مفهوم است، یعنی اینکه استراتژی، تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها، سازوکار و همچنین ابزار مشارکت چه می‌تواند باشد، اهمیت دارد و همه اینها در درون مشارکت می‌گنجد. در نتیجه همه اینها بستگی به شرایط مشارکت دارد. متاسفانه اخیرا فقط به یک معنای محدود مشارکت توجه می‌شود در حالی که این مفهوم ابعاد مختلفی دارد. مشارکت به این معنا نیست که اصلاح‌طلبان به هر قیمتی بروند رای دهند. مشارکت در انتخابات می‌تواند حمایتی باشد؛ یعنی از ساختارها و خط و مش‌های نظام حمایت کند. یا حتی می‌تواند مشارکت تقاضایی یا همان اعتراضی باشد. مشارکت اعتراضی ابعاد مختلفی دارد و هر دوی اینها در داخل یک طیف قرار می‌گیرند. درواقع همه اینها معنایی از مشارکت هستند.
وی با بیان اینکه استراتژی حزب اعتماد ملی مشارکت است، تصریح می‌کند: اما اینکه این مشارکت چه شکل، ساختار و سازوکاری دارد متفاوت است. یک زمانی ما مشارکت می‌کنیم و در غالب آن افشاگری می‌کنیم و یا به یک امری در غالب آن اعتراض می‌کنیم. همه این اقدامات در‌واقع نوعی از مشارکت هستند. اصلاح‌طلبان مشارکت را یک طیف می‌دانند که این مشارکت می‌تواند حمایتی و یا تقاضایی باشد. استراتژی ما اصلاح‌طلبان کناره‌گیری و بی‌تفاوتی و رها کردن عرصه نیست. اما در کنار اینها باید به این نکته توجه داشت که مشارکت فعال لزوما به معنای مشارکت حمایتی نیست، بلکه می‌تواند تقاضایی یا اعتراضی باشد.
این فعال سیاسی اضافه می‌کند: استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات با توجه به شرایط زمانی، مکانی و ایدئولوژی گرفته می‌شود. یعنی ابتدا مسئولیتی را برای خود احساس می‌کنم و در درجه بعدی امکانات و بستر فراهم شده برای آن مسئولیت را در نظر می‌گیرد. بستگی دارد که جریان حاکمیت و رقبای حاکم چه سیاستی را در پیش بگیرند و سپس ما بر اساس آن استراتژی مشارکت خود تعیین می‌کنیم. مشارکت به معنی مشارکت منفعل و صرفا رای دادن نیست. ما به برد و باخت آنی فکر نمی‌کنیم چرا که در‌نهایت بازنده میدان خواهیم بود. ما استراتژی‌ای را خواهیم داشت که در امتداد زمان و در طول تاریخ اثر مثبت داشته باشد. حالا این تاریخ امکان دارد 5 سال بعد یا حتی 10 سال بعد باشد.
سایر اخبار این روزنامه
به مناسبت روز جهانی شیر انجام شد آغاز زندگی مشترک «هیرمان» و «ایلدا» علیرضا صدقی دوگانه سیاست‏ورزی در ایران «‌ابتکار» از احتمال چرخش سیاست خارجی عربستان نسبت به ایران گزارش می‌دهد گمانه‌زنی تا واقعیت تنش‌زدایی میان تهران و ریاض بانک‌ها با چراغ سبز بانک مرکزی همچنان به بنگاه‌داری در بازار ادامه می‌دهند اولتیماتوم به بنگاه‌داری بانک‌ها آیا دوران طلایی طنز صدا و سیما به پایان رسیده است؟ خنده سیری چند؟ جنگ نیابتی میان ابوظبی و ریاض امارات عدن را تصرف کرد محرومیت پرسپولیس و سپاهان تغییر کرد اشتباه تایپی یا فشارهای بیرونی؟ راه‌های پیش‌روی اصلاح‌طلبان بعد از واکنش کدخدایی به پیشنهاد مذاکره بررسی شد مشارکت فعال یا منفعل؟ رهبری در پیامی به زائران بیت‌الله الحرام: معامله قرن محکوم به شکست است روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اعلام کرد تاکید بر عادلانه شدن دستیابی دهک‌های پایین درآمدی به منابع انرژی دو نفر کشته و چند نفر زخمی شدند جزئیات درگیری در محدوده پادگان نیروی هوایی سرلشکر باقری: تحولات کشمیر نگران‏کننده است در بیستمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور وزیر کشور: رسانه‌ها در کنترل حوادث دی 96 موفق بودند