نجفقلی حبیبی ضرورت انتخابات پر رای

کشور شرایط سختی را تجربه می‌کند و مردم در این یک‌سال و چند ماه پیش تهدید و تحدید را توامان متحمل شده‌اند. به‌همین دلیل طبیعی است که ناراضی، دلخور و حتی عصبانی باشند. به‌قدری عصبانی که تصمیم به قهر با صندوق‌های رای بگیرند. اما من این رویکرد را با وجود اینکه به آنها حق می‌دهم، اصلا و ابدا قبول ندارم. در واقع مملکت در هر وضعیتی که قرار گرفته باشد، همه باید در انتخابات شرکت کنند.
چه افرادی که می‌خواهند کاندیدا معرفی کنند، چه افرادی که خود را شایسته این کار می‌دانند و چه مردم. در هر حال این نظام مبتنی بر آرای عمومی و رای ملت است. بنابراین هیچ بهانه‌ای قابل‌ قبول نیست. مردم، جریان‌های اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان و همه احزاب و گروه‌‌های سیاسی و غیرسیاسی، حتماً باید در انتخابات شرکت کنند؛ باید تاکید کرد که این اصلی اساسی است. یعنی افکار عمومی و اهالی سیاست باید این را در نظر بگیرند، اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، با شرکت‌ نکردن برطرف نمی‌شود. عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند با شرکت‌ نکردن اوضاع بهتر می‌شود، در حالی که با تحریم این فعل، شرایط از اول بهتر که نمی‌شود هیچ، بلکه بدتر هم می‌شود، چون در این حالت افراد ضعیفی می‌آیند مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرند و در آخر مردم هستند که افسوس می‌خورند، چرا چنین شد.
همچنین درباره نظر برخی که اگر قرار شد نظارت استصوابی با همان شدت و حدت انجام شود، اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند، باید بگویم با اینکه مذاکره کنند مخالفتی ندارم، با اینکه شرکت نکنند، مخالفم. گروه‌های سیاسی باید فعالیت‌های سیاسی داشته باشند و با هر نهادی که می‌خواهند مذاکره کنند. این یک اصل است. یک اصل اساسی دیگر این است که نظام ما مبتنی بر رای ملت است. هرگونه تخلف از این موضوع ستم بر نظام است، بنابراین هر کسی در هر جریانی و با هر طرز تفکری که حضور دارد، باید برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش کند. شرح این شرایط نشانگر این است که «نظام بیش از پیش به انتخابات پرشور احتیاج دارد». پس باید گفت بر برخی از نهادهای حکومتی هم واجب است، با در نظر گرفتن شرایط خطیر نظام، فضای انتخابات را به شکلی در بیاروند که آحاد مردم به چشم ببیند که انتخابات مجلس‌یازدهم قرار است در فضایی رقابتی و آزاد برگزار شود. قطعا در چنین حالتی دلیل و بهانه‌ای برای قهر نمی‌ماند و میزان مشارکت هشتم اسفند به نظام سلطه این پیام را صادر می‌کند که با تحریم و تهدید نمی‌توانند بین مردم و جمهوری ‌اسلامی فاصله‌ای حتی ناچیز به وجود بیاورند.در پایان ابراز امیدواری می‌کنم انتخابات مجلس‌یازدهم در تاریخ 41 ساله نظام جمهوری ‌اسلامی به نقطه عطفی تاریخی بدل شود تا با بهره‌گیری از دستاوردهای انتخابات پر رای بتوانیم رضایتمندی عمومی را در بیشترین حالت ممکن خود ببینیم.