همراه با ورزش زباله جمع کنیم

آفتاب یزد – گروه شبکه: متاسفانه به دیدنشان عادت کرده‌ایم. آنها همه جا هستند در کوچه، خیابان، جاده، کنار دریا، جنگل و خلاصه که هر کجا که فکرش را بکنید. زباله‌ها را می‌گویم. همان‌ها که خیلی راحت بدون آنکه بدانیم چه بر سر محیط زیست می‌آوریم، رهایشان می‌کنیم. البته این موضوع فقط مختص ایران نیست بلکه در کشورهای مختلف دنیا، مردم بی‌مبالاتی وجود دارند که دیگر آشغال ریختن برایشان به مسئله‌ای عادی تبدیل شده است. بارها گزارش‌ها و مقالات مختلفی در همین زمینه چاپ و کمپین‌های متعددی برای اینکه به عده‌ای بفهمانند که آشغال‌هایشان اعم از ته سیگار، پلاستیک، پاکت‌های هله و هوله و هر آشغالی که در دستانشان است را به زمین نندازند، راه‌اندازی شده است که البته توانسته فرهنگ‌سازی خوبی در رابطه با نریختن زباله ایجاد کند، اما باز هم عده‌ای تنبلی‌شان می‌آید که زباله‌هایشان را در سطل زباله بیندازند. با این وجود کسانی هستند که به محیط زیست علاقه دارند و نمی‌خواهند که به خاطر بی‌مبالاتی عده‌ای، محیط زیست به نابودی کشیده شود. از همین رو با اقداماتشان در فضای مجازی به مردم می‌آموزند که به اندازه و بدون استفاده از پلاستیک خرید کنند، زباله کمتری تولید کنند و هرجا می‌رسند زباله نریزند.
اما از میان همه این کمپین‌ها، کمپینی وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. این کمپین برای اولین بار در کشور سوئد ایجاد شده و از آن به عنوان یک ورزش جدید به نام «پلوگینگ» یاد می‌کنند. پلوگینگ ترکیبی است از دویدن با برداشتن زباله که ابتدا در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک فعالیت سازمان یافته در سوئد آغاز شد و پیرو افزایش نگرانی از آلودگی پلاستیکی درسال ۲۰۱۸ به کشورهای دیگر گسترش یافت. در واقع در ورزش پلوگینگ که این روزها در سراسر جهان رایج شده است فرد با یک دستکش و یک کیسه زباله شروع به دویدن و پیاده‌روی کرده و هرجا که زباله‌ روی زمین بود، آن را برمی‌دارد. از خوبی‌های ورزش پلوگینگ این است که ضمن اینکه فرد را به واسطه ورزشی که انجام می‌دهد سالم نگه می‌دارد زمین را هم از هر آلودگی پاک می‌کند. امیدواریم این چالش در ایران نیز مانند سایر چالش‌هایی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد، با استقبال کاربران مواجه شود تا بتوان از این طریق زمینی پاک داشته باشیم.
یکی از کاربران فضای مجازی در این مورد می‌نویسد: «چرا مسابقات پلوگینگ رو در ایران برگزار نمی‌کنیم؟ فدراسیون ورزش‌های همگانی می‌تونه میزبان این مسابقات باشه و به جای اینکه فقط تو پارک‌ها بدویم، می‌تونیم درحال دویدن هم به محیط زیست کمک کنیم هم آشغال‌هارو جمع و هم فرهنگ‌سازی کنیم، یعنی با یک‌تیر چهارنشان می‌زنیم...»
کاربر دیگری گفته است: «اگر پلوگینگ می‌کنید حتماً دستکش لاتکس بپوشید. زباله ممکنه سرشار از میکروب یا در حال فساد باشه. اگر می‌تونید پلاستیک اضافه و یه دستکش ببرین، خیلی‌ها علاقه‌مند می‌شن به کمک. می‌شه از همونجا راهشون انداخت که شروع کنن»
دیگری نوشته است: چه جالبه ترکیبی از خم شدن چمباتمه زدن برداشتن و دویدن حرکات کششی و انعطاف‌پذیری و کنترل هوازی؛ هم مفید برای شخص هم مفید برای محیط زیست»