تهذیب نفس، نیاز امروز

بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم
در سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تکیه اصلی امام خمینی در سخنرانی‌هایی که برای مسئولین می‌کردند این بود که همه به تزکیه نفس نیاز دارند. امام همواره به کارگزاران نظام هشدار می‌دادند مبادا قدرت و منصب آنها را مغرور و از خدا غافل کند و یادشان برود که قبل از پیروزی انقلاب در گوشه‌ای بدون آنکه کسی آنها را بشناسد زندگی می‌کردند و مردم آنها را از انزوا خارج ساخته و به قدرت و منصب رساندند. این واقعیت را باید همواره در نظر داشته باشند و خود را خادم مردم بدانند.
عنوان «ولی‌نعمت» که امام برای مردم بکار بردند و همواره به مسئولین جمهوری اسلامی گفتند مردم «ولی‌نعمت» شما هستند و شما باید قدر نعمت خدمت به آنها را بدانید، از مهم‌ترین هشدارهای امام به کارگزاران نظام بود. این هشدار و سایر هشدارهای امام به این معنا نبود که مسئولین دچار انحراف شده‌اند ولی با این هدف چنین هشدارهائی داده می‌شد که مواظب باشند دچار انحراف نشوند.
خوشبختانه نصایح و هشدارهای امام خمینی تاثیر فراوانی بر کارگزاران نظام داشت و انصاف اینست که تا مدت‌ها مسئولان در رده‌های مختلف به این نصایح و هشدارها عمل کردند و جز در موارد بسیار نادر، بیشتر مسئولین، سلامت کاری و خدمت صادقانه به مردم را در سرلوحه برنامه‌های خود داشتند. مردم هم همین درس را از امام آموختند و تهذیب نفس، همچون خونی بود که در رگ‌های آحاد مردم و مسئولین جاری شد و جامعه را به سوی یک هماهنگی و هماوائی ستودنی میان مردم و مسئولین به پیش برد. مقابله پیروز با شورش گروهک‌ها، موفقیت چشمگیر در دفاع مقدس، مقاومت مستمر در برابر توطئه‌های رنگارنگ آمریکا و بعضی دولت‌های زیاده‌خواه اروپائی و خنثی کردن انواع نیرنگ‌های دشمنان، همه و همه از ثمرات همین هماهنگی و هماوائی میان مردم و مسئولین بود که از تهذیب نفس سرچشمه می‌گرفت.


از وجود مناسبت‌هایی همچون عید قربان در مقاطع مختلف سال باید برای تهذیب نفس استفاده کرد. ابراهیم پیامبر با پشت پا زدن به تمایلات نفسانی خود توانست تا مرحله تصمیم قطعی گرفتن برای قربانی کردن فرزند خود اسماعیل به پیش برود و اسماعیل نیز با خالص شدن توانست تسلیم این فرمان الهی شود. این پدر و پسر بعد از آنکه تا مرز اجرائی کردن فرمان خدا پیش رفتند، در امتحان الهی سربلند بیرون آمدند و در این مرحله بود که همه چیز تحت فرمان آنها درآمد. آنها با کشتن هوای نفس تسلیم فرمان الهی شدند و خدا نیز عزت و جایگاه والای هدایتگری را به آنها عطا فرمود.
در میان مسئولین نظام جمهوری اسلامی افراد مهذب و خدوم کم نیستند اما وجود عده‌ای غیرمهذب و فرصت‌طلب که در دستگاه‌های مختلف می‌توان آنها را دید، برای این نظام همچون سم مهلک است. مردم برای تاسیس نظام جمهوری اسلامی خون و جوان و فرزند داده‌اند و فداکاری‌های زیادی کرده‌اند. نظام جمهوری اسلامی به‌دلیل خون‌هایی که شهدای مخلص و خداجو برای برپائی و ماندگاری آن داده‌اند، با سایر نظام‌های حکومتی متفاوت است. برای حفاظت از این نظام به حضور انسان‌های مهذب در مناصب و مسئولیت‌ها نیاز است. ما برای حفاظت از میراث گرانبهای امام خمینی و شهدا به ابراهیم‌ها و اسماعیل‌ها نیازمندیم. اسماعیل و ابراهیم فقط با تهذیب نفس درست می‌شوند. متاسفانه اکنون جامعه ما به ‌طرفی می‌رود که اگر مهار نشود به بستری برای پیدایش فرعون و نمرود تبدیل خواهد شد. ما امروز بیش از هر زمان دیگری به تهذیب نیاز داریم تا بتوانیم نفس سرکش خود را به قربانگاه ببریم و قدرت حفاظت از میراث گرانبهای امام خمینی را داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام دستاورد بزرگ حج انباشتن توان ها برای مقابله با دشمنان مشترک است برگزاری مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: رفع مشکلات مردم هدف اصلی سیاستگذاری‌ها باشد واکنش فرانسه به اظهارات ترامپ: برای اظهارنظر درباره ایران، نیازی به هیچ مجوزی نداریم شناخت شرایط مرجعیت پنتاگون: ترامپ مقصر بازگشت داعش در عراق و سوریه است رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: شکایت از 150 شخص حقیقی و حقوقی درباره بازگشت ارز صادراتی حکم مصادره برج بنیاد علوی درمنهتن نیویورک رد شد مدیرعامل شرکت عمران بهارستان خبر داد: آماده‌سازی ده هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در شهر بهارستان اصفهان تهذیب نفس، نیاز امروز مصوبه اختصاص اعتبار بازسازی خسارت‌های زلزله مسجد سلیمان ابلاغ شد برنده مالزیایی حقوق بشر اسلامی: تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمونه آشکار نقض حقوق بشر در جهان است ظریف در دیدار اعضای فراکسیون دیپلماسی مجلس: آمریکا نگران شکست خود در صحنه دیپلماسی است غریب آبادی خطاب به سازمان‌های بین‌الملل و سفرای مستقر در وین: تحریم ظریف، نقض فاحش حقوق بین الملل است