رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: شکایت از 150 شخص حقیقی و حقوقی درباره بازگشت ارز صادراتی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: 140 تا 150 اسم شخص حقیقی و حقوقی را به دادستان دادیم و از آنها شکایت کرده‌ایم که ارز صادرات را نیاورده‌اند که عدد آن نیز به 4 میلیارد دلار بالغ می‌شود.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با حضور در برنامه دست‌خط شبکه پنج به پرسش‌هایی درباره مسائل ارزی، تورم، حذف صفر از پول ملی و... پاسخ داد.
وی درباره لایحه‌ هیات دولت برای حذف 4 صفر از پول ملی گفت: ببینید اولاً شرایطی که اصلاحات اقتصادی انجام ندادیم، اصلاحات اقتصادی یک شب و یک روز نیست. سوالاتی را می‌بینم که برخی مواقع دوستان مطرح می‌کنند اعم از اینکه هیچ تاثیری بر رشد اقتصادی ندارد، هیچ تاثیری بر تورم ندارد، هیچ تاثیری در ساختار بانکی ندارد و غیره. ما اینها را می‌دانیم. مگر گفتیم تاثیر دارد؟ ما می‌گوییم باید به عرف جامعه احترام گذاشت. شما الان به عنوان فرد وقتی خرید می‌کنید چک پول‌های بانک مرکزی که بالاترین پول است، وقتی می‌دهید می‌گویید یک چک پانصد هزار ریالی به شما می‌دهم؟ یا فروشنده می‌گوید پانصد هزار ریال می‌شود؟ می‌گویید 50 تومان می‌شود. چک پول 50 هزار تومانی را همه به همین نام می‌شناسند. این عرف شده است.
همتی ادامه داد: مسکوکات در کشور ما از بین رفته است. قیمت ساخت یک سکه 500 تومانی که بزرگترین سکه ما است 880 تومان است. درحالی که در دنیا سرانه سکه بالای 100 تا 120 تا برای مردم است. باید اینها را احیا کنیم. بالاخره وظیفه بانک مرکزی فقط این نیست که نگاه کند. هر جایی می‌روید بخواهند ببینند این رقم چقدر است دست روی یک صفر می‌گذارند که ببینند چقدر تومان می‌شود. اصلاً کسی ریال نمی‌گوید. چرا اصرار داریم کسی که هیچ کدام از مردم از آن اسم نمی‌برند، ما بخواهیم به عنوان واحد پول ملی در نظر بگیریم.


رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت قانون رفع تعهد ارزی را اجرا نمی‌کند؟ گفت: اوایل فکر کردند در اجرای این قانون خیلی جدی نیستیم اما درحال حاضر اسامی 150-140 شخصیت حقیقی و حقوقی به دادستانی محترم ارائه شده و علیه آنها شکایت کرده‌ایم که ارزهای خود را نیاورده‌اند که رقمی حدود 4 میلیارد دلار برآورد می‌شود. دلایلی می‌آورند که اینها کارت یک بار مصرف استفاده کرده‌اند. اینها باید برچیده شود. کارت یکبار مصرف چه معنی دارد؟!
همتی در ادامه درباره نرخ تورم نیز گفت: تورم دو نوع است. یکی تورم نقطه به نقطه و دیگری تورم 12 ماهه است. تورم 12 ماهه تیرماه امسال در مقایسه با تورم 12 ماهه تیر ماه 97 بالای 40 درصد است. ولی تورم نقطه به نقطه همین ماه که در واقع 57-56 درصد است کاهنده است.
وی در ادامه به روند کاهشی تورم اشاره و کرد و گفت: وقتی تورم نقطه به نقطه پائین می‌آید، چون در ماه‌های قبل رشد داشته آن 12 ماهه فزاینده می‌شود، ولی نقطه به نقطه کاهنده می‌شود. حالا هر چه به جلوتر برویم نشان می‌دهد نرخ رشد تورم کاهنده شده است. ولی اشتباه نشود، تورم هنوز وجود دارد.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام دستاورد بزرگ حج انباشتن توان ها برای مقابله با دشمنان مشترک است برگزاری مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: رفع مشکلات مردم هدف اصلی سیاستگذاری‌ها باشد واکنش فرانسه به اظهارات ترامپ: برای اظهارنظر درباره ایران، نیازی به هیچ مجوزی نداریم شناخت شرایط مرجعیت پنتاگون: ترامپ مقصر بازگشت داعش در عراق و سوریه است رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: شکایت از 150 شخص حقیقی و حقوقی درباره بازگشت ارز صادراتی حکم مصادره برج بنیاد علوی درمنهتن نیویورک رد شد مدیرعامل شرکت عمران بهارستان خبر داد: آماده‌سازی ده هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در شهر بهارستان اصفهان تهذیب نفس، نیاز امروز مصوبه اختصاص اعتبار بازسازی خسارت‌های زلزله مسجد سلیمان ابلاغ شد برنده مالزیایی حقوق بشر اسلامی: تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمونه آشکار نقض حقوق بشر در جهان است ظریف در دیدار اعضای فراکسیون دیپلماسی مجلس: آمریکا نگران شکست خود در صحنه دیپلماسی است غریب آبادی خطاب به سازمان‌های بین‌الملل و سفرای مستقر در وین: تحریم ظریف، نقض فاحش حقوق بین الملل است