اجرای طرح <یاری گرانه زندگی>


هدی هاشمی
خبرنگار
دیروز طرح «یاری گرانه زندگی» برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان در مدارس کشور کلید خورد. طرحی که قرار است با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس سراسر کشور اجرایی شود. موضوعی که دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از آن خبر می‌دهد و می‌گوید: متأسفانه نوجوانان ما به سه دلیل بی‌ضرر بودن، کم نیاوردن از سایر دوستان و سرگرمی به سوی مصرف مواد مخدر روی می‌آورند، باید با آشنا کردن دانش‌آموزان با مضرات مصرف مواد مخدر قدرت نه گفتن را نیز به دانش‌آموزان بیاموزیم و به آنها بگوییم به هر درخواستی جواب مثبت ندهند. البته درباره اعتیاد دانش‌آموزی بارها و بارها ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داده است مسئولان این ستاد آمارهایی از نرخ اعتیاد دانش‌آموزان اعلام کردند که بر اساس آن هم‌اکنون حدود ۲ درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند. همچنین آن‌طور که کارشناسان اعتیاد می‌گویند شیوع مصرف گل در بین دانش‌آموزان بسیار افزایش داشته است موضوعی که سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» اعلام کرده بود. بر این اساس مصرف گل در بین دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است و وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه بسیار بسته عمل می‌کند. البته سرپرست وزارت آموزش و پرورش این موضوع را قبول ندارد و درباره اقدامات آموزش و پرورش می‌گوید: «اعتیاد در جامعه هم وجود دارد. همه قبول دارند که روند آسیب‌های اجتماعی در کشور روند رو به‌ رشدی داشته است. هم‌اکنون در آموزش و پرورش دفاتری به‌نام مراقبت‌های اجتماعی، مشاوره و راهنمایی و دفتر انجمن اولیا و مربیان وجود دارد. معتقدم کل اجزای آموزش و پرورش کارشان در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، اما این سه دفتری که نام بردم به‌طور ویژه روی آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان کار می‌کنند. قبول ندارم که هیچ کاری در زمینه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان انجام نمی‌شود. در این زمینه بهترین اقدامات در حال اجرا شدن است، اما باز هم می‌گویم که این اقدامات کافی نیست. «با این حال مسئولان دولتی در تلاش هستند تا دانش‌آموزان را با خطرات مصرف مواد مخدر آشنا کنند. موضوعی که دیروز در تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر هم دیده می‌شد و البته سردار اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در این باره این چنین توضیح می‌دهد: ۱۴ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم در مدارس کشور وجود دارد از گروه‌های هدف دشمن برای ترویج مصرف مواد مخدر دانش‌آموزان هستند که با اجرای طرح یاری گرانه در جهت پیشگیری مصرف مواد مخدر اقدامات بزرگی انجام خواهد شد. وی به کاهش نرخ شیوع مواد مخدر در مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: باید اقداماتی که در آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از استفاده مواد مخدر انجام شده است با آمار دقیق ارائه تا برای همه مشخص شود که در کجای کار هستند. در زمینه پیشگیری از مواد مخدر ظرفیت‌های بزرگی در کشور وجود دارد که باید شناسایی شود و اگر پیشگیری و اقدامات بازدارنده انجام نشود فقط باید با تولید و مصرف مواد مقابله کنیم که آن نیز کافی نخواهد بود و باید مقابله و پیشگیری با مواد مخدر همزمان با هم اجرا شود.


اجرای طرح پیشگیری از استفاده از مواد مخدر در 65 درصد مدارس
سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره می‌گوید این وزارتخانه با احتساب دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان بیش از ۴۰ میلیون مخاطب دارد و طرح نماد با اجرای ۱۴ دستگاه و با همکاری هزار و ۱۳۰ کانون تربیتی و پرورشی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر در مدارس در دست اجراست. سید جواد حسینی می‌افزاید هم‌اکنون طرح پیشگیری از استفاده از مواد مخدر در ۶۵ درصد مدارس اجرا می‌شود که تا پایان امسال این میزان به صددرصد خواهد رسید. همچنین ۱۰۰ هزار دانش‌آموز به‌عنوان گروه‌های همیاب در مدارس در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. البته بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز دوره اول و دوم متوسطه نیز آزمون سلامت روانی را پارسال گذرانده‌اند که این آزمون امسال نیز اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین مفاد سند تحول آموزش و پرورش خروج از تعلیم و تربیت تک ساحتی است، می‌گوید: باید همه ساحت‌های تربیتی دانش‌آموزان رشد یابد تا ما شاهد سلامتی دانش‌آموزان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس باشیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر ۱۶ آسیب دیگر نیز در جامعه را تحت شعاع قرار می‌دهد، می‌افزاید: باید پیشگیری از دوران ابتدایی و از مدارس آغاز شود. لذا کاهش تقاضا و پیشگیری از مصرف مواد مخدر بسیار مهم است.
دانش‌آموزان را توانمند می‌کنیم
معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هم درباره طرح یاری گرانه می‌گوید: این طرح با همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی انجام می‌شود تشکل‌ها در کنار مشاوران و معلمان خود به کمک دانش‌آموزانی می‌آیند که درگیر مشکلات بسیاری هستند.
علیرضا کاظمی با تأکید بر اینکه 10 درصد مدارس را در این طرح تحت پوشش قرار می‌دهیم اعلام می‌کند:هدف ما در طرح یاری گرانه توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان است.  ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با فرهنگسازی، توانمندسازی و مأموریت‌های پیشگیرانه موضوع آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان را کاهش دهیم. هم‌اکنون طرح پیشگیری از استفاده از مواد مخدر در ۶۵ درصد مدارس اجرا می‌شود که تا پایان امسال این میزان به صددرصد خواهد رسید.

دانش آموزان فکر می کنند با یکبار مصرف معتاد نمی شوند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خانواده‌ها چگونه به این موضوع پی ببرند که فرزندشان به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده است؟ می گوید: روند افزایشی شیوع مواد مخدر در مدارس کنترل شده است، اما چند علت مصرف را نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بالاترین علت بی‌ضرر دانستن آن است به‌طوری که بیش از ۳۳ درصد دانش‌آموزان فکر می‌کردند مصرف مواد مخدر گل بی‌ضرر است و دومین علت مصرف توسط دانش‌آموزان اصرار همسالان بود و سومین علت این بود که این‌طور می‌اندیشیدند که با یک بار مصرف مواد مخدر معتاد نمی‌شوند. سردار مومنی  در بخش دیگری اظهار می کند: ۲.۱ درصد دانش‌آموزان براساس آخرین شیوع‌شناسی، مصرف مواد مخدر دارند که این متوقف شده و رشد آن کنترل شده و بالاترین علت این بود که این طور می‌اندیشیدند که ضرری ندارد و قدرت نه گفتن را در مقابل اصرار همسالان نداشتند.