در شورای نگهبان به روی همه باز است

گروه سیاسی/ سخنگوی شورای نگهبان در روزی که برای تقدیر از خبرنگاران از جایگاه پایین آمد و در کنار آنان نشست، شنونده انتقاداتی هم شد که به عملکرد این نهاد وارد بود. تندترین انتقادی که دیروز به شخص سخنگوی شورا وارد شد، نحوه پاسخگویی عباسعلی کدخدایی در مورد علت انصراف علی غلامی، حقوقدان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان بود. کدخدایی در پاسخ به سؤال روزنامه ایران مبنی بر اینکه بعد از رأی نمایندگان مجلس به حقوقدانان شورای نگهبان، اعلام شد که یکی از گزینه‏‌های معرفی شده با تماس شخص سخنگوی شورای نگهبان پیش از رأی‌گیری مجلس انصراف داده آیا این موضوع را تأیید می‎کنید، گفت: «ترجیح می‎دهم که صحبتی نکنم و منتظر باشیم تا خود آقای غلامی که در جریان بود، مطالب را بیان کند. جز نامه‌ای که ایشان نوشت، بقیه مطالب از زبان دیگران بیان شده و صحت و سقم آن معلوم نیست. کما اینکه در نامه‌ای هم که نوشت، مشخص شد برخی از مطالبی که گفته شده صحیح نیست. هر وقت ایشان اظهارنظر کرد، من هم اگر لازم شد توضیح خواهم داد.» احاله دادن پاسخ به این شبهه از سوی کدخدایی به غلامی، مورد انتقاد یکی دیگر از خبرنگاران هم قرار گرفت اما پاسخ سخنگوی شورای نگهبان همانی بود که در ابتدا گفت. او در برابر یکی از خبرنگاران که گفت پس ما می‎توانیم تیتر بزنیم «سخنگوی شورای نگهبان تکذیب نکرد»؛ تأکید کرد که اعتراضات از زبان نمایندگان {علی مطهری} بیان شده. لطف ایشان است که شامل حال من شده، وظیفه ندارم در هر بحث و صحبتی که از سوی دوستان مطرح می‌شود، اظهارنظر کنم. شخص آقای غلامی در این مورد حرفی نزده که بخواهیم پاسخ دهیم. و البته گفت از غلامی دعوت می‎کنم که یکبار در شورای نگهبان و در جمع خبرنگاران حاضر شود و در این مورد توضیح دهد. کدخدایی ادامه داد: در شورای نگهبان به روی همه فارغ از جناح و گروه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم، استقبال می‌کنیم.
در ادامه این نشست خبری، کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وقت آن نرسیده که در انتخابات تغییر رویه‌ای داشته باشیم، گفت: ما برای هر کار دیگری غیر از کاری که تاکنون در رابطه با انتخابات انجام شده نیازمند قانون هستیم و قانون مربوط به این مسأله باید در مجلس به تصویب برسد. در رابطه با افراد و رویه شورای نگهبان، آماده هستیم به خود افراد هرگونه منع قانونی را گزارش بدهیم. ما هر هفته مراجعاتی از افراد که در گذشته صلاحیت‌شان تأیید نشده داریم که به آنها توضیحاتی را ارائه می‏‌دهیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اعلام دلایل رد صلاحیت، گفت: قانون به ما تأکید کرده موارد و دلایل رد صلاحیت را محرمانه به خود فرد اعلام کنیم. در رابطه با منع شرعی اگر خدای نکرده مسأله‌ای خلاف عفت عمومی باشد طبیعتاً هیچ کسی نمی‌تواند آن را در افکار عمومی بیان کند و حیثیت افراد را مخدوش کند.
کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری در این خصوص که وزارت کشور گفته ممکن است انتخابات اسفندماه نیمه الکترونیکی برگزار شود و ممکن است فقط احراز هویت‌ها به صورت الکترونیکی باشد، افزود: احراز هویت قطعی به صورت الکترونیکی خواهد بود. در قسمت‌های دیگر هم، هر مرحله‌ای که دوستان در وزارت کشور آمادگی فنی داشته باشند، ما هم آمادگی نظارت الکترونیکی خواهیم داشت.  سخنگوی شورای نگهبان درخصوص نقض بی‏‌طرفی شورای نگهبان در جریان انتخاب اخیر حقوقدانان این نهاد گفت: در مورد چیزی سؤال کنید که ما مسئولش باشیم. مجلس محترم رأی داد و افرادی که تعبیر می‌شود سیاسی هستند بالاترین رأی را آوردند و مجلس هم در این جهت می‌توانست به افراد دیگری رأی بدهد. اعضای شورای نگهبان ان‌شاءالله بر اساس نگرش و تخصص و دانش فقهی و حقوقی و قانونی خود اعلام نظر خواهند کرد و اطمینان می‌دهم هیچ‎گونه نگاه سلیقه‌ای و یا نقض بی‌طرفی در این جهت روی نخواهد داد.
کدخدایی در رابطه صحبت‎های اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد رایزنی با شورای نگهبان برای به حداقل رساندن رد صلاحیت‏‌ها گفت: ما با وزارت کشور در حوزه اجرای انتخابات قطعاً مذاکره و ملاقات در همه سطوح داریم. اما در مورد نکته‌ای که گفتید هیچ صحبتی نداشتیم. ملاک شورای نگهبان هم مثل گذشته قانون خواهد بود. ما هیچ معیار و رویه‌ای فارغ از قانون نخواهیم داشت.


وی  افزود: در شورای نگهبان روی همه باز است؛ فارغ از جناح، گروه و حزب. هرکسی که حرفی برای گفتن دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، استقبال می‌کنیم. البته شورای نگهبان تحت هیچ فشاری قرار نخواهد گرفت و ملاک ما فقط قانون است.  سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درخصوص استفاده شورای نگهبان از اطلاعات سپاه نیز گفت: چهار مرجع استعلام در قانون آمده؛ ولی نسبت به بقیه منع نشده است. بنابراین همان طور که در بحث اجرایی معتمدین محلی ورود می‌کنند، در این مورد نیز از سایر موارد می‌توان استفاده کرد.