تحقیر متحدین اروپایی در پرونده ایران

سیاست خارجی ریاست جمهوری آمریکا دچار آشفتگی‌ و تناقض‌های بسیاری است؛ عدم تمرکز او بر یک سیاست مشخص از او رئیس جمهوری با ذهنی مغشوش به نمایش گذاشته است. او از یک سو از مذاکره با ایران سخن می‌گوید و از سوی دیگر با فرانسه به خاطر تلاش برای رفع تنش‌ها برخوردهای اهانت آمیز می‌کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، روزهای آخر خرداد ماه «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام اینکه پاریس و برلین به تلاش‌های خود برای کاهش تنش در ارتباط با ایران می‌افزایند، این را هم اعلام کردند که زمان در حال از دست رفتن است و خطر جنگ را نمی‌توان منتفی دانست. طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر شاهد موضع گیری‌های متناقضی از سوی کاخ سفید هستیم. سیاست اعلامی آمریکای ترامپ در این مدت گفت و گو و مذاکره بوده است. با این حال سیاست اعمالی و عملی واشنگتن تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تلاش برای ایجاد تنش در منطقه بوده است. با این حالتناقض گویی کاخ سفید امروز دیگر برای نزدیکترین متحدان‌آمریکا هم روشن شده است چه برای ژاپن که بعد از زمینه سازی گسترده راهی تهران شد تا تنش‌ها را کاهش دهد و همزمان دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را کلید زد و چه اکنون برای مکرون که اعلام کرده هیچ کس آمریکا را نمایندگی نمی‌کند. در عین حال تلاشهای آمریکای ترامپ برای ائتلاف سازی علیه ایران هم تاکنون موفقیتی به دست نیاورده است و به نظر میرسد این رویه هزینه‌بر و بی‌ثمر کماکان بر سیاست خارجی کاخ سفید حاکم باشد.
دردسر ائتلاف آمریکا برای متحدین
آمریکای ترامپ این روزها به دنبال ایجاد ائتلافی علیه ایران است اما تاکنون کسی دعوت ترامپ را جدی نگرفته است؛ مقامات ارشد کاخ سفید با سفر به کشورهای مختلف جهان به دنبال جذب متحدان و شرکای خود هستند، و حتی از انواع ابزارهای تهدید و تطمیع استفاده می‌کنند با این حال تاکنون تنها لندن دعوت ترامپ را اجابت کرده که‌آن را هم باید با توجه به توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس مد نظر قرار داد.


این در حالی است که  وزیر دفاع فرانسه از تلاش برای کاستن تنش‌ها در خلیج فارس خبر داده است. «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه گفت که پاریس، برلین و لندن قصد دارند با هماهنگی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، امنیت دریانوردی را در خلیج فارس تقویت کنند، اما تجهیزات نظامی بیشتری را عازم منطقه نخواهند کرد. بر خلاف گفته وزیر دفاع فرانسه، انگلیس اعلام کرده که به ائتلاف دریایی آمریکا خواهد پیوست اما فرانسه و آلمان تاکنون به آمریکا پاسخ مثبت نداده‌اند.
چند هفته ای است که فرانسه گفت و گوها برای کاهش تنش در منطقه را کلید زده است، در آخرین دست از این تلاشها ۱۹ تیرماه «امانوئل بون» مشاور امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با هدف کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا به ایران سفر کرد و با رئیس جمهور  و برخی از مقامات کشورمان دیدار کرد. امانوئل بون در این دیدار پیام کتبی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را به حسن روحانی ارائه کرده بود. پاسخ این نامه را سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه به پاریس برد. در این مدت چندین گفت و گوی تلفنی مفصل هم بین روسای جمهور دو کشور انجام شده اسیت با این حال ظاهرا تلاش‌های فرانسه، رئیس جمهور آمریکا را برآشفته است. دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۱۷ مرداد، با انتشار دو توییت با انتقاد تند از اقدامات رئیس جمهوری فرانسه نوشت که ایران به شدت به دنبال گفت‌وگو با آمریکا است، اما پیام‌های متناقض دریافت می‌کند. ترامپ در توییت‌های خود نوشت: «می‌دانم که نیت امانوئل مانند بقیه خوب است، اما هیچ کس به جز ایالات متحده از طرف ایالات متحده سخن نمی‌گوید. هیچ‌کس به هیچ شکل و مدلی، ما را نمایندگی نمی‌کند.»
توییت‌های ترامپ واکنش «ژان ایولودریان» ، وزیر خارجه فرانسه را به همراه داشت. وی روز جمعه ۱۸ مرداد او در بیانیه‌ای به انتقاد دونالد ترامپ از نقش امانوئل مکرون برای حل تنش با ایران پاسخ داد و گفت: «در خصوص موضوع ایران، فرانسه به صورت مستقل موضع خود را بیان می‌کند. این کشور با جدیت برای صلح و امنیت در منطقه و همچنین کاهش تنش‌ها کار می‌کند و برای چنین اقداماتی به هیچ مجوزی نیاز ندارد.»
او تاکید کرد: «این همان رویکردی است که رئیس جمهوری مکرون با شفافیت کامل درقبال شرکای خود به ویژه اروپایی‌ها در پیش گرفته است و واضح است مقام‌های آمریکا نیز کاملا در جریان قرار گرفته‌اند.»
ناخرسندی واشنگتن از تلاش فرانسه
پیشتر سایت المانتیور گزارش داده بود، که مکرون از حسن روحانی دعوت کرده تا در نشست بعدی سران کشورهای عضو گروه هفت شرکت کند و در حاشیه این اجلاس با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند. البته این دعوت از سوی رئیس‌جمهور ایران رد شد.
احتمالا توییت‌های روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ در واکنش به این گزارش‌ها منتشر شده‌اند. ترامپ در این توئیت‌ها با اتخاذ موضعی خصمانه نوشته بود که ایران با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو است.
با آنکه دونالد ترامپ بارها تاکید کرده که حاضر است بدون قید و شرط با رهبران ایران مذاکره کند. تاکید او بر مشکلات اقتصادی در ایران نشان می‌دهد که ترامپ با وجود پیشنهاد مذاکره، منتظر است که ایران به دلیل مشکلات اقتصادی بر سر میز مذاکره ای بنشیند که ترامپ قواعد آن را تعیین کند.
رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا سیاست خارجی منسجمی را ارائه دهد با این حال نمی‌تواند از تناقضات در سیاست خارجی‌اش بگریزد. او با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بارها دیدار کرده اما نتوانسته به توافقی مشخص دست یابد. جنگ تجاری شدیدی با چین به راه انداخته است. سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرده و تنش‌ها را در فلسطین بالا برده است بدون آنکه بتواند قرارداد صلحی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تنظیم کند و بدون داشتن چشم انداز مشخصی از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است.
با نگاهی واقع بینانه و دقیق می‌توان دریافت که سیاست خارجی ترامپ تاکنون چرخش‌های بسیاری داشته است و مشخصا دیپلماسی کنونی ترامپ در مورد ایران انحنای تندی دارد، همانند شاخه ای خم شده که هر لحظه احتمال شکست آن وجود دارد. تصمیم فرانسه و آلمان مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ این انحنا را بیشتر می‌کند و ترامپ دیر یا زود ناچار خواهد بود با تبعات سیاست‌های متناقض خود روبرو شود.