«‌ابتکار» از طرح دریایی آمریکا و انگلیس در خلیج فارس گزارش می‌دهد ائتلاف بحران‌ساز

گروه ایران و جهان - پس از حمله مشکوک به چند کشتی نفتکش در نزدیکی‌های تنگه هرمز، تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا، ساقط شدن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در حریم هوایی ایران و نیز توقیف کشتی‌ حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق و به موازات آن توقیف یک کشتی انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایالات متحده آمریکا همزمان حضور معنادار نظامی خود در منطقه، سعی در یارگیری نظامی با ادعای تامین امنیت کشتی‌های عبوری در خلیج فارس دارد.
همانطور که پیش‌تر از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور اعلام شد، آمریکا از 60 کشور درخواست کرده که به این ائتلاف دریایی بپیوندند؛ امری که در ابتدای کار با استقبال برخی کشورها و نیز امتناع برخی دیگر روبه‌رو شد. در این میان طبق گزارش‌های متعدد، ژاپن از پیوستن به این ائتلاف به صورت تلویحی کناره‌گیری کرده و آلمان نیز به صراحت اعلام کرده که به هیچ عنوان به طرح دریایی مد نظر آمریکا و انگلیس نخواهد پیوست موضوعی که علی‌رغم درخواست رسمی آمریکا از آلمان با جواب رد برلین مواجه شده و در همین راستا واشنگتن به شدت از این اعلام موضع صریح ابراز نارضایتی کرده است. علاوه بر آلمان اکنون منابع مطلع، اعلام کرده‌اند که فرانسه نیز با طرح ائتلاف دریایی آمریکا موافق نیست. در همین راستا نشریه واشنگتن فری بیکن آمریکا در گزارش خود با اشاره به امتناع آلمان و فرانسه برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا اعلام کرده‌ علی‌رغم فشارهای کاخ سفید به برلین، عدم حضور این دو کشور به عنوان متحد نزدیک ایالات متحده سبب تقویت موضع ایران در خلیج فارس خواهد شد. به همین دلیل است که آمریکا عدم همراهی آلمان را غیرقابل قبول توصیف کرده و به عقیده کارشناسان توان اجماع‌سازی خود را با مشکل و بحران مواجه می‌بیند.
تلاش برای اجماع‌سازی علیه ایران
از سوی دیگر هر‌چند که انگلستان اعلام همراهی با ائتلاف دریایی آمریکا را به صورت رسمی اعلام کرده است، اما دومنیک راب، وزیر خارجه جدید این کشور در کنفرانس خبری خود با مایک پمپئو به طور صریح گفته که شرکت لندن در ائتلاف دریایی مذکور ربطی به توافق هسته‌ای نداشته و بریتانیا از برجام خارج نخواهد شد. آمریکایی‌ها معتقدند که اقدامات ایران باعث بی‌ثباتی در عبور و مرور کشتیرانی آزاد در خلیج فارس شده است. به همین واسطه اداره دریا‌نوردی این کشور پنجشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای مدعی شده است که برخی از کشتی‌های عبوری گزارش‌هایی مبنی بر مختل شده سامانه راداری ارسال کرده‌اند و به همین منظور قصد دارند تا از مختل شدن عبور و مرور کشتی‌ها در منطقه جلوگیری کنند. به گفته کارشناسان، ایالات متحده آمریکا در طول یک سال گذشته و به موازات خروجش از توافق هسته‌ای، اقدامات زیادی را در جهت اجماع‌سازی علیه ایران صورت داده است؛ مسئله‌ای که هر بار به در بسته خورده و اکنون این کشور قصد دارد با پیوند دادن وقایع اخیر بار دیگر علاوه بر ایجاد اجماع جهانی علیه ایران، حضور معنادار خود در منطقه را نیز توجیه کند. اکنون تحلیلگران با توجه به تراکم و حساسیت منطقه خلیج فارس، حضور نظامی آمریکا در منطقه را اقدامی غیر‌استراتژیک قلمداد می‌کنند‌ چرا‌که با چنین اقداماتی هر حادثه کوچکی می‌تواند منجر به وقوع یک درگیری ناخواسته شود؛ درگیری که به گفته اغلب ناظران دامنه آن فراتر از منطقه خواهد بود.


هشدار ایران به حضور اسرائیل در خلیج فارس
نکته مهم اما در این خصوص اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای پیوستن به این ائتلاف دریایی است؛ امری که پای این رژیم را به خلیج فارس باز کرده و موجب دامن زدن به بحران فزاینده در منطقه خواهد شد. اسرائیل کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این خصوص گفته که با پیوستن به ائتلاف دریایی مذکور علاوه بر تقویت روابط خود با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، قصد داریم از نفوذ بیشتر ایران در منطقه جلوگیری کنیم. در همین رابطه سید‌عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در‌مورد انتشار اخباری مبنی بر اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای حضور در ائتلاف نظامی آمریکا به منظور به اصطلاح تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش‌زا است و هرگونه حضور رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف که وجود نامشروعش در خاورمیانه اساس نا‌امنی و بی‌ثباتی است را تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران‌آفرین و بی‌ثبات‌ساز در منطقه خلیج فارس تلقی می‌کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود. وی درخصوص تلاش آمریکا برای شکل‌دهی یک ائتلاف نظامی و یا برگزاری نشست امنیت دریانوردی در آینده به بهانه تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس با توجه به داشتن ۱۵۰۰ مایل ساحل در این منطقه و براساس مسئولیت تاریخی، خلیج فارس را ادامه قلمرو سرزمینی خود دانسته و خود را متعهد به تامین امنیت آن و امنیت تردد کشتی‌ها در این منطقه می‌داند و معتقد است حضور نیروهای فرا منطقه‌ای در خلیج فارس تحت هر نام و عنوانی که باشد نه تنها کمکی به تقویت امنیت در این منطقه نمی‌کند، بلکه زمینه تنش و بحران در منطقه حساس خلیج فارس را بیش‌از‌پیش فراهم می‌آورد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با شکل گیری اینگونه ائتلاف‌ها اعلام و آن را اقدامی تنش‌آفرین و فریبکارانه می‌داند و برگزارکنندگان، شکل‌دهندگان و اعضای آن را به عنوان عاملان موثر در ایجاد تنش و بحران احتمالی آتی ناشی از آن در منطقه تلقی خواهد کرد. موسوی عنوان کرد: اعلام حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در ائتلاف خودخوانده نظامی در خلیج فارس، تهدیدی آشکار علیه امنیت ملی ایران است و حق مقابله با این تهدید در چارچوب سیاست دفاعی کشور، حق ایران است و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک بر عهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود. موسوی همچنین با اشاره به میزبانی بحرین از نشستی در خصوص امنیت دریانوردی، اقدامات ضد ایرانی دولت بحرین در برگزاری و میزبانی نشست‌های مشکوک و تحریک‌آمیز و همچنین اتهامات وارده در بیانیه‌های اخیر وزارت خارجه آن کشور را علیه جمهوری اسلامی ایران‌ محکوم کرد و اینگونه نشست‌ها را اقدامی در جهت برهم زدن ثبات و امنیت منطقه و زمینه‌ساز مداخلات نیروهای فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس دانست.
موسوی همچنین مقامات بحرین را به توقف تحرکات و اقدامات نابخردانه و اتخاذ رویکردی سازنده به جای ایفای نقش تدارکاتی در برگزاری چنین نشست‌هایی فراخواند و افزود: امنیت کشورهای منطقه غیر قابل تفکیک است و امکان برخورداری برخی از امنیت به بهای ناامنی دیگران وجود ندارد و انتظار می‌رود کشورهای منطقه با تدبیر و دوراندیشی مانع مداخلات تنش‌آفرین بیگانگان در منطقه شوند. گفتنی است محمدجواد ظریف نیز روز گذشته طی پیامی توئیتری در واکنش به این مسئله اعلام کرد: خلیج فارس یک شاهرگ حیاتی است و به همین دلیل برای ایران که از دیرباز تضمین‌کننده امنیت دریایی بوده اولویت‌ امنیت ملی به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن این واقعیت و صرف‌نظر از هجمه‌های تبلیغاتی، هر‌گونه حضور برون‌منطقه‌ای طبق تعریف، منشا ناامنی است. ایران برای حراست از امنیت خود تردید نخواهد کرد.