رهبر شیعیان نیجریه برای درمان به هند می‌رود آزادی مشروط شیخ زکزاکی

خبرگزاری‌های بین‌المللی از آزادی مشروط شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش خبر دادند.
بر اساس این خبر، به دنبال برپایی تظاهرات مردمی در یک ماه اخیر، دادگاه عالی شهر کادونا در نیجریه، حجت‌الاسلام زکزاکی و همسرش را آزاد و برای درمان به هند منتقل کرد. قاضی دادگاه عالی خواهان درمان وی در نیجریه بود تا در دوباره وی را محاکمه کند ولی بعد از وخیم شدن اوضاع شیخ زکزاکی، مجبور به آزادی وی و درمان این رهبر شیعه در هند شد.
شعیب محمد، عضو جنبش اسلامی نیجریه نیز آزادی مشروط شیخ زکزاکی را تایید کرد و گفت: رهبر شیعیان نیجریه باید در یک بیمارستان مشخص تحت معالجه قرار بگیرد. شیخ زکزاکی باید زیر نظر DSS مخابرات کشور بوده و پس از معالجه باید برای ادامه وضعیت خود در دادگاه نیجریه حاضر شود.
گفتنی است؛ نیروهای نظامی نیجریه با بهانه‌های تلاش برای ترور فرمانده ارتش نیجریه از سوی جنبش اسلامی نیجریه، ۲۱ آذر ۱۳۹۴ به سوی اعضای جنبش در حسینیه‌ای که بیت شیخ زکزاکی است و یک محل دیگر تیراندازی کردند.


در این تیراندازی‌ها صدها عضو جنبش ـ از جمله زنان و کودکان ـ در سه مکان مختلف کشته شدند. سه نفر از نزدیکان شیخ زکزاکی هم بین کشته‌شدگان بودند، از جمله: شیخ محمد محمود توری، معاون زکزاکی، مصطفی سعید، رئیس سازمان درمانی جنبش و ابراهیم عثمان، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه.
همچنین در این درگیری‌ها سه پسر زکزاکی (حماد، حمید و علی) به دست نظامیان به شهادت رسیدند. روز بعد از آن شیخ زکزاکی که در این حملات زخمی شده بود، دستگیر شد و از آن زمان تا کنون در بازداشت بود که برای درمان ناشی از جراحات وارده به هند اعزام شده است.