جواد امام در گفت‌وگو با همدلی: اصلاح‌طلبان در نقد وضعیت،کنار مردمند

همدلی| سعیدشمس: «طبق قانون اساسی فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای به خاطر حساسیتی که دارد و به جهت جلوگیری از سوءاستفاده قدرت از امکانات، از حاشیه امن‌تری نسبت به سایر فعالیت‌ها برخوردار است و برای اتهام‌ها و حتی جرم‌هایی که در این دو عرصه پدید می‌آید، سازوکار خاصی در رسیدگی و برخورد درنظر گفته شده است. اخطار قانون اساسی داده نمی‌شود؟ چرا اقدام‌های قانونی که از اختیارات قانونگذاران است، استفاده نمی‌شود.»
این اظهارات سید‌محمدخاتمی در روز خبرنگار تلاشی بود تا رئیس جریان اصلاحات هم به دغدغه مردم واکنش نشان بدهد و هم اینکه مشخص کند،‌ حمایت بی‌چون و چرا از حسن‌روحانی دلیلی بر تایید همه تصمیم‌های رئیس دولت دوازدهم توسط اصلاح‌طللبان نیست.
جواد امام مدیر عامل بنیادباران در گفت‌وگویی با «همدلی» با گفتن اینکه «بحث آقای خاتمی همچنین این است که اصلاح‌طلبان درون نظام هستند و با براندازان مخالف‌اند. همچنین آقای خاتمی تلاش کرد تا جایگاه واقعی خودش و حامیانش را مشخص کند.» به تشریح سخنان سید‌محمدخاتمی رئیس اصلاحات پرداخت:
صحبت‌‌های آقای خاتمی حاوی چه پیامی بود؟


در صحبت‌‌های اخیر آقای خاتمی دو بحث جدی مطرح است. اول اینکه ایشان سعی داشت این پیام را به حکومت بدهد که جریان اصلاحات در هیچ شرایط حاضر به تحریم انتخابات نیست و قطعا اصلاح‌طلبان دنبال این هستند تا در انتخابات ‌آتی حضوری جدی داشته باشند؛ اما نه به هر قیمتی. در واقع اصلاحات توقع دارد نظام شرایطی را به وجود بیاورد تا همه سلیقه‌های سیاسی آزادی عمل داشته باشند و مردم بتوانند در انتخاباتی آزاد پای صندوق‌های رای بیایند که الزام این حالت چیزی جز این نیست که همه آنهایی که در قالب منتقد و غیرمنتقد بتوانند اعلام کاندیداتوری کنند. این مهم در حالی لازم به نظر می‌رسد که شاید شرایط بسته سیاسی به همه شایسته‌ها اجازه حضور ندهد که این نوع انتخابات حتما هزینه‌هایی گزاف به نظام تحمیل خواهد کرد. شرح این شرایط ما را به این نتیجه می‌رساند که باید همه، همه هم‌وغم‌شان را به‌کار بگیرند تا وحدت و همبستگی به هدفی محقق شده تبدیل شود و شرایط برای انگیزه همه آحاد مردم برای شرکت در انتخابات فراهم شود.
می‌شود پیام آقای خاتمی را نشانه‌ای از این دانست که اصلاحات مقابل مردم نیست؟
قطعا همین‌طور است. در واقع آقای خاتمی این پیام را داد که اصلاحات و اصلاح‌طبان تحت هیچ شرایطی مقابل مردم قرار نگرفته و از این پس هم نخواهند گرفت و اگر در سال‌های اولیه دهه‌ جاری توصیه‌های انتخاباتی داشته‌اند، هم فقط در راستای اهداف نظام و آرامش و آسایش مردم بوده است. به همین دلیل امروز که نوعی بی‌عملی‌هایی از دولت بعضا مشاهده می‌شود که منجر به نادیده گرفته شدن حقوق مردم شده است،‌ این طور نیست که تمام رفتار دولتی‌ها را تایید کنیم و در قبال انفعال‌هایی که نسبت به حقوق مردم می‌شود،‌ سکوت اختیار کرده و بی‌تفاوت باشیم. چرا که قطعا ملاک اصلاحات حقوق مردم است و از این جهت آقای خاتمی برخی از رفتارها را به صراحت نقد کردند تا مردم بدانند، حمایت‌های گذشته‌ای که از آقای روحانی شده است، دلیلی بر تایید رفتارهای نامناسب نیست. به همین دلیل آقای خاتمی به بهانه روز خبرنگار به اتهام‌های امنیتی‌ای که بعضا به برخی از روزنامه‌نگاران زده می‌شود‌ واکنشی شدید داشتند. بحث آقای خاتمی همچنین این بود که اصلاح‌طلبان درون نظام هستند و با براندازان مخالف‌اند. همچنین آقای خاتمی تلاش کرد تا جایگاه واقعی خودش و حامیانش را مشخص کند.
به هر حال مردم این طور می‌گویند، این اصلاح‌طلبان بودند که رای به روحانی را لازم دانستند.
اصلاح‌طلبان به هرحال باید پاسخگوی پرسش‌های افکار عمومی باشند. اما چون مسئولیت رسمی‌ای ندارند،‌ خب منطقی نیست که در قبال تصمیم‌گیری‌های اشتباه مقصر قلمداد شوند. اما باید این را در نظر داشت،‌ در سال۹۲ در شرایطی قرار داشتیم که کاندیدای‌مان که از شانس رای‌آوری برخوردار بود، شرایط لازم را برای شرکت در انتخابات نداشت و به‌همین دلیل آقای روحانی را برگزیدیم. اما این دلیل نمی‌شود تمام رفتار و تصمیم‌های روحانی را برآیندی از اصلاح‌طلبی بدانیم. اما به هر حال چون توصیه اصلاح‌طلبان در رای‌آوری روحانی سهم اصلی را داشت،‌ آقای خاتمی به مردم این حق را می‌دهد که نارضایتی‌شان را ابراز کنند. چون با وجود همه محدودیت‌ها آقای روحانی باید به وعده‌هایش عمل کند و اگر هم مانع‌هایی دارد مردم را مطلع کند تا افکار عمومی قضاوتی صحیح داشته باشد.
رئیس‌جمهوری می‌تواند همه مسایل را با مردم در میان بگذارد؟
رئیس‌جمهوری باید همه کارهایی را که با منافع ملی در تضاد است به مردم گزارش بدهد، چرا که مردم صاحبان اصلی کشور هستند و چون رای اکثریت را به روحانی داده‌اند باید بدانند که در کشور چه خبر است. در واقع یکی از ضعف‌های دولت این است که با نخبگان و مردم ارتباط لازم را ایجاد نکرده است.
در این شرایط آقای خاتمی برای مشارکت بالا چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟
برای تحقق مشارکت حداکثری، این حکومت است که می‌تواند شرایط لازم را فراهم کند. در واقع اگر امکان حضور همه افراد صاحب صلاحیت با انگِ خودی و غیرخودی از حضور در انتخابات محروم نشوند و صلاحیت افراد طبق قانون مراجع چهارگانه تعیین شود، حتما مردم پای صندوق رای حاضر خواهند شد. مشخصا درباره آقای خاتمی می‌توان گفت ایشان همیشه و در هر شرایطی آمادگی دارند در راستای مشارکت عمومی نقش‌آفرینی کنند. اما فضای انتخاباتی در نهایت بستگی به رفتار حکومت دارد.
خب!‌ در سال ۹۲ و ۹۴ هم سیستم افراد را به‌خودی و غیرخودی تقسیم کرد،‌ اما مردم توصیه آقای خاتمی را با جان ودل پذیرفتتد. امسال هم شاهد چنین روندی خواهیم بود؟
به هرحال با توجه به محدودیت‌ها و فشارهایی که مخصوصا به لحاظ معیشتی مردم را درگیر کرده است،‌ قطعا تاثیر منفی‌ای را شاهد خواهیم بود. به همین دلیل باید چهره‌های شناخته شده و آنهایی که در نظر مردم مقبول و محبوب هستند،‌ وارد گود شوند تا بلکه به نوعی مردم برای رای دادن ترغیب شوند.
ممنون، حرفی مانده است؟
دغدغه اصلاحات دغدغه مردم است.