آغاز اعمال حج تمتع 2 میلیون زائر بیت‌الله الحرام

اعمال حاجیان در حج تمتع امسال با محرم شدن زائران بیت‌الله الحرام درمکه و حرکت به سمت صحرای عرفات از دیروز (جمعه)‌ آغاز ‌شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، از دیروز جمعه 18 مرداد ماه مصادف با هشتم ذی‌الحجه یوم الترویه، اعمال حج تمتع با محرم شدن زائران در شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات آغاز ‌شد و زائران در فاصله زمانی غروب هشتم ذی‌الحجه تا ساعات اولیه بامداد نهم ذی‌الحجه وارد صحرای عرفات شدند و در چادرهای عرفات استقرار ‌یافتند.
وقوف (یعنی ماندن) در سرزمین عرفات با قصد قربت، پس از محرم شدن دومین عمل واجب برای انجام حج تمتع است و زائران امروز(شنبه 19 مرداد)ماه مصادف با نهم ذی‌الحجه (روز عرفه)، از ظهر تا غروب 2 میلیون زائر در صحرای عرفات وقوف خواهند کرد. بعد از غروب آفتاب زائران از صحرای عرفات به مشعرالحرام رفته و تا طلوع آفتاب در مشعر وقوف خواهند داشت.
اعمال زائران در حج تمتع با حرکت از مشعر الحرام به سمت منی و رمی، قربانی، حلق و تقصیر و بیتوته در منی ادامه می‌یابد و روز یکشنبه 20 مرداد ماه مصادف با دهم ذی‌الحجه روز عید قربان است.


در روز ‌سه شنبه 22 مرداد ماه مصادف با دوازدهم ذی‌الحجه نیز زائران با پایان بیتوته در منی و رمی جمرات سه گانه پس از اذان ظهر به سمت مکه حرکت خواهند کرد.
زائران پس از ورود به مکه مکرمه به مسجدالحرام خواهند رفت و اعمال حج تمتع شامل طواف، نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف و نماز طواف نساء را انجام خواهند داد و به این ترتیب اعمال حج تمتع به پایان رسیده و زائران حاجی می‌شوند.
سرپرست حجاج ایرانی:شیوه‌های ارزیابی کارگزاران فرهنگی حج نیازمند بازنگری است
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد:‌ شاخص‌ها و شیوه‌های ارزیابی کارگزاران فرهنگی نیازمند بازنگری است.
‌ حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب در نشست رابطین حج 98 با قدردانی از زحمات و تلاش‌های رابطین، بر ضرورت ارزیابی جامع فعالیت‌های روحانیون و معینه‌های کاروان‌ها تاکید کرد.
هدف اصلی از ارزیابی را کمک به روحانیون در انجام صحیح مسئولیت‌شان ذکر کرد و گفت: اقدام در صحنه عملیات از جمله تذکر دادن در خصوص موارد خلاف رویکردها و جهت‌گیری‌های تعیین شده و همچنین راهنمایی و کمک در حل مسائل پیش آمده از وظایف اصلی رابطین است.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به سابقه ارزیابی در بعثه و بازنگرهای صورت گرفته در دوره‌های گذشته به دلیل تغییر شرایط، خواستار همکاری و مشارکت جدی همه رابطین و مدیران در بازنگری و بررسی شاخص‌ها، تعیین سنجه‌های هر یک از شاخص‌ها و رویکردها و شیوه‌های ارزیابی شد.
نواب بازنگری مستمر و آسیب‌شناسی از برنامه‌ها را لازمه بالندگی امور دانست و تحقق آن را در گرو مساعدت همه نیروهای آشنا و اقدام به‌هنگام و بدون فاصله زمانی زیاد از عملیات عنوان کرد.
در این نشست علاوه بر رابطین کاروان‌های حج، سید جوادمظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و جمعی از مدیران و کارشناسان معاونت فرهنگی حضور داشتند.
در این جلسه هر یک از رابطین به طرح دیدگاه خود در خصوص مهم‌ترین مسائل فرهنگی و شیوه‌های ارزیابی پرداختند و گزارشی از اقدام‌های انجام شده در موسم حج ارائه کردند.
درپایان این جلسه با تاکید بر تغییرات رو به بهبود در نیروی انسانی به‌ویژه کارگزاران فرهنگی، استمرار تلاش‌ها در به‌گزینی و ارتقای مهارت نیروها ضروری توصیف شد.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز اعمال حج تمتع 2 میلیون زائر بیت‌الله الحرام اعتراف سه مقام ارشد پیشین آمریکا به توانایی نظامی ایران جو بایدن: باید از شر ترامپ خلاص شویم افتتاح 2500خط دو قطار شهری مشهد با حضور معاون اول رئیس جمهور با حضور وزیر راه و شهرسازی؛ ساخت قطعه اول محور جدید پلدختر- خرم‌آباد آغاز شد روسیه: خروج آمریکا از برجام تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داد فایننشال تایمز: ظریف یکی از زیرک‌ترین دیپلمات‌های دنیاست رئیس قوه قضاییه: فرد ناصالح به پرونده‌ها رسیدگی نکند افزایش 2.5 میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان سال برادر رهبر انصارالله ترور شد معاون خدمات شهری شهرداری تهران: 30 هزار دام زنده عشایر تهران در عید قربان عرضه می‌شود کشف 200 قبضه سلاح در مرزهای شمالغرب کشور ازسوی سخنگوی قوه قضاییه؛ خبر بازداشت جعفری دولت آبادی تکذیب شد پمپئو ایران‌شناسی بخواند سخنگوی وزارت خارجه: مقابله با تهدید حضور صهیونیست‌ها در خلیج‌فارس حق ایران است دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 منتشر شد