سرشاخ‌شدن امارات و عربستان در عدن

سرویس بین الملل جوان آنلاین: شهر عدن از روز چهار شنبه تبدیل به صحنه درگیری‌هایی شده که از عصر روز پنج شنبه به اوج خود رسید و رسماً یک جنگ خیابانی تمام عیار میان شورای انتقالی جنوب و نیرو‌های موسوم به کمربند امنیتی مورد حمایت امارات از یک طرف و نیرو‌های وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن (مورد حمایت عربستان) از طرف دیگر درگرفت. «هانی بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی به اتهام اینکه دولت هادی از حزب [اخوانی]الاصلاح حمایت می‌کند، از شبه‌نظامیان خود خواست که به کاخ «معاشیق» که مقر ریاست جمهوری است، حمله کنند. با تشدید درگیری‌ها وبگاه خبری «عدن سبق» عصر پنج شنبه گزارش کرد که «نیرو‌های شورای جنوبی موفق شدند اردوگاه طارق و مقر تیپ سوم را که مأمور حفاظت از کاخ ریاست جمهوری در منطقه خورمکسر در شرق عدن هستند، از نیرو‌های دولت [هادی]پاکسازی کنند.»
در حالی که بعضی از گمانی‌زنی‌ها حاکی از آن است که ابوظبی دست از حمایت از مزدوران سابق برداشته و این درگیری‌ها ناشی از باز شدن اختلافات قدیمی و تصفیه حساب میان گروه‌های یمنی است، اما یک فرمانده نظامی به روزنامه اخبار الیوم گفت که امارات کماکان از نیرو‌های «کمربند امنیتی» وابسته به شورای انتقالی جنوب، حمایت تسلیحاتی و لجستیکی می‌کند. به گفته وی شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب از پادگان «الشعب» واقع در غرب «عدن» که به دست امارات اداره می‌شود، سلاح و مهمات دریافت می‌کنند.
یک وزیر یمنی نیز روز پنج‌شنبه به شبکه الجزیره گفت که امارات به طور غیرمستقیم در پشت این درگیری‌ها ایستاده است. در واکنش به این ناآرامی‌ها تاکنون تنها شاهد اظهارنظر «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت ابوظبی بوده‌ایم که خواستار توقف درگیری‌ها شده است. علاوه بر این، عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت و کنترل ابوظبی است هنگام آغاز درگیری‌ها در امارات به سر می‌برد و در روز دوم درگیری‌ها از ابوظبی راهی عدن شد که همین نیز گمانه در مورد درگیری عدن را به امری برنامه‌ریزی شده در ابوظبی تقویت می‌کند. علی البخیتی از مخالفان جنبش انصارالله که به نوعی دیدگاه‌هایی نزدیک به جبهه سیاسی سعودی نیز دارد، بر این تحلیل صحه می‌گذارد. او بامداد دیروز در توئیتی نوشت: خلاصه اتفاقاتی که در عدن افتاده، کودتایی است که امارات علیه عربستان در یمن اجرا می‌کند.
بخیتی تلاش کرده است که تحولات عدن را به ایران گره بزند و نوشته است‌: «اتفاقات عدن، در چارچوب بازآرایش امارات در منطقه بعد از سفر‌ها و توافق‌های اخیر با ایران است. امارات با این کار از قطر در همراهی با پروژه ایران در منطقه پیشی گرفت و تفاوتش این است که قطر واضح‌تر بود.»


همچنین وبگاه خبری «الخبر الیمنی» گزارش کرد که «منابع میدانی در شهر عدن می‌گویند که بخش‌هایی از تیپ سوم که مأمور حفاظت از کاخ ریاست جمهوری در جبل حدید هستند، تحت کنترل نیرو‌های شورای انتقالی قرار گرفته است. این مقر، مشرف بر منطقه کاخ معاشیق در محله کریتر عدن است.» این منبع خبری افزود: منابع میدانی می‌گویند که نیرو‌های شورای انتقالی همچنین موفق شده‌اند که مقر نخست‌وزیری و مجتمع قضایی در شهرستان خورمکسر در شرق شهر عدن را تحت کنترل خود بگیرند و قصد دارند با حمله به مقر تیپ چهارم در دار سعد آن را نیز از کنترل نیرو‌های هادی خارج کنند. در طرف مقابل وبگاه خبری «برق پرس» یمن از بازداشت شماری از عناصر «شورای انتقالی جنوب» خبر داد و گفت، یکی از سرکرده‌های کودتا علیه دولت هادی را بازداشت کرده‌اند. این وبگاه خبری گزارش کرد که «۳۵ نفر از شبه‌نظامیان موسوم به شورای انتقالی جدایی‌طلب که بسته‌های انفجاری داشتند، بازداشت شده‌اند. یکی از بازداشت‌شدگان قصد اقدام تروریستی داشت و تحقیق از آنان در جریان است.»
طبق ادعای این وب‌سایت، فردی موسوم به «صالح معین» که گفته می‌شود «فرمانده کودتاچیان و از نیرو‌های وابسته به هانی بن بریک در کریتر عدن است» بازداشت شده است.
بازگشت نیرو‌های عمالقه از غرب به جنوب یمن
در کشاکش اخبار درگیری در عدن، وب‌سایت «المشهد الیمنی» گزارش کرد که نیرو‌های موسوم به «العمالقه» که در ساحل غربی یمن (الحدیده) مستقر بودند، به عدن بازگشته‌اند. نیرو‌های العمالقه تحت حمایت امارات قرار دارند.
پیوستن به انقلابیون
سرگرد «قاسم احمد الخضری»، فرمانده نیرو‌های پشتیبانی «تیپ چهارم گارد ریاست جمهوری» وابسته به نیرو‌های «طارق صالح» و مورد حمایت ائتلاف سعودی و اماراتی، از این ائتلاف جدا شد و به نیرو‌های انقلابی یمن پیوست.
سرگرد الخضری بامداد جمعه (۱۸ مرداد) در گفتگو با وب‌سایت خبری «الخبر الیمنی» گفت که علت جدا شدن او از نیرو‌های مورد حمایت امارات، این است که این نیروها، در تصمیم‌گیری خود تنها از امارات حرف شنوی دارند و تصمیماتی را اجرا می‌کنند که به ضرر منافع یمن تمام می‌شود. او گفت که نیرو‌های یمنی مورد حمایت ائتلاف مذکور، به عنوان سلاح‌ها و سوخت برای نبرد‌های این ائتلاف متجاوز به یمن به‌کار‌گرفته می‌شوند و ائتلاف مذکور به دنبال نابودی یمنی‌ها است و از گروه‌های مسلحی حمایت می‌کند که با یکدیگر درگیر هستند. دامنه انشقاق‌ها در بین نیرو‌های یمنی مورد حمایت ائتلاف مشترک سعودی و اماراتی اخیراً گسترش یافته و بنا بر گفته سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن (دولت نجات ملی)، طی هفته‌های گذشته ۲ هزار نفر از نیرو‌های ائتلاف جدا و به نیرو‌های دولت نجات ملی ملحق شده‌اند.
ادامه عملیات پهپادی انصارالله
جنبش انصارالله یمن پنج شنبه شب اعلام کرد که نیروی پهپادی این جنبش مناطق حساس در فرودگاه بین‌المللی اب‌ها را با هواپیما‌هایی از نوع قاصف K۲ هدف قرار داده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، یحیی سریع، سخنگوی جنبش انصارالله عنوان کرد که نیروی پهپادی این جنبش دو عملیات گسترده با تعدادی از هواپیما‌های قاصف K۲ به فرودگاه بین‌المللی اب‌ها عربستان داشته است. وی ادامه داد که عملیات نخست برج مراقبت این فرودگاه و عملیات دوم مکان‌های حساس داخل فرودگاه را هدف قرار داد و هدف‌گیری‌ها دقیق و مستقیم انجام شد. سریع خاطرنشان کرد که پرواز‌ها در این فرودگاه بین‌المللی متوقف شده است.
وی تأکید کرد که این حملات در واکنش به محاصره‌ای که توسط ائتلاف بین‌المللی علیه ملت یمن انجام می‌شود، صورت گرفته است.
ترور برادر رهبر انصارالله یمن
شبکه تلویزیونی «المسیره» ارگان جنبش انصارالله یمن روز گذشته از ترور ابراهیم بدرالدین الحوثی، برادر رهبر انصارالله عبدالملک بدرالدین الحوثی خبر داد. بر اساس این گزارش، وزارت کشور یمن با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد‌: ابراهیم بدرالدین توسط دستان خیانتکار وابسته به تجاوزگران امریکایی - اسرائیلی - سعودی به شهادت رسید.
وزارت کشور یمن تأکید کرد که «عوامل این جنایت را تحت تعقیب قرار داده و آن‌ها را به سزای کردارشان خواهد رساند.»