برخورد با قضات یا کارکنان فاسد موجب تقویت دستگاه قضایی می‌شود


به گزارش روابط عمومی‌قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین همایش روز حفاظت و اطلاعات، مسئولیت حفاظت و اطلاعات را بسیار سنگین توصیف کرد و گفت: زمانی ایمان برای مومن اثربخش است که از آن مراقبت شود و انسان دچار لغزش در فکر، اخلاق و عمل نشود. سازمان اداری هم مانند فرد نباید دچار لغزش و انحراف شود. بر همین مبنا کسانی که در مجموعه حفاظت و اطلاعات هستند، وظیفه سنگینی از باب جلوگیری از لغزش و انحراف در یک سازمان دارند.
 رئیسی اظهار داشت: صیانت از دستگاه قضایی به‌عنوان خط مقدم برخورد با مفاسد و ناهنجاری‌ها نیازمند تدبیر، مهربانی و اقتدار است و هیچ یک از این سه عنصر با یکدیگر منافاتی ندارند.
وی با بیان اینکه مرتبطان یک پرونده قضایی اعم از قاضی، وکیل، کارشناس، ضابط و اصحاب دعوا باید از هرگونه لغزش و آسیبی مصون بمانند، این امر را وظیفه مجموعه حفاظت و اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: تدابیر حفاظت و اطلاعات در مراحل مختلف از جمله جذب قاضی، آموزش‌ها و انتصابات می‌تواند بسیار اثربخش باشد. اگر فردی در جای نامناسبی قرار گیرد هم زمینه لغزش خودش فراهم می‌شود و هم به کل مجموعه آسیب می‌رساند.
رئیس دستگاه قضا بر ضرورت ارزیابی گزارش‌هایی که منشأ اعلام نظر و داوری حفاظت و اطلاعات می‌شود تأکید کرد و یادآور شد: گزارش‌های واصله به حفاظت باید به دقت ارزیابی شود تا خدای ناکرده داوری در مورد افراد، مخدوش و نادرست نباشد.


رئیسی، سوء ظن بیجا و همچنین حسن ظن بیجا را آفت کار مجموعه‌های اطلاعاتی دانست و با بیان اینکه کوچکترین فساد در قوه قضائیه، نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی یک آسیب برای نظام است، تصریح کرد: دستگاه قضایی، پیشانی عدالت است. بر این اساس باید منافذ فساد را شناسایی و مسدود کرد.
وی با بیان اینکه اغلب افراد به آبروی خود بیش از هر چیزی حساس هستند، هشدار و تذکر را مانع بسیاری از لغزش‌ها دانست و تأکید کرد: نباید اجازه دهیم اساسا فساد منعقد شود، زیرا ایجاد فساد موجب از دست دادن نیروی انسانی می‌شود که سازمان برای‌ تربیت آنان سرمایه‌گذاری کرده و دارای تجربه و دانش هستند.
رئیس قوه قضائیه گفت: به همکاران خود در سراسر کشور گفته‌ام که اگر افراد ناصالحی بودند که نبودنشان در دستگاه موجب خلل و تاخیر در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود، به مردم اعلام کنید که ما‌ترجیح می‌دهیم در کار شما تأخیر رخ دهد، اما کار را به دست افراد ناصالح نسپاریم. قطعا مردم نیز به این امر رضایت دارند. وی، فساد اقتصادی را ریشه بسیاری از فساد‌ها از جمله فساد اخلاقی و سیاسی دانست و با تأکید بر اینکه برخورد با قضات و یا کارکنان فاسد موجب تقویت دستگاه قضایی می‌شود، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم دستگاه قضایی به ذره‌ای فساد آلوده شود، زیرا اعتماد عمومی‌و سرمایه اجتماعی را از دست می‌دهیم. افزایش سرمایه اجتماعی در گرو برخورد با فساد است و این نیز به معنای افزایش دستگیری‌ها نیست بلکه باید در جهت پیش‌بینی و پیشگیری گام برداریم.
سایر اخبار این روزنامه