اوضاع در کشمیر بحرانی شد هزاران مسلمان از خانه‌های خود گریختند

سرویس خارجی-سه شنبه هفته پیش بود که خبر رسید دولت هند بدون هیچ مقدمه‌ای ناگهان، خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» را لغو کرده و در پی آن ده‌ها هزار نیروی نظامی را به این منطقه مسلمان نشین گسیل داشته است. همزمان تنش‌ها به بین پاکستان و هند نیز به شدت بالا گرفت. هند لغو خودمختاری این ایالت را «داخلی» می‌خواند و پاکستان آن را رد می‌کند. سازمان ملل هم صرفا دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرده و اقدام جدی نمی‌کند. در این میان مسلمانان بیش از چهار روز است که در فضای «حکومت نظامی» و ترس و وحشت یا در خانه‌های خود محبوس مانده اند، یا در حال سرکوب شدن هستند یا از خانه‌های خود‌گریخته‌اند.
طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، نیرو‌های امنیتی هند در منطقه کشمیر تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از جمله رهبران مسلمانان را بازداشت کرده‌اند؛ باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام این خبر نوشته رادیو دولتی هند بدون ارائه جزئیات بیشتر خبر این بازداشت‌ها را اعلام کرده است. تبادل آتشی هم اواخر روز چهارشنبه در مرز دو کشور (بخش راجوری منطقه کشمیرِ تحت کنترل هند)، روی داده است.
 « شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان می‌گوید اسلام آباد در نظر ندارد اقدامی نظامی انجام دهد و درمقابل به دنبال گزینه‌های سیاسی و قانونی برای حل مسئله کشمیر است. او روز پنجشنبه در نشست خبری در اسلام آباد خاطر نشان کرد، به زودی به چین سفر خواهد کرد تا پکن را از اوضاع پیش آمده پس از اقدامات هند در مورد کشمیر آگاه کند. لازم به یادآوری است چین و هند همواره اختلافاتی بر سر نقاط مرزی خود داشته‌اند، برای نمونه می‌توان به اختلاف دو طرف در سال 1396 بر سر تملك بر مرز «دوكلوم» اشاره کرد.
دلیل لغو خودمختاری


نخست وزیر هند اما همزمان با اعلام تدابیر تلافی‌جویانه پاکستان علیه کشورش در یک سخنرانی خطاب به مردم کشورش گفت به این دلیل کشمیر را از خودمختاریِ مطابق با قانون اساسی هند محروم ساخته تا این منطقه از «تروریسم و جدایی طلبی» پاکسازی کند. همچنین علی‌رغم هشدارهای پاکستان «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، رسماً به دو بند از قانون اساسی این کشور در خصوص کشمیر پایان داد و آن را از حالت ایالت خودمختار خارج کرد. همچنین دولت هند از تصمیم پاکستان برای اخراج سفیر دهلی نو از اسلام‌آباد ابراز تاسف کرد و «بازنگری» در این تصمیم را خواستار شد.
پاسخ پاکستان
با تصمیم کمیسیون امنیت ملی پاکستان برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک و قطع مناسبات تجاری با هند، تجارت ۲ میلیارد دلاری دو کشور متوقف می‌شود. برخی گزارش‌ها حتی حاکی است روابط تجاری و سیاسی دو کشور به حال تعلیق درآمده است. گفته می‌شود با این تصمیم علاوه بر کریدور اقتصادی کرتارپور، تجارت از طریق منطقه مرز واگه نیز متوقف می‌شود و این نقاط مرزی از این پس صرفاً برای رفت و آمد شهروندان استفاده خواهد شد. توقف تجارت هند و پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که فاز اول کریدور اقتصادی جدید کرتارپور با هزینه ۱۵ میلیارد دلاری برای پاکستان در سپتامبر سال ۲۰۱۸ افتتاح شده بود و فاز دوم این پروژه که در حال تاسیس بود، متوقف شده است. تنش‌های اخیر سیاسی در روابط اسلام‌آباد و دهلی‌نو افتتاح گذرگاه مرزی جدید بین دو کشور را هم در هاله‌ای از ابهام قرار‌داده است.
«جوان شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان تصریح کرده در صورتی که هند با تجدیدنظر درباره تغییرات در وضعیت کشمیر موافق باشد، اسلام آباد ممکن است در خصوص این اقدامات خود تجدیدنظر کند.
فرار مسلمانان به پاکستان
شبکه تلویزیونی الجزیره هم اعلام کرده با تشدید وضعیت امنیتی در این ایالت، مردم برخی روستاهای مستقر در نقاط مرزی هند و پاکستان برای حفظ جان خود از خانه‌های خود‌گریخته‌اند. این روستاها واقع در «خط کنترل» است که بین پاکستان و هند قرار دارد. مقامات تخمین می‌زنند که 20 هزار نفر از مسلمانان کشمیری که خانه‌هایشان در این مناطق است، خانه‌های خود را ترک کرده‌ و به سمت پاکستان‌گریخته‌اند.
به نظر می‌رسد اگر اراده جدی برای حل مسئله کشمیر نباشد، ادامه این روند، وضعیت را بدتر کند تا جایی که جان میلیون‌ها کشمیری در خطر جدی قرار خواهد گرفت و امکان برافروختن جنگ داخلی در کشمیر افزون بر درگیری با پاکستان منطقه و مردم را تهدید می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه