بازرس وزارت دفاع آمریکا از تقویت هسته‌های داعش در عراق و سوریه خبر داد رد پای احیای داعش

گروه ایران و جهان - چند ماه پس از فتح آخرین سنگر داعش در روستای باغوز سوریه، اکنون گمانه‌زنی‌ها از احیای مجدد و بازسازی این گروه در نقاط مختلف عراق، سوریه، لیبی و افغانستان همه‌روزه در حال تقویت شدن است.
در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در‌خصوص احیای مجدد ردپای داعش در عراق و سوریه، گلن فاین بازرس وزارت دفاع آمریکا بر پایه مستندات اتاق جنگ با داعش گفت که این گروه در بازه زمانی فروردین تا تیر ماه سال جاری مبادرت به تقویت هسته‌های خود در عراق و سوریه کرده و همچنین چندین عملیات تروریستی را نیز در این دو کشور هدایت و عملیاتی ساخته است. بنا بر شواهد موجود، اکنون با از دست رفتن خلافت سرزمینی داعش، رفتارهایی نظیر آدم‌ربایی، اعدام‌های دسته‌جمعی و تخریب مناطق مختلف روستایی در سوریه و عراق از سوی این گروه تشدید شده و همزمان استراتژی‌هایی مبنی بر تقویت هسته‌های مجزا در نقاط مختلف در دستور کار قرار گرفته است.
در همین راستا و در حالی که برخی از تحلیلگران گزارش‌هایی از این دست را از سوی ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش به منظور توجیه حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق عنوان می‌کنند، اما برخی از کارشناسان معتقدند از زمان اعلام فرمان ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نیروهای کرد در این کشور بخشی از توان مبارزاتی خود علیه این گروه را از دست داده‌اند. امری که بازرس کل پنتاگون نیز به آن اشاره کرده و گفته که عقب‌نشینی بخشی از نیروهای ما سبب تضعیف نیروهای دموکراتیک سوریه شده است زیرا آنها توان جنگ بلندمدت با داعش را ندارند.
داعش همچنان 18 هزار جنگجو دارد


طبق آمارهای موجود، علی‌رغم شکست سرزمینی داعش، همچنان نزدیک به 18 هزار جنگجوی داعشی در عراق و سوریه فعالیت دارند. خطر این موضوع از دید کارشناسان امنیتی در آن است که این افراد اکنون با متلاشی شدن بوروکراسی داعش به مناطق شهری و روستایی بازگشته و در خفا مشغول به زندگی هستند. همین امر به یک بمب ساعتی در عراق و سوریه تشبیه شده چرا که در هر لحظه و درصورت بروز هر خلائی، این نیروها توانایی تخریب و میدان عملیات گسترده‌ای را پیش روی خود خواهند داشت.
از سوی دیگر ضعف ساختاری دولت در عراق و به خصوص سوریه موجب شده تا اعضای داعش آنچنان که باید تحت نظر و زیر ضربه قرار نگیرند. انتشار اخبارهای متعدد و ضد و نقیض از سرنوشت ابوبکر البغدادی خود شاهدی جدی بر این مدعاست. اکنون چندین ماه است که پس از تصرف باغوز به عنوان آخرین پایگاه و سنگر مقاومت داعش، تقریباً هر هفته خبرهایی ضد و نقیض از رهبر این گروه منتشر می‌شود. برخی از منابع از کشته شدن ابوبکر البغدادی خبر می‌دهند. برخی دیگر معتقدند که او اکنون درگیر یک کودتای درون‌گروهی شده و بعضی از منابع اطلاعاتی نیز از حضور وی در لیبی و تجدید سازمان خلافت خود‌خوانده‌ البغدادی سخن می‌گویند. در آخرین خبرهای اعلام شده از سوی منابع اطلاعاتی عراق، گفته می‌شود که ابوبکر البغدادی به شدت مجروح و حتی فلج شده و در روستاهای سوریه زندگی مخفی دارد.
با این حال به گفته ناظران هسته‌‌های متعدد داعش و سازمان پیچیده این گروه به گونه‌ای ادامه حیات دارد که اکنون در دوران پسا خلافت نیاز چندانی به رهبری منسجم در آن حس نمی‌شود چرا که آنها در طول پنج سال گذشته به صورت حیرت‌آوری توان خود را در استفاده از ابزار نوین برای جنگ با دنیای نوین نشان داده‌اند. به همین منظور است که گفته می‌شود در همه جا می‌توانند قابلیت عملیاتی داشته و تنها با یک کلیک با اهداف خود فاصله دارند.
استراتژی شکست خورده مبارزه با داعش
از سوی دیگر ضعف ساختاری در مبارزه با داعش و سوءاستفاده قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از این گروه، نه به عنوان علت بلکه معلولی از شرایط کنونی خاورمیانه است. بافتار اجتماعی و فرهنگی منطقه خود محیط مناسبی برای رشد و احیای چنین جریان‌هایی بوده و شواهد نشان می‌دهد که درصورت شکست موقت و حتی اضمحلال بار دیگر توان بازتولید خود به صورت خشونت‌بارتری را دارا هستند. به همین دلیل به گفته کارشناسان استراتژی غلط مبارزه با داعش که تمامی تلاش‌ها را از کانال سیاسی و نظامی دنبال کرده و زیربنای اجتماعی چنین جریان‌هایی را در طول سال‌های گذشته نادیده گرفته است، موجب شده تا هرآن علاوه بر داعش، سایر گروه‌های فروملی نیز توان تبدیل شدن به یک ماشین جنگی بالفعل را برای به آتش کشیدن منطقه داشته باشند.
به همین واسطه اکنون به گفته منابع مطلع پس از تصرف باغوز هیچ مدارک و اطلاعات مشخصی از دستگیری و یا مهار فرمانده‌هان داعشی منتشر نشده و حتی اعلام می‌شود که بسیاری از آنها با کامیون‌های حامل اسرای داعشی خود را به مناطق امن و حتی اردوگاه‌ها رسانده‌اند. به این مسئله باید وضعیت زنان و کودکان داعشی در اردوگاه‌ها و نیز تکلیف نامشخص سربازان خارجی این گروه را نیز اضافه کرد که کشورهای آنها همچنان از پذیرش این افراد سر باز می‌زنند. در چنین شرایطی بروز کوچک‌ترین شکاف در سوریه و حتی عراق می‌تواند موجب احیای مجدد و خشونت‌بارتر داعش در منطقه شود.