اظهارات دوپهلوی معاون اول در مورد یک شائبه

آفتاب یزد- گروه سیاسی : در حالی که روزنامه آفتاب یزد دوروز پیش در گزارشی با اشاره به قهر و شایعات چندین باره استعفای اسحاق جهانگیری از غیبت این روزهای وی انتقاد کرده و این غیبت را ناشی از بی‌اختیاری اسحاق جهانگیری و واگذاری میدان به جریان رقیبش درپاستور یعنی محمود واعظی، نوبخت و سایر اعتدال و توسعه‌ها‌ها ارزیابی کرده بود و این حاشیه نشینی را نوعی سرخوردگی، بی‌تفاوتی و یاس معاون اول نسبت به آینده دانست، دیروز اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: اختیارات من خوب است و
راضی هستم.
وی ادامه داد: وضعیت دولت خوب است، ولی ممکن است اختلافات کارشناسی به وجود آید؛ ولی من رابطه خوبی با رئیس جمهور دارم.
این اظهارات جهانگیری در حالی مطرح می‌شود که او پیشتر با صراحت اظهارداشته بود :« «تاکنون اجازه برکنارى منشى خود را هم نداشته‌ایم چه‌طور انتظار دارید راه برویم و برکنارى یک مدیر را امضا کنیم.» از سویی از همان سال 96 تا کنون بارها موضوع استعفای او نیز مطرح شده بود. از سویی جهانگیری دراین روزها به حاشیه نشینی روی آورده و با سکوت،دوران معاون اولی خود را پشت سر می‌گذراند بی‌آنکه واکنشی در سطح این جایگاه از خود نشان دهد.


با این حال جهانگیری همان طور که پیش بینی می‌شد کما فی السابق که موضوع اختلافات و سکوتش مطرح می‌شد و به تکذیب آن می‌پرداخت، دیروز نیز بار دیگر به تکذیب رابطه بد خود با روحانی پرداخته است، هرچند تلویحا با بیان این جمله که ممکن است اختلافات کارشناسی به وجود آید، به اختلافات با تیم اقتصادی دولت – نوبخت و واعظی-
اشاره هایی داشت.
اشاره دوم جهانگیری و تایید غیر مستقیم بی‌اختیاری او در دولت و قدرت بیشتر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نسبت به وی، زمانی بود که خبرنگاران درباره دعوت مکرون از روحانی پیرامون نشست هفت از او پرسیدند و او به شکل عجیبی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از آن، پاسخ این پرسش را به دفتر رئیس جمهور حواله داد. او در خصوص این سوال که مکرون از رئیس جمهور روحانی برای شرکت در اجلاس «جی ۷» برای دیدار با ترامپ،دعوت کرده است یانه ؟ بدون تکذیب آن گفت: این موضوع را باید از دفتر رئیس جمهور سوال کنید؛ آن ها درجریانند. آقای رئیس جمهور با آقای مکرون گفت و گو های متعدد
داشته و دارند.
در هرصورت معاون اول رئیس جمهور دیروز بعد از مدت ها باردیگر به شائبه اختلافات و گوشه نشینی‌اش واکنش نشان داد و به گفتگو با خبرنگاران نیز پرداخت. این در حالی است که پیشتر حتی گفته می‌شد جهانگیری برای حضور در جلسات هیئت دولت نیز بی‌رغبت است. با این حال وی اینبار در جمع خبرنگاران حضور یافت تا با آن‌ها سخن بگوید و درباره مشکلات روز حرف بزند.
معاون اول رییس‌جمهور دیروز همچنین در پاسخ به این پرسش که دولت چه رویکردی برای افزایش مشارکت در انتخابات دارد؟ اظهار کرد: یکی از مهمترین راهبردهای دولت در بخش سیاست داخلی، برگزاری انتخابات پرشور و با حضور گسترده مردم است، البته باید زمینه رقابت همه جریان‌ها به وجود آید و همه جریان‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ ما تلاش می‌کنیم چنین شرایطی را فراهم کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نظر هیئت حل اختلاف قوا درباره اختلاف دولت و مجلس برای ارائه گزارش یک ساله دولت به مجلس، تصریح کرد: در این موارد اختلافی، رهبری هماهنگ کننده سه قوه هستند و هیئت حل اختلاف قوا نیز به بررسی اختلاف می‌پردازد. من فکر می‌کنم در این زمینه مشکلی نداریم و دولت هر زمانی نیاز باشد و خودش تشخیص دهد به مجلس گزارش ارائه می‌دهد.
جهانگیری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه الزامی دارد؟ اظهار کرد: طبق قانون یک قوه نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به کاری کند، ولی ما همواره به مجلس گزارش ارائه
خواهیم داد.
> اختصاص محل های مناسب زنان در ورزشگاه‌ها
معاون اول دولت راجع به مسائل دیگری نیز با خبرنگاران سخن گفت. جهانگیری درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند.
معاون اول رئیس جمهوری درباره اصلاح ساختار بودجه و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه حرف بسیار دقیقی است و در بودجه، گیرهای جدی وجود دارد. بودجه طی سنوات گذشته با مشکلات عدیده روبرو شده و باید هم در زمینه منابع و هم مصارف اصلاحات جدی اتفاق بیفتد.

> اجازه استفاده از صندوق ملی داده شد
جهانگیری با اشاره به اینکه گفته می‌شود حدود یک‌هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، افزود: کل کسری بودجه در بدترین حالت یک‌دهم این عدد نیست و این نشان می‌دهد که می‌توان با اصلاح ساختارها حتی کسری بودجه را هم از منابع کشور تامین کرد.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این تصمیمات ساده نیستند و نمی‌توان در یک یا چند جلسه درباره آن ها تصمیم گیری کرد. جوانب متعددی دارد و آثار آن بر زندگی مردم، رشد اقتصادی، تورم و کار فعالان اقتصادی باید بررسی شود که زمانبر خواهد بود اما به دلیل دستور مقام معظم رهبری، در دستور کار قرار دارد و شورای عالی اقتصاد مقاومتی مصمم به تصمیم گیری است.
جهانگیری با اشاره به واقعیت وجود کسری بودجه گفت: با توجه به شرایط موجود امسال منابع و مصارف بودجه سازگار نیست، منابع کاهش پیدا کرده است که باید راهکاری
پیدا کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در جلسه سال گذشته شورای عالی سه قوه وقتی برداشت از صندوق به ۳۲ درصد رسید؛ مصوبه‌ها‌ارائه شد که حدود پنج میلیارد دلار وصولی صندوق در سال ۹۶ به عنوان منابع صندوق هزینه نشود و برای شرایط سخت سال های آینده مورد استفاده
قرار گیرد.
جهانگیری با اشاره به اینکه امسال اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی داده شده است، گفت: دولت تاکنون از آن استفاده نکرده و هم دولت و هم بانک مرکزی معتقد است نحوه استفاده از این منابع نباید به تورم دامن بزند و در این زمینه
حساس است.
وی افزود: ما می‌توانیم اوراق اسلامی منتشر کنیم و از منابع مردم برای تامین کسری قرض بگیریم و این راهکارها در اختیار دولت قرار دارد و امیدوارم در زمان تصمیم‌گیری دغدغه امکان افزایش نقدینگی و تورم لحاظ شود که این اتفاق نیفتد.
جهانگیری درباره عملکرد دولت و تاثیر آن بر پایگاه رای جریان اصلاح‌طلب هم گفت: هر موضوعی را باید با توجه به شرایط بررسی کرد. گاهی تحلیل‌ها به گونه‌ها‌است که گویی ما در شرایط عادی هستیم. درباره خود من برخی به سخنان سال ۹۵ و ۹۶ مبنی بر تورم تک رقمی و رشد اقتصادی استناد می‌کنند، در حالی که این اتفاقات رخ داده است اما شرایط دیگری رخ داده است که به دلیل حساسیت دشمن نمی‌توان چندان آن را باز کرد و گفت که چه اتفاقی روی داد که ثبات و آرامش کشور متلاطم شد.

> به دلیل حساسیت دشمن
خیلی مسائل را باز نمی‌کنیم
وی ادامه داد: استدلال های قوی در این زمینه وجود دارد که عمدتا مربوط به رعایت حال مردم و کشور در مقابل این جنگ اقتصادی است. عملکرد دولت انصافا خوب بوده است و حامیان دولت نباید به دلیل مشکلات موجود، کار و نقش خود را کم‌تاثیر بدانند.
جهانگیری تاکید کرد: دولت قادر است با برنامه ریزی، شرایطی بهتر از شرایط امروز را هم برای بخش اقتصادی و هم سیاسی رقم زند.
وی افزود: یکی از مواردی که راجع به من گفته می‌شود، می‌آیند و برخی صحبت‌هایی که من در سال ۹۶ و ۹۵ داشتم را می‌گویند که شما گفتید که تورم را تک رقمی کردیم و اقتصاد را راه‌می‌اندازیم؛ ما این کار را کردیم و تورم تک رقمی شد، اگر کسی تردید دارد بگوید که آن موقع تورم دو رقمی بود و دلیل بیاورد.
جهانگیری ادامه داد: اینکه شرایط دیگری برای کشور رقم خورد نمی‌توانیم به دلیل حساسیت دشمن، خیلی آن را باز کنیم و چه اتفاقاتی افتاد که ثبات و آرامشی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بود، دچار تلاطم شد؛ استدلال های قوی در این باره وجود دارد که عمدتا مربوط به رعایت حال و زندگی مردم و رعایت حال کشور در مقابله با این جنگ اقتصادی است.

> مشکل ظریف در سازمان ملل؟
معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: اقدامات دولت انصافا خوب بوده و قابل دفاع است؛ حامیان دولت نباید به دلیل اینکه در جایی مشکلی می‌بینند، نقش خود را نسبت به کاری که انجام شده کم‌تاثیر بدانند؛ دولت قادر است امسال با برنامه‌ریزی شرایط بهتری را هم برای اقتصاد کشور و هم برای بخش سیاسی چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی کشور رقم بزند.
وی در پاسخ به اینکه آیا آمریکایی‌ها با توجه به اقدامی که در تحریم دکتر ظریف انجام داده‌اند، می‌توانند اشکالی را در ورود سفر وزیر امور خارجه به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل به وجود آورند، گفت: آمریکایی ها کار عجیب و غریب انجام دادند و کار آنها دور از هرگونه عقلانیت و منطق بود؛ دکتر ظریف یک شخصیت بسیار فعال، دانشمند و تاثیر گذار در مسائل بین‌المللی است - به اعتراف همه از جمله به اعتراف آقای ترامپ -که در یکی از سخنرانی های خود گفت من در مذاکرات وقتی که در تلویزیون دیدم وزیر امور خارجه ایران اینگونه با استدلال و قوی سخن می‌گوید، فهمیدم که نیروهای ما حریف وی نمی‌شوند یا اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ که از دکتر ظریف به عنوان یک شخصیت مودب، متین و با اخلاق نام برد،
چنین شخصیتی زبان گویای انقلاب و جمهوری اسلامی است.