رای هیچ اصلاح طلبی نصیب اصولگرایان نخواهد شد

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: خلاصه آنچه غلامعلی حداد عادل در بیستمین همایش انجمن‌های اسلامی‌مستقل سراسر کشور ـ که در دانشگاه خوارزمی‌برگزار شد ـ گفت در همین چند جمله خلاصه می‌شود؛ «نارضایتی کنونی جامعه برای جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو یک فرصت است»، «در نظرسنجی‌ها ۶۰ درصد مردم گفته‌اند که به نامزدهای مخالف دولت رای می‌دهند.»، «هنگام مذاکرات، گفتیم دلواپسیم، اما ما را مسخره کردند.»
در مورد این اظهارات حدادعادل با محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی گفت‌وگو کردیم. وی در این باره می‌گوید: «این حرف آقای حدادعادل یک مغالطه آشکار است زیرا این تصور که مخالفان دولت آقای روحانی و نیز کسانی که از آقای روحانی حمایت کرده اند ـ مشخصاً اصلاح‌طلبانی که از دولت حسن روحانی حمایت کرده اند ـ در موقع رویگردانی به سمت اصولگرایان گرایش پیدا خواهند کرد یک خیال و یک رویا است.»
جوادی حصار ادامه می‌دهد: «مگر آن که آقای حداد عادل بتواند تضمین بدهد که مجموعه مسلط بر جریان انتخابات از شورای نگهبان و دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها گرفته تا وزارت کشور این اجازه را بدهد که جریانی به جز اصولگرا و اصلاح‌طلب هم می‌تواند قدم در عرصه گذارد و مردم هم بی‌توجه به اصلاحات و اصولگرایی به جریانی به جز این دو جریان بتواند رای بدهد هیچ اشکالی ندارد. مردم باید تصمیم بگیرند و تصمیم مردم قطعا مورد حمایت همه است چون رای مردم قابل احترام همه جریانات سیاسی است. اگر آقای حداد عادل توان نوشتن چنین سناریویی را در خود می‌بینند قطعاً ما دغدغه ی رای نیاوردن اصلاحات را نداریم و به خواست و نظر مردم احترام خواهیم گذاشت. اما این یک سودای خام است و فایده ای در بر نخواهد داشت.»
سوالی دیگر مطرح می‌کنیم به این شکل: شما می‌گویید مغالطه ما می‌گوییم علاوه بر مغالطه نوعی فرافکنی هم دارند. این که جریان رو در روی اصلاحات می‌شود اصولگرایی یا جریان مخالف اصولگرایی می‌شود اصلاحات به این معنا است که مخالفان و منتقدان دولت صددرصد اصلاح‌طلب هشتم به احمدی‌نژاد روی آوردند. جالب این جا است که آقای حداد عادل نه تنها احمدی‌نژاد را اصولگرا نمی‌داند بلکه معتقد است خود او نیز هرگز خود را اصولگرا ندانسته. این تحلیل به چه معنا است؟


جوادی حصار در پاسخ می‌گوید: «حرف آقای حداد عادل قبول! احمدی‌نژاد اصولگرا نبود، مورد حمایت اصولگرایان که بود؟ البته یک سابقه ذهنی داریم و آن این که مردم از‌هاشمی‌به خاتمی‌و از خاتمی‌به احمدی‌نژاد رسیدند اما این که لزوما قهر و رویگردانی اصلاح‌طلبان به معنی روی آوردن به اصولگریان باشد قطعا این چنین نخواهد بود. »
سوال بعدی ما این است که آیا حداد عادل نمی‌خواسته چنین القاء کند که همچنان من برای اصولگرایان نسخه انتخاباتی می‌پیچم؟
این فعال رسانه ای می‌گوید: « قطعاً همین گونه
است! در ادوار پیشین هم این تفکر و تصور وجود داشته که هر کس اول پرچم را نصب کند همه دور او جمع خواهند شد اما از این زاویه نگاه نکنید. مثلا خواسته بگوید در برابر قالیباف که تحرکاتی داشته، من هم هستم اما در کلام اصولگرایان نوعی تناقض که در معنای تقسیم کار هم می‌تواند باشد موج می‌زند.
از یک سو اصولگرایان دولت حسن روحانی را از دریچه برجام مورد سخت‌ترین انتقادات قرار می‌دهند از جمله آقای حداد عادل اما در فاصله ای
دورتر، باهنر برجام را تصمیم نظام می‌داند نه
تصمیم دولت روحانی. که به این مسئله باید به نوعی تقسیم کار نیز نگریست یعنی از یک سو امثال حداد عادل نظر اصولگرایان سنتی را جلب می‌کند و از سویی دیگر باهنر با نوعی دلبری! تلاش می‌کند جوانان را به تفکر اصولگرایی نزدیک کند.
به کلام آقای باهنر در شبکه افق توجه کنید وقتی می‌گوید کسی اگر فکر می‌کند امضاء برجام چیزی جز تصمیم نظام بوده حتماً در تفکراتش تجدید نظر کند با نظر قاطبه اصولگرایان که دولت حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده را مقصر صددرصد ناکامی‌های برجامی‌می‌داند مقایسه کنید آنگاه نوعی تناقض که در نقش تقسیم کار است پی خواهید برد.»