ترامپ بیمار یک عکس با روحانی یا ظریف است!

آفتاب یزد: در رسانه‌ها آمده: «مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، نسبت به تحریم محمدجواد ظریف توسط آمریکا اعتراض کرده است. ایران تحریم ظریف را نقض فاحش حقوق بین‌الملل خوانده است. او تحریم وزیر امور خارجه ایران را بخشی از سیاست کلی آمریکا در زمینه تحریم‌های حداکثری ایران ارزیابی کرده و از محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت آمریکا به عنوان «تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و اعمال فشار بر نمایندگان آن‌ها» یاد کرده است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اصل مصونیت مقامات ارشد حوزه سیاست خارجی کشورها و از جمله مصونیت وزرای امور خارجه به مثابه یک هنجار پذیرفته شده جهانی، تحریم ظریف توسط آمریکا را «نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک» ارزیابی کرده است. روانچی به ماده ۱۰۵ منشور سازمان ملل درباره مصونیت دیپلماتیک اشاره کرده و اعمال هرگونه محدودیتی برای انجام وظایف وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان ملل را ناقض کنوانسیون وین در امور دیپلماتیک خوانده است.
اشاره نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به محدودیت‌هایی است که آمریکا برای سفر اخیر ظریف به آن کشور تعیین کرده بود. نماینده ایران در سازمان ملل از گوترش درخواست کرده است که در برخورد با این "روند خطرناک" نقش فعال‌تری برعهده گیرد و مانع از انشقاق در سازمان‌ملل شود. روانچی همچنین جامعه جهانی را فراخوانده است تا این "رفتار غیرقانونی" آمریکا را محکوم کرده و از اعضای سازمان ملل خواسته است تا با دفاع از اصول اساسی حقوق بین‌الملل، در مقابل این اقدامات آمریکا ایستادگی کنند.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل از جمله کسانی است که درباره تحریم محمدجواد ظریف از سوی دولت آمریکا اعلام موضع کرده است. سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد (ششم اوت) در یک کنفرانس مطبوعاتی به مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود اشاره کرده و از این منظر به تحریم وزیر امور خارجه ایران پرداخته است.


دوجاریک ابراز امیدواری کرده است که دولت آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان، به الزام‌های تعیین شده در موازین ناظر بر عملکرد سازمان ملل پایبند باشد. دوجاریک در پرسش خبرنگاران گفته است: «ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که در مجمع عمومی چه چیزی اتفاق می‌افتد. من در شرایط کنونی قادر به پیشگویی آن نیستم. اما ایالات متحده آمریکا، به عنوان میزبان، الزام‌هایی دارد که باید به آن‌ها عمل کند.»
در این رابطه با دکتر نعمت احمدی، استاد حقوق بین‌الملل به گفت‌‌و‌گو می‌نشینیم. از این حقوقدان می‌پرسیم با توجه به شکایت ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با تحریم آقای ظریف، ارزیابی شما از این اعلام شکایت چیست؟
دکتر احمدی در پاسخ می‌گوید: چرا این قدر دیر؟! آن‌ها باید در زمان تحریم سپاه پاسداران یا تحریم مقام معظم رهبری چنین شکایتی را مطرح می‌کردند. سپاه پاسداران جزئی از پیکره ی نظام و جزئی از قانون اساسی جمهوری اسلامی است. رهبر انقلاب به عنوان اصلی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران نیز جزئی از قانون اساسی است. ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی است. مگر ممکن است کشوری به خود اجازه دهد اصلی‌ترین مقامات و اجزاء یک کشور که خود عضوی از اعضای سازمان ملل است را تحریم کند؟
نعمت احمدی ادامه می‌دهد: آمریکا اگر مسئله‌ای دارد به شورای امنیت و «فصل هفتم منشور ملل متحد» مراجعه کند کما این که پیشتر هم مقامات آمریکایی با استفاده از همین قاعده برای ایران تحریم‌ها و احکامی وضع کردند.
وی ادامه می‌دهد: آمریکا تعهد داده هیچ وقت مانعی بر سر راه دیپلمات‌ها و مقامات دیگر کشورها ایجاد نکند. بعد از آن که مقر سازمان‌ملل‌متحد از ژنو به امریکا منتقل شد با این شرط این انتقال صورت پذیرفت که هیچ مشکلی برای هیچ کدام از اعضای رسمی سازمان ملل متحد پیش نیاورد اما آمریکایی‌ها خودشان با دست خودشان دارند تمامی تعهدات مسبوق به سابقه را زیر پا می‌گذارند.
دکتر احمدی در ادامه به نوع تحریم اعمال شده در باره ی ظریف اشاره کرده، می‌گوید: دقت کنید؛ ظریف فی نفسه به عنوان یک دیپلمات تحریم نشده است یعنی همین فردا اگر حضور ظریف در آمریکا و سازمان ملل ضروری باشد قطعا آمریکا نمی‌تواند مانع تراشی کند اما اگر هواپیمای ظریف در خاک آمریکا سوخت یا قطعه خواسته باشد قطعا ذیل تحریم‌ها با او رفتار خواهد شد یا دیگر به ظریف اجازه سفر غیر ضروری به امریکا نخواهند داد بلکه او را از رفتن به امریکا به جز مواردی که ضرورت دارد، منع کرده‌اند.
نعمت احمدی خاطر نشان می‌کند: در مسئله ی بلوکه کردن دارایی‌ها، وقتی غفلت سیستم حقوقی بین‌المللی را مشاهده کردم به مقامات ایرانی مسئله ی عهدنامه ی مودت را یادآور شدم حالا هم می‌گویم در پاره‌ای از موارد از منظر حقوق بین‌المللی دچار کندی و غفلت می‌شویم واگرنه ایران حق طبیعی و قانونی دارد که علیه تحریم‌های اعمال شده علیه مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران و...