تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انعکاس گسترده تحریم دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان توسط آمریکا در سطح جهانی و در داخل کشور و محکومیت این اقدام، نشان‌دهنده استمرار روش‌های غیرمنطقی ترامپ است. رئیس‌جمهور غیرمتعادل آمریکا با تحریم کشورهای مختلف و افراد متعدد و برخوردهای غیرمتعارف با قراردادهای بین‌المللی و مجامع جهانی، نشان داده که به هیچیک از معاهدات پایبندی ندارد. وضعیت او اکنون به‌گونه‌ای است که حتی در داخل آمریکا عده‌ای درصدد فراهم ساختن استیضاحش توسط کنگره این کشور هستند. واقعیت اینست که وجود چنین موجود بی‌مهار و نامتعادلی در راس کشوری همچون آمریکا برای این کشور یک ننگ محسوب می‌شود و جایگاه آن را بشدت تنزل داده است.
تجلیل فراوان از دکتر ظریف در داخل کشور که این روزها توسط مسئولان نظام، روزنامه‌نگاران، نمایندگان مجلس و اقشار مختلف مردم صورت می‌گیرد، نشانه قدرشناس بودن آنان نسبت به یک خادم واقعی کشور است. واقعیت اینست که دکتر ظریف به‌عنوان یک وزیر خارجه پرتوان با منطقی قوی توانست در برابر وزرای خارجه 6 کشور بزرگ جهان، از حق ایران در زمینه انرژی هسته‌ای حفاظت کند و برجام را به‌عنوان یک پیمان مهم بین‌المللی به امضاء 6 کشور برساند. آنچه برای برجام رخ داده، نقصی برای ظریف و دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب نمی‌شود، بلکه بی‌منطقی رئیس‌جمهور آمریکا را به اثبات رسانده که برخلاف مقررات بین‌المللی و حتی قوانین خود آمریکا به تعهد دولت قبل از خود بی‌اعتنائی کرده است.
او از دکتر ظریف خواست به کاخ سفید برود و با او دیدار کند ولی ظریف در چارچوب سیاست نظام که مذاکره با آمریکا را در شرایط کنونی غیرمنطقی می‌داند عمل کرده و این دعوت را نپذیرفته و به همین دلیل مورد غضب ترامپ قرار گرفته و تحریم شده است. این عملکرد ظریف قابل تحسین و تقدیر است و او را به‌عنوان یک رجل سیاسی پایبند به اخلاق، قانون و سیاست نظام سیاسی کشورش جاودانه می‌کند.


امروز 17 مرداد روز خبرنگار است. به همین مناسبت در طول هفته جاری دستگاه‌ها و شخصیت‌های مختلف با برگزاری جلساتی از تلاش‌های خبرنگاران تقدیر کردند، اما این تقدیرها هرچند گسترده باشد، مشکلی از روزنامه‌نگاران کشور که اکنون از جهات مختلف گرفتار تنگناها هستند حل نمی‌کند. مسئولان اگر واقعاً می‌خواهند از روزنامه‌نگاران حمایت کنند، باید برای حل مشکلات آنان گام‌های موثری بردارند.
در هفته جاری، اعلام چرخش مسئولان عربستان و امارات از رفتارهای خشن و جنگ‌افروزی در یمن و سایر مناطق منطقه به خط‌مشی سیاسی برای حل مسائل، خبر مثبتی بود. امارات اعلام کرده جنگ یمن را پایان یافته می‌داند و عربستان نیز با علائمی که نشان می‌دهد به نظر می‌رسد از تشنج‌آفرینی بی‌نتیجه خسته شده است. اگر این دو کشور در آنچه اعلام کرده‌اند صداقت داشته باشند، باید این واقعه را به فال نیک گرفت، واقعه‌ای که منطقه را به‌ طرف آرامش سوق خواهد داد.
دیروز رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان المپیادی و مدال‌آوران ورزشی، خطاب به آنان گفتند: راه نخبگی یک راه بی‌انتهاست و توان انسان یک ظرفیت فوق‌العاده و بی‌پایان است. نگذارید این ظرفیت و استعداد در این حد تمام بشود. وقتی به مدال می‌رسید باید این پیشرفت را ادامه دهید. ایشان درباره نقش سرمربی‌ها گفتند: «من همواره معتقد بودم که مجموعه‌های ورزشی کشور شایسته است سرمربی ایرانی داشته باشند.» این سخن رهبری باید به مثابه یک دستورالعمل برای مسئولان ورزشی کشور مورد عمل قرار گیرد و برای حذف سرمربی‌های خارجی در رشته‌های مختلف ورزشی اقدام نمایند.
در صحنه جهانی، تیراندازی مرگبار در تگزاس و اوهایو که 30 نفر را به کام مرگ فرستاد و 50 نفر دیگر را نیز مجروح کرد، آمریکا را در بهت و حیرت فرو برد. اظهارات نژادپرستانه ترامپ زمینه‌ساز این دو حادثه بوده و طبق گفته شاهدان و رسانه‌های آمریکا یکی از عوامل این حادثه از طرفداران برنامه‌های نژادپرستانه ترامپ و ساخت دیوار مرزی بوده است.
در این هفته منطقه مسلمان‌نشین کشمیر نیز شاهد لغو اصل 370 قانون اساسی امتیاز خودگردانی بود و گفته می‌شود هند بخشی از امتیازات اصلی دولت خودمختار کشمیر را به‌دلیل ترس از ناآرامی‌های احتمالی لغو کرد. به‌گفته کارشناسان، لغو خودمختاری کشمیر باعث تقویت مودی نخست‌وزیر هند و تحریک بیش از پیش پاکستان می‌شود.
در این میان خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، خروج روسیه را نیز درپی داشت تا نگرانی‌های جهانی از مسابقه تسلیحاتی جدید و رویاروئی تمام‌عیار بین این دو کشور افزایش یابد.
همچنین اظهارات مارک اسپر وزیر دفاع جدید آمریکا مبنی بر تصمیم واشنگتن بر استقرار موشک‌های جدید در آسیا برای مقابله با حضور چین در این قاره با واکنش پکن روبرو شد و چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر آمریکا موشک‌های میان‌برد خود را در منطقه آسیا – پاسیفیک مستقر کند، ما بی‌تفاوت نمی‌نشینیم و دست به اقدام متقابل می‌زنیم.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد اجرای رتبه‌بندی معلمان از اول مهر مدیرعامل ایران‌ایر خبر داد: بازگشت حجاج از 25 مردادماه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان: راه نخبگی راهی بی انتهاست سفیر هند در آمریکا: تحریم نفت ایران به منافع ما لطمه زده است سخنگوی سازمان ملل: آمریکا برای حضور ظریف در مجمع عمومی تابع مقررات باشد رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی: نیاز ملت و دولت به تلاش نخبگان از هر زمان دیگری بیشتر است ارتش سوریه بعد از 7 سال شهرک الزکات در شمال حماه را آزاد کرد وال استریت ژورنال: عربستان به دنبال مذاکرات مستقیم با حوثی‌هاست انفجار در کابل با 160 کشته و زخمی التماس رئیس جمهوری اوکراین به پوتین گزارشی که ادعای ترامپ را رد می‌کند پنتاگون: داعش شبکه سری در عراق و سوریه ایجاد کرده است دکتر جهانگیری با رد هرگونه اختلاف در دولت: از اختیاراتی که دارم راضی هستم تعارف کم کن و بر کاغذ افزا موافقت دولت با ایجاد راه‌های جدید مجاز گمرکی برای ورود و خروج کالا و مسافر در استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام در نامه‌ای وزیر امور خارجه از رئیس‌جمهوری قدردانی کرد قبوض کارکرد تلفن ثابت از دوره بعد در سراسر کشور حذف می‌شود تحلیل سیاسی هفته