از اختیارات خود در دولت راضی هستم

گروه سیاسی/ معاون اول رئیس جمهوری می‌گوید از اختیارات خود در دولت راضی است. اختیاراتی که برخی از حامیان انتخاباتی دولت اصرار دارند بعد از سال 96 و زیر سایه اختلافات داخلی دولت کمتر شده است.  اسحاق جهانگیری اما روایت دیگری از این وضعیت دارد و تأکید می‌کند که برخلاف این ارزیابی، دولت منسجم است.
دیروز در حاشیه جلسه دولت، فرا رسیدن روز خبرنگار بهانه‌ای بود تا اسحاق جهانگیری وقت بیشتری را با خبرنگاران در پاستور بگذراند. جایی که او درباره موضوعات مختلف، از موضوع گزارش سالانه دولت به مجلس گرفته تا حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اصلاح  ساختار بودجه سخن گفت. اما جهانگیری بیشتر این مجال را به پرداختن به موضوعاتی اختصاص داد که غیر از دولت، به شخص خود او هم ارتباط پیدا می‌کرد. بجز بحث اختیارات معاون اول، موضوع مورد اشاره دیگر جهانگیری اظهارات او در جریان رقابت انتخاباتی سال 96 بود. جایی که او درباره رشد ساعتی قیمت‌ها در دولت دهم سخن گفته بود. جهانگیری حالا می‌گوید که این حرف را زمانی زده بود که تورم تک رقمی شده و اقتصاد راه افتاده بود. معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرده که بعد از آن شرایط دیگری در کشور رقم خورد که «نمی‌توانیم به دلیل حساسیت دشمن، خیلی آن را باز کنیم.»
 اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت و در پاسخ به سؤال خبرنگار«ایران»، وضعیت دولت را خوب توصیف کرد و گفت: ممکن است اختلافات کارشناسی وجود داشته باشد اما من از اختیارات خودم راضی هستم. دولت از انسجام خوبی برخوردار است و رابطه ما با آقای دکتر روحانی در هیچ مقطعی «اخلالی» نبوده و الان هم نیست. وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت در سال ۹۸ در بخش سیاست داخلی، برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور گسترده مردم است. معنای انتخابات با حضور گسترده این است که باید زمینه رقابت برای حضور همه جریان‌های سیاسی به وجود آید و همه جریان‌ها نماینده‌ای میان کاندیداها داشته باشند، تلاش می‌کنیم چنین صحنه‌ای برای انتخابات رقم بخورد.
 دولت هر زمان تشخیص دهد، به مجلس گزارش ارائه می‌کند


جهانگیری درباره اختلافات درخصوص ارائه گزارش دولت به مجلس گفت: کشور هنگام بروز اختلاف میان قوا راهکار دارد؛ مقام معظم رهبری بر اساس قانون اساسی هماهنگ کننده سه قوه هستند و هیأتی مشخص شده است که بررسی و اعلام نظر می‌کند. مشکلی وجود ندارد و هم نظر مجلس و هم دولت تأمین شده است. معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه‌ آیا دولت ملزم به ارائه گزارش به مجلس شده است،  گفت: بر اساس قانون، قوه‌ای نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به کاری کند اما دولت همواره به مجلس گزارش می‌دهد.
معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی کشور میزان سرمایه‌گذاری است که طی ۱۰ سال گذشته از رشد قابل قبولی برخوردار نبوده و در بیشتر سال‌های دهه اخیر منفی بوده و در برخی سال‌هایی که مثبت شد، کمرنگ بوده است. وی ادامه داد: آینده کشور به حجم سرمایه‌گذاری بستگی دارد و باید فضایی به وجود آوریم که بخش خصوصی، نهادهای عمومی و حتی دولت در بخش‌های زیربنایی بتوانند سرمایه‌گذاری  کنند. باید از سرمایه و سرمایه‌گذار حمایت کرد و لذا این کلنگ‌زنی‌ها مثبت است و امیدوارم با همین اقدامات بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند.
 می‌توان با اصلاح ساختارها کسری بودجه را جبران کرد
  معاون اول رئیس جمهوری درباره اصلاح ساختار بودجه و تأکید مقام معظم رهبری در این زمینه تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه حرف بسیار دقیقی است و در بودجه، گیرهای جدی وجود دارد. بودجه طی سنوات گذشته با مشکلات عدیده روبه‌رو شده و باید هم در زمینه منابع و هم مصارف اصلاحات جدی اتفاق بیفتد. جهانگیری با اشاره به اینکه گفته می‌شود حدود یک ‌هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، افزود: کل کسری بودجه در بدترین حالت یک‌دهم این عدد نیست و این نشان می‌دهد که می‌توان با اصلاح ساختارها حتی کسری بودجه را هم از منابع کشور تأمین کرد.  وی ادامه داد: این تصمیمات ساده نیستند و نمی‌توان در یک یا چند جلسه درباره آنها تصمیم‌گیری کرد. جوانب متعددی دارد و آثار آن بر زندگی مردم، رشد اقتصادی، تورم و کار فعالان اقتصادی باید بررسی شود که زمانبر خواهد بود اما به دلیل دستور مقام معظم رهبری، در دستور کار قرار دارد و شورای عالی اقتصاد مقاومتی مصمم به تصمیم‌گیری است. جهانگیری با اشاره به اینکه امسال اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی داده شده است، گفت: دولت تاکنون از آن استفاده نکرده و هم دولت و هم بانک مرکزی معتقد است نحوه استفاده از این منابع نباید به تورم دامن بزند و در این زمینه حساس است.
 حامیان دولت نقش خود را کم تأثیر ندانند
جهانگیری درباره عملکرد دولت و تأثیر آن بر پایگاه رأی جریان اصلاح‌طلب هم گفت: هر موضوعی را باید با توجه به شرایط بررسی کرد. گاهی تحلیل‌ها به گونه‌ای است که گویی ما در شرایط عادی هستیم. وی افزود: یکی از مواردی که راجع به من گفته می‌شود می‌آیند و برخی صحبت‌هایی که من در سال 95 و 96 داشتم می‌گویند که شما گفتید تورم را تک‌رقمی کردیم و اقتصاد را راه می‌اندازیم؛ ما این کار را کردیم و تورم تک‌رقمی شد، اگر کسی تردید دارد بگوید که آن موقع تورم دورقمی بود و دلیل بیاورد. جهانگیری ادامه داد: اینکه شرایط دیگری برای کشور رقم خورد نمی‌توانیم به دلیل حساسیت دشمن، خیلی آن را باز کنیم و چه اتفاقاتی افتاد که ثبات و آرامشی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بود، دچار تلاطم شد؛ استدلال‌های قوی در این باره وجود دارد که عمدتاً مربوط به رعایت حال و زندگی مردم و رعایت حال کشور در مقابله با این جنگ اقتصادی است. معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: اقدامات دولت انصافاً خوب بوده و قابل دفاع است؛ حامیان دولت نباید به دلیل اینکه در جایی مشکلی می‌بینند نقش خود را نسبت به کاری که انجام شده کم‌تأثیر بدانند؛ دولت قادر است امسال با برنامه‌ریزی شرایط بهتری را هم برای اقتصاد کشور و هم برای بخش سیاسی چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی کشور رقم بزند.
 وقتی مجله جهانگیری هم به دلیل مشکل کاغذ تعطیل می‌شود
معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درخصوص مشکلات حوزه رسانه و پیگیری معاون اول رئیس جمهوری، نخست روز خبرنگار را تبریک گفت و اظهار کرد: روزنامه‌ها با محدودیت‌های جدی روبه‌رو هستند - مجله‌ای که من داشتم تعطیل شد- کاغذ گران شده  است و ما تلاش کردیم این بار فشار از دوش مطبوعات به حداقل برسد و گفته شد که کاغذ مطبوعات و چاپ و نشر مانند کالاهای اساسی است و مانند آب و نان مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شود؛ علی‌رغم اینکه عده زیادی از اقتصاددانان به استمرار شرایط فعلی به ارز ۴۲۰۰ تومان انتقاد دارند؛ برخی حرف‌ها هم دقیق است و من نمی‌خواهم بگویم که اشکالات مطرح شده وجود ندارد؛ در مقابل باید دید که برای زندگی و مشکلات مردم چه راهکار دیگری وجود دارد که آن مسیر بهتر از مسیر کنونی پاسخگوی شرایط باشد.

هماهنگی های دولت برای ورود بانوان به ورزشگاه ها

جهانگیری درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و  از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته‌ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.
دیروز البته وزیر ورزش و جوانان هم گفت که هماهنگی‌هایی را انجام می‌دهیم که بانوان بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور یابند. به گزارش برنا، مسعود سلطانی‌فر درخصوص مباحث مطرح شده برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و آیا اینکه خطری درخصوص تعلیق فوتبال ایران وجود دارد یا خیر اظهار داشت: ان شاءالله مشکل خاصی نداریم. اولاً هیچ تهدیدی برای ورود بانوان در ارتباط با دیدارهای لیگ وجود ندارد. نامه‌هایی هم که در این رابطه آمده پیرو همان مباحثی بوده که در جلسات اینفانتینو و جناب آقای رئیس‌ جمهوری و بنده در خلال سفرهایشان داشتند. خواهش‌شان این بود که شرایطی فراهم شود که بانوان هم امکان حضور پیدا کنند. وی در ادامه افزود: ما ملاحظات شرعی و فرهنگی خودمان را با اینفانتینو مطرح کردیم. آنها هم برایشان کاملاً قابل درک بود اما به هر حال خواستند که ما یک شرایط خاصی را فراهم کنیم با رعایت ملاحظات فرهنگی اخلاقی و حدود شرعی بتوانند وارد شوند و از نزدیک دیدارهای ملی را ببینند و این را همان طور که بارها عرض کردم، داریم یک هماهنگی و همگرایی بین تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به وجود می‌آوریم که ان شاءالله بتوانیم مشکل را حل کنیم.