امنیت رسانه‌ای به اندازه‌ امنیت دفاعی اهمیت دارد



مریم سادات گوشه
خبرنگار


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مردم امروز از نظر مصرف رسانه‌ای با چند سال گذشته تفاوت کرده‌اند گفت: «در یک دهه اخیر در حوزه رسانه اتفاقات بزرگی رخ داده است؛ امنیت رسانه‌ای ما کم اهمیت‌تر از امنیت دفاعی نیست». سیدعباس صالحی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با اشاره به فضای رسانه‌ای کشور در سال‌های گذشته اظهار کرد: «نیاز داریم در حوزه رسانه به یک وفاق برسیم و در واقع امنیت رسانه‌ای باید برنامه راهبردی باشد». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «از سال ٩٢ تا به امروز با سرعت قابل توجهی منابع رسانه‌ای تکثر یافته است. در واقع از یک دوره اغتشاش مفهومی در رسانه به یک دوره تا حدودی متعادل‌تر نزدیک‌تر شده‌ایم». وی افزود: «مردم ما در این ترکیب‌سازی بسیار متنوع، از یک اغتشاش مفهومی و هیجان‌زدگی به یک دوره تحول رسیده‌اند؛ یعنی احساس می‌کنند این منابع متعدد رسانه‌ای می‌تواند برای آنها علامت سؤال ایجاد کند. ما در شش سال گذشته شاهد بوده‌ایم که یک کانال مجازی قدرت تأثیرگذاری هیجانی داشته است. این موضوع دیگر در سال‌های ٩٧ تا ٩٨ وجود ندارد و شاهد روند رو به کاهش آن هستیم».
صالحی تأکید کرد: «امروز مردم از تکثر رسانه‌ای به سمت ترکیب‌سازی حرکت می‌کنند تا هیجان‌زدگی رسانه‌ای پیدا نکنند؛ در واقع مردم به نحوی در این ترکیب نوعی از اقدامات و عملیات خودشان را با تأمل بیشتر دنبال می‌کنند و ما می‌توانیم از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کنیم». او یادآور شد: «تأملات جامعه ایرانی در این تکثر منابع رسانه‌ای ارتقا یافته است؛ اتفاقاً این دوره می‌تواند نگاهی را برای رسانه حرفه‌ای ما ایجاد کند، امروز با جامعه‌ای مواجه هستیم که مصرف رسانه‌ای آن افزایش یافته است؛ منابع رسانه‌ای آن متکثر شده و اینگونه نیست که یک کانال بر روی ذهن جامعه ایرانی تأثیر بگذارد.» وی افزود: «اگر به گذشته رسانه‌های مطرح کشور نظر کنیم در‌می‌یابیم که عده‌ای به یک مجموعه و عده‌ای به مجموعه دیگر علاقه نشان می‌دادند؛ اما در حال حاضر در فضای متکثر رسانه‌ای همه مردم موارد مختلف را می‌خوانند. اینکه همه مردم همه چیز را می‌خوانند یک اتفاق بزرگ در مصرف رسانه‌ای است. در کشورهای توسعه‌یافته به موجب علایق مردم هر کسی یک رسانه خاص را مطالعه می‌کند، اما در جامعه ایرانی همه مردم همه چیز را می‌خوانند و می‌بینند و جامعه‌ای که با چنین شرایطی روبه‌رو است اتفاق بزرگی در آن به وجود آمده است».
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: «وقتی چنین اتفاق بزرگی در جامعه ایرانی رخ داده است که یک فرد همه چیز را در دو تا سه ساعت می‌خواند و می‌بیند قطعاً می‌تواند مقدمه‌ای برای شکل‌گیری رسانه‌های حرفه‌ای و رسمی باشد؛ اتفاقاً این دوره‌ یک فرصت است زیرا ما از دوره اغتشاش رسانه‌ای سال‌های ٩٥ و ٩٦ عبور کرده و در یک دوره تأمل رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم». صالحی بیان کرد: «امروز دیگر یک فیلم و عکس در فضای مجازی هیجان ایجاد نمی‌کند در حالی که در گذشته به این شکل نبود. زیرا افرادی که آن را می‌بینند و می‌‎خوانند یک علامت سؤال دارند و به سراغ رسانه‌های دیگر هم می‌روند تا صحت موضوع را رصد کنند؛ پالایش‌ و غربال شروع شده است و این اتفاق عصر رسانه‌های بعد از این دوره است. به نظر می‌رسد رسانه‌های حرفه‌ای جدید رسانه‌های کثرت خبر نیستند». وی ادامه داد: «رسانه‌های جدید رسانه‌های کشف حقیقت هستند و اینکه بین خبرهای متنوع و متناقض کشف حقیقت صورت می‌گیرد از مزیت‌های عصر رسانه‌ای جدید است؛ امروز با مردم جدیدی روبه‌رو هستیم. مردمی که شش سال پیش نداشته‌ایم ولی امروز این مردم همه چیز را می‌بینند و می‌خوانند. دیگر نمی‌توان براحتی از مردم چیزی را پنهان کرد یا چیزی را از آنها مخفی نگه داشت».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: «این فرصت رسانه‌ای که امروز در نتیجه فضای رسانه‌های متکثر پیدا کرده‌ایم و از فضای اغتشاش به تأمل قدم برداشته‌ایم، دوره‌ زایش رسانه‌های حرفه‌ای است. البته متناسب با این بستر رسانه‌های حرفه‌ای جدید می‌توانند شکل بگیرند و اگر بخواهند بمانند حتماً راه خود را پیدا می‌کنند. زیرا رسانه‌های ما در این جامعه زندگی می‌کنند و راه خود را پیدا خواهند کرد.»
صالحی با ابراز امیدواری نسبت به حوزه‌های مختلف رسانه‌ای افزود: «نگرانی‌ها و سختی‌های ما کم نیست اما امیدهای ما هم نباید کم باشد؛ ایران ما همیشه ققنوس‌‌وار از دل آتش بیرون آمده و ما همیشه این استعداد را داشته‌ایم که در آتش پر بکشیم. در واقع حوزه رسانه و محصولات اجتماعی گسترده است و ماجرای سیل و رسیدن جامعه به یک همدلی نشان داد که رسانه بسیار تأثیرگذار است».