پشت پرده ترور نافرجام «مادورو» در سال 97 «جان بولتون» بود


نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌و‌گو با «مکس بلومنتال» خبرنگار آمریکایی درباره تلاش برای ترورش در جریان سخنرانی چهاردهم مرداد ۱۳۹۷ در جمع نظامیان ارتش ونزوئلا در «کاراکاس» صحبت کرد.
این اقدام تروریستی زمانی رخ داد که تلویزیون ونزوئلا به صورت زنده در حال پخش مراسم و سخنرانی مادورو بود. تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد که ناگهان از آسمان صدای انفجار شنیده می‌شود و مادورو و همراهانش از این صدا جا می‌خورند. ثانیه‌هایی بعد هم سربازانی که در برابر جایگاه سخنرانی ایستاده‌اند، با شنیدن صدای انفجار سراسیمه فرار می‌کنند. در پی این حادثه، مادورو مجبور به ترک محل شد. «خورخه رودریگز» سخنگوی وقت دولت ونزوئلا با تایید خبر انفجار یک پهپاد اعلام کرد که این پهپاد حامل مواد منفجره بوده و قصد ترور رئیس‌جمهور را داشت اما هدف قرار گرفت.
 به گزارش فارس «نیکلاس مادورو» حالا در مصاحبه با بلومنتال گفته: «یک سال از ترور نافرجامم گذشت. من امروز می‌توانم بگویم که ما مدرکی داریم که ثابت می‌کند دستور این ترور توسط جان بولتون و از کاخ سفید صادر شد. سر نخ همه چیز به جان بولتون می‌رسد، کسی که طرز فکری مجرمانه و ذهنیت یک قاتل را دارد». رئیس‌جمهور ونزوئلا افزود: «من در حال حاضر نمی‌توانم رئیس‌جمهور ترامپ را متهم کنم اما من همه دلایل و شواهد لازم برای درخواست تحقیقات از (فعالیت‌های) جان بولتون را در اختیار دارم».
گفتنی است دو روز پیش نیز ترامپ در دستورالعمل جدیدی دستور توقیف تمام دارائی‌های ونزوئلا در آمریکا را صادر کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز روز سه‌شنبه گفت: «ایالات متحده آماده است تا علیه هر شرکت بین‌المللی که به همکاری تجاری خود با نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا ادامه دهد، تحریم‌هایی را وضع کند». ونزوئلا یکی از صادرکنندگان مهم نفت و از اعضای اوپک است و دولت آمریکا برای روی کار آوردن یک غربگرا در این کشور تا کنون دست به هر جنایتی زده است اما به دلیل حمایت‌های روسیه، چین، ایران و ارتش این کشور از مادورو، همواره به در بسته خورده است.