رئیس‌جمهوری: ظریف مجتهد سیاسی است دلجویی‌ها از وزیر تحریم‌شده

الهام برخوردار
این روزها ساختمان وزارت خارجه میزبان میهمانان زیادی است. میزبان آنها وزیر خارجه‌ای است که علی‌رغم تلاش‌های زیادی که طی سال‌های اخیر داشته است تا صلح‌طلب و پایبندی ایران به تعهدان بین‌المللی را به دنیا ثابت کند از سوی آمریکا در یک اقدام نامتعارف و غیرانسانی تحریم شده است؛ محمدجواد ظریف، سکاندار دستگاه دیپلماسی را می‌گویم. او همچنان از توان دیپلماسی دفاع کرد و از سر میز مذاکره بودن ایران در هر شرایطی سخن گفت، با این حال هیچ‌گاه از گزند مخالفان و تندروهای داخلی در امان نبوده است. گویی این دیپلمات طی این 6 سال امان از مخالفان خود بریده است و آنها هر فرصتی را که به دست می‌آورند او را مورد شدیدترین حملات خود قرار می‌دهند.
وزیر خارجه تحریم‌شده که در آستانه ورود به 60 سالگی است طی مدت وزارت خود از سوی تندروهای داخلی نیز تحریم بوده است. یعنی در داخل هم از تیررس منتقدان دلواپس خارج نشده است. هنوز ما برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی را می‌بینیم که به خاطر منافع ملی هم که شده یک روز حامی ظریف نبوده‌اند. از همان روزی که سکان هدایت دستگاه دیپلماسی کشور را به دست گرفت حملات آنها شروع شد، این حملات به حدی است که آنها دیگر پا را فراتر گذاشته و در زمین دشمن بازی می‌کنند. بنا به گفته ربیعی، «شانه به شانه دشمنان شناخته شده ملت ایران از هیچ اقدامی در تخریب و توهین به نمایندگان و منتخبان ملت در دولت کوتاهی نکردند و تا آنجا پیش رفتند که تمیز میان واژگان و ادبیات آنها و دشمنان قسم‌خورده ایران و نظام میسر نبود». درواقع هرچه که حمایت‌ها از وزیرخارجه بیشتر می‌شود حملات و هجمه‌های آنها شدت بیشتری به خود می‌گیرد و لحن آنها تندتر از قبل می‌شود.
چه می‌شود که این جریان به هیچ‌ صراطی مستقیم نمی‌شود و از هیچ مسئول و نهادی حرف شنوی ندارد؟ پشت پرده حمله به ظریف چه کسانی هستند؟ چه شده است که منافع ملی در چنین شرایط حساسی بازیچه دست این افراد شده و آنها منافع گروهی و جناحی خود را بر منافع کل نظام ترجیح می‌دهند. این دلواپسان از روز اول روی کار آمدن دولت و به‌خصوص ظریف همیشه در حال سنگ‌اندازی بوده و حتی برخی مواقع مانع اجرای کامل برخی برنامه‌های وزیر خارجه شده‌اند‌ به گونه‌ای که روز دوشنبه خود ظریف در نشست خبری با خبرنگاران از منتقدان خواست که اجازه بدهند کارش را انجام دهد. او حتی سعی کرد نگرانی تندروها در رابطه با انتخابات 1400 را برطرف کند و خیلی قاطع گفت قصد کاندیدا شدن در انتخابات را ندارد. اما با هیچ‌کدام از اینها افاقه نکرد و هجمه‌ها همچنان ادامه دارد.


در ادامه دیدارهای مسئولان رده بالای کشور از ظریف و دلجویی از او، روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به ساختمان وزارت کشور رفتند و با وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کردند. حسن روحانی او را یک مجتهد سیاسی خواند و گفت: من شهادت می‌دهم وزیر خارجه در همه جلساتی که حضور داشته نظرات خود را به صراحت بیان کرده و امانتدار به معنای کلی و واقعی بوده است. ممکن است بعضی‌ها لمس نکنند که این کار چه شهامتی نیاز دارد. وزیر خارجه نظر خود را روبه‌روی رئیس‌جمهوری به صراحت بیان می‌کند و می‌داند ممکن است رئیس‌جمهوری با آن مخالف باشد. وزیر خارجه مشاور عالی کل نظام در سیاست خارجی است و باید نظرش را بیان کند اما اگر تصمیمی در کشور چه در دولت و چه در مجلس یا شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود همه ما باید آن را اجرایی کنیم. سردار قاسم سلیمانی نیز با حضور در وزارت خارجه و دیدار با ظریف با بیان اینکه اقدام آمریکا در‌خصوص وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران جنون‌آمیز و نشانه شکست قطعی کاخ سفید است، گفت: این اقدام آمریکا ثابت کرد که جنابعالی به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی به ویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.
رئیس‌جمهوری که خود بارها مورد هجمه دلواپسان قرار گرفته است، می‌داند که وزیر خارجه‌اش چه روزهایی را پشت سرگذاشته است و به طور کامل در جریان بی‌مهری‌ها و تندروی‌های دلواپسان نسبت به ظریف بود. او روز گذشته رفته بود که به وزیر خارجه‌اش بگوید دل قوی‌دار که دفاع از منافع ملی و نظام و اعتماد مردم به او برای ادامه فعالیتش کافی است. حسن روحانی خطاب به مخالفان اظهار کرد: امانتداری در وزارت خارجه اهمیت زیادی دارد. اگر قرار باشد بر اساس خوشایند این و آن صحبت کنیم، از امانتداری خارج می‌شویم. جایی که لازم باشد، وزیر خارجه، معاونان او و سفرا باید نظرات کارشناسی خود را بیان کنند. مخصوصا وزیر خارجه ما که یک نخبه و مجتهد سیاسی است. برخی درس سیاسی خوانده‌اند، اما مجتهد نشده‌اند اما ظریف علاوه بر اینکه استعداد نخبگی دارد، یک مجتهد سیاسی است.
روحانی در ادامه صحبت‌های خود اشاره‌ای به تصمیمات گرفته شده در سیاست خارجی کرد و گفت: در همه جای دنیا تصمیمات مهم سیاست خارجی را نظام می‌گیرد. بر اساس ساز و کار آن نظام، تصمیمات را یا دولت می‌گیرد یا یک شورا یا سایر مقامات و این بستگی به ساختار آن نظام دارد. ما هم نظرات خودمان را به صراحت می‌گوییم اما وقتی نظام به یک تصمیم رسید، آن تصمیم را با امانت به وزارت خارجه منتقل می‌کنیم. در شورای عالی امنیت ملی ممکن است اعضا رایی بدهند که من با آن مخالف باشم اما آن را امضا می‌کنم. بعضی‌ها این را درست لمس نمی‌کنند که من به عنوان رئیس جمهوری نظرم را بیان می‌کنم اما اگر لایحه‌ای که من مثلا به مجلس داده‌ام و مجلس آن را تغییر داد و تبدیل به قانون کرد و با لایحه من متفاوت بود، من آن را امضا و ابلاغ می‌کنم، این دوگانگی نیست زیرا باید همه نظرمان را با صراحت و بدون کم و کاست بیان کنیم، اما تصمیمات نظام را هم اجرایی کنیم.
تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد، تعامل سازنده کار سختی است
وی ادامه داد: من شهادت می‌دهم وزیر خارجه در همه جلساتی که حضور داشته نظرات خود را به صراحت بیان کرده و امانتدار به معنای کلی و واقعی بوده است. ممکن است بعضی‌ها لمس نکنند که این کار چه شهامتی نیاز دارد. وزیر خارجه نظر خود را روبه‌روی رئیس جمهوری به صراحت بیان می‌کند و می‌داند ممکن است رئیس جمهوری با آن مخالف باشد. وزیر خارجه مشاور عالی کل نظام در سیاست خارجی است و باید نظرش را بیان کند اما اگر تصمیمی در کشور چه در دولت و چه در مجلس یا شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود همه ما باید آن را اجرایی کنیم. در این مرحله هم وزیر خارجه رسول امینی بوده است و وقتی نظر جمعی را شنید، همان را اجرا کرده است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بسیار مهم است که دولتی از آغاز تبلیغاتش با مردم، سیاست خارجی خود را به رای مردم گذاشته است، خاطرنشان کرد:‌ در دولت‌های گذشته نیز سیاست‌های خارجی قاعدتا همیشه در چارچوب منافع ملی اتخاذ می‌شد، اما من رئیس‌جمهوری هستم که هم در دور اول و هم در دور دوم ریاست جمهوری خود نظرم را در سیاست‌ خارجی به رای مردم گذاشتم و تعامل سازنده با جهان از شعارهای اصلی من بود.
روحانی با بیان اینکه شاید بسیاری از کسانی که پای صندوق‌های رای، به من رای دادند یکی از دلایل‌شان سیاست من در بخش خارجی و تعامل سازنده با دنیا بود، اظهار کرد: تعامل سازنده کار سختی است اما تقابل با جهان از آسان‌ترین کارهای دنیا است. بسیار آسان است که در برابر همه دنیا در یک سخنرانی به همه فحاشی شود؛ تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد اما اساس در روابط و سیاست خارجی، تعامل سازنده است. مقام معظم رهبری نیز در دور دوم دولت تدبیر و امید از تعبیر تعامل گسترده با جهان استفاده کردند؛ پس این نوع تعامل سیاست نظام و خواست مردم است.
روحانی با تاکید بر اینکه نظر مردم برای ما مهم است، خاطرنشان کرد: ما تعامل سازنده و یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده با دنیا را به رای مردم گذاشتیم و در دور دوم رای بیشتری نسبت به دور اول کسب کردیم.
وی با بیان اینکه اگر غیر از ظریف کسی وزیر خارجه بود نمی‌توانستیم به آسانی به این توافق برسیم، خاطرنشان کرد: ما در این توافق پیروزی‌های حقوقی، سیاسی و اخلاقی به دست آوردیم که این موفقیت‌ها از بین نمی‌رود؛ البته در چهار سال گذشته موفقیت‌های اقتصادی زیادی هم داشتیم و در حالی که طرف مقابل بدعهدی داشت ده‌ها میلیارد دلار از پول‌های ما آزاد شد. بسیاری از طرح‌های اساسی ما که به خاطر تحریم متوقف مانده بود راه افتاد. خواص برجام در سال ۹۴ و ۹۵ ظاهر شد. فروش نفت و میعانات به سه برابر افزایش یافت. موفقیت‌های اقتصادی ما آنقدر زیاد بود که برخی عصبانی شدند. عصبانی بودند که چرا هتل‌های ما پر از هیئت‌های تجاری و خارجی است. از خرید هواپیما عصبانی بودند و می‌گفتند این هواپیماها کاغذی است. ما توانستیم ناوگان هوایی و ریلی خود را تقویت کنیم.
رئیس‌جمهوری بیان کرد: ما آمریکا را منزوی کردیم. دو بار در دادگاه لاهه موفق شدیم. نمی‌دانم چرا بعضی موفقیت‌ها را کمتر می‌بینند و ناکامی‌ها را بزرگ‌تر؟ ما موفقیت‌هایی بالاتر از موفقیت‌های دکتر مصدق در لاهه به دست آوردیم.
سایر اخبار این روزنامه
خبر مهم از زبان گزارشگر معروف عادل به تلویزیون برمی‌گردد علیرضا صدقی آفت سکوت شرکت هواپیمایی ایران ایر‏تور با 34 میلیارد تومان واگذار شد؟ تکرار تراژدی خصوصی‏سازی در ایران سردیس ملک‌المتکلمین هم دزدیده شد سریال ادامه‌دار ناپدید شدن مجسمه‌های شهری «فارابی» هم به جمع مفاخر مصادره‌شده توسط کشورهای دیگر پیوست غارتگری به سبک دنیای نوین! «‌ابتکار» چالش میان آمریکا و ترکیه در سوریه را بررسی می‌کند تسویه حساب ژئوپلیتیک در زمین سوریه رئیس‌جمهوری: ظریف مجتهد سیاسی است دلجویی‌ها از وزیر تحریم‌شده رئیس قوه قضائیه: قاضی باید از هر جهت تامین باشد قاضی مسعودی مقام: هادی رضوی روانه زندان شد وزیر اطلاعات: تروریست‌ها باید از هیمنه سربازان گمنام امام زمان(عج) بترسند روابط عمومی مجمع ارسال نامه‌ آیت‌الله آملی به رهبر انقلاب را تکذیب کرد گمانه‌زنی‌ها در مورد موضع مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون مسائل ایران ادامه دارد آنومی غفلت جمعی در ایالات متحده