هم صدایی دیپلماسی و مقاومت

صبح روز گذشته سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه نیز که طبق روال هر هفته با وزیر خارجه در وزارت خارجه دیدار می کند، این بار با لباس رسمی سپاه پاسداران در جلسه حاضر شد و ضمن خداقوت به ظریف، اقدام آمریکا در خصوص وزیر خارجه را جنون آمیز و نشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست. وی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: این اقدام آمریکا ثابت کرد که جنابعالی به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و به ویژه مردم آمریکا درباره جهالت رهبران این کشور دارید.  سلیمانی دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان را از خصوصیات ویژه  ظریف دانست و افزود: به شما تبریک می گویم که به دلیل انتساب به رهبر معظم، حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفته اید.
 
 
 


رئیس جمهور و سردار سلیمانی به طور جداگانه با ظریف دیدار کردند
دفاع تمام قد روحانی از برجام و رد مذاکره با ترامپ
سردار سلیمانی: دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان از خصوصیات ویژه ظریف است
 
هادی محمدی – در حالی که روز دوشنبه قبل و پس از نشست خبری مفصل ظریف با رسانه ها، علی لاریجانی رئیس مجلس و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور برای دیدار با وزیر خارجه و حمایت از وی در برابر تحریم آمریکا به ساختمان این وزارتخانه آمدند، فرمانده نیروی قدس سپاه و رئیس جمهور نیز روز گذشته را برای حضور در وزرات خارجه انتخاب کردند. در کنار این حضور و دیدار با ظریف و معاونانش که پشت درهای بسته برگزار شد ، روحانی  از فرصت استفاده کرد و بیش از یک ساعت نیز برای مدیران این دستگاه دیپلماسی کشور از راهبردها و مشکلات و توفیق های این حوزه گفت. وی در عین حال تصریح کرد: امروز دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر استعداد و تجربه فراوان، نخبه و مجتهد سیاسی است و به عنوان نماینده کل ملت ایران و نه تنها جناح ها و گروه ها، فقط از زبان ملت ایران سخن می گوید و این افتخار ملی است.رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی آن چه حائز اهمیت است این که وزارت خارجه کشورمان، نیروی تخصصی کارشناس در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هستند و همه مدیران و مسئولان وزارت خارجه کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی محسوب می‌شوند.رئیس جمهور با تأکید بر این که روی تعامل سازنده با جهان اصرار داشته و امروز هم اصرار می‌ورزیم، گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید احساس کردیم که موضوع پیگیری تعامل سازنده با جهان را وزارت خارجه بهتر از هر نهاد دیگری می تواند انجام دهد، بنابراین از همان ابتدا از مقام معظم رهبری درخواست کردم موضوع هسته‌ای را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه محول کند و شخص وزیر خارجه مسئولیت این موضوع را برعهده داشته باشد و ایشان آن را پذیرفتند؛ این موضوع پایه اصلی و رمز پیروزی ما در برجام بود. اگر این کار انجام نمی‌شد، نمی‌توانستیم در کمتر از 100 روز به توافق ژنو دست یابیم.وی افزود: همچنان که اگر وزیر خارجه کشورمان در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا از نزدیک گفت وگو نمی‌کرد و من به تلفن آقای اوباما جواب نمی‌دادم، شاید روند رسیدن به توافق به کندی صورت می‌گرفت. این که توانستیم در طول کمتر از 100 روز با شش قدرت جهانی به توافق ژنو برسیم، کار بسیار سخت و دشواری بود که با تدابیر اتخاذ شده به نتیجه رسید. البته پذیرفتن این که در کمتر از 100 روز این پیشرفت عظیم تاریخی به دست آمد، در حالی که قبل از این دولت میز مذاکره هشت سال پهن بود و حاصلی نداشت، برای عده‌ای سخت است. طبیعی است در مقابل ادعای دولت مبنی بر توانایی برای حل مشکلی که می‌گفتند اصلاً قابل حل نیست از طریق مذاکره، بر مبنای نگاه رقابتی که عده‌ای دارند، حرف‌هایی زده شود.  
حتی اگر 4+1 از بین برود افتخار برجام می ماند
روحانی گفت: این که تأکید دارم برجام از بین رفتنی نیست، یعنی به واسطه آن ایران‌هراسی را از بین بردیم و دروغ بودن این که می‌گفتند ایران اهل منطق و مذاکره نیست و به دنبال ساخت بمب اتم است را ثابت کردیم؛ همچنین PMD را که به عنوان یک پابند به پای ایران بسته بودند، باز کردیم و این ها پیروزی‌های دایمی برجام است که در طول تاریخ هرگز از بین نمی‌رود.روحانی با بیان این که ترامپ یک جمله درست گفت مبنی بر این که ایران در هیچ مذاکره ای شکست نخورده است، افزود: اگر در این شرایط کسی بگوید که حداکثر مطالبات در این توافق حاصل نشده، کمی بی‌انصافی است، چرا که حتی با یک کشور دوست هم نمی‌شود به یک توافق حداکثری دست یافت. توافق برجام اقدام بسیار بزرگی بود که موفقیت آن را  برعهده همه مسئولان به ویژه وزارت خارجه و شخص آقای ظریف می‌دانم. چنان چه آقای ظریف وزیر خارجه نبود و شخص دیگری این مسئولیت را برعهده داشت چه بسا به این آسانی به نتیجه نمی‌رسیدیم.
رئیس جمهور با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در جریان دادگاه لاهه گفت: در یک سال گذشته در دادگاه لاهه دو بار به موفقیت دست یافتیم و موفقیتی که در این دادگاه حاصل شد، بالاتر از موفقیت مرحوم مصدق بود و دستاوردی که در سازمان ملل با قطعنامه 2231 به دست آمد، شاید در تاریخ جهان کم‌نظیر بوده است بنابراین پیروزی‌های ما پابرجاست.
با یک جانی که جلوی ارسال غذا و دارو به ایران را می‌گیرد، گفت وگو کنیم؟!
رئیس جمهور با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفت وگوست، افزود: اگر آمریکا واقعاً به دنبال مذاکره است قبل از هر کاری باید تمام تحریم‌ها را لغو کند. ما با یک جانی که علیه حقوق انسانی اقدام می‌کند و جلوی ارسال غذا و دارو به ایران را می‌گیرد، گفت و گو کنیم؟! البته ملت ایران توبه‌پذیر است به شرط این که توبه واقعی کنید و گرنه راه دیگری وجود نخواهد داشت.رئیس جمهور با بیان این‌که باز هم می‌گویم صلح با ایران مادر همه صلح ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ هاست، افزود: اگر خواهان امنیت هستید و سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، بدانید که امنیت با امنیت برآورده می‌شود. شما نمی‌توانید امنیت ایران را خدشه‌دار کنید و انتظار امنیت داشته باشید؛ صلح در برابر صلح و نفت در برابر نفت است. امروز فهمیده‌اید که ایران قدرتمند و قادر است حرفی را که می‌زند، عملی کند. پهپاد مدرن شما با موشک ساخت وزارت دفاع ایران در دوره دولت تدبیر و امید و با شلیک دقیق و مهارت سپاه پاسداران غیور سرنگون شد و در برابر اقدام ناروا در جبل الطارق، کشتی انگلیسی را که در خلیج فارس به اخطارها و هشدارها بی‌توجهی کرده بود، در مقابل ناوچه جنگی انگلیسی متوقف کردیم. نمی‌شود تنگه هرمز برای شما آزاد باشد و جبل الطارق برای ایران آزاد نباشد.