چنگال پهپادهای ایرانی تیزتر شد

از روز گذشته پهپادها و جنگنده های ایرانی مجهز به بمب های پیشرفته ایرانی شدند که اولاً با خطای کمتر از نیم متر، نقطه زن هستند، ثانیاً بال هایی برای پرواز دقیق به سمت هدف دارند و در شب نیز قابل استفاده هستند و از همه مهم تر این که آفندی یعنی تهاجمی هستند. وزیر دفاع کشورمان دیروز از سه بمب هوشمند و هدایت شونده «یاسین»، «بالابان» و «قائم» رونمایی کرد. قائم همان بمب هایی است که چند هفته قبل در عملیات نیروی زمینی سپاه علیه مواضع گروهک‌های تروریستی در شمال غرب کشور استفاده شد و آن ها را تار و مار کرد. با عملیاتی شدن این سه بمب تحولی بزرگ در تسلیحات هواپایه کشور رخ خواهد داد. به گفته امیر سرتیپ حاتمی دو سازمان صنایع دفاع و صنایع الکترونیک ایران (صاایران) مسئولیت ساخت این بمب های هدایت شونده را برعهده داشته اند. وزیر دفاع در تشریح مشخصات بمب هوشمند بالابان گفت: «بمب بالابان مجهز به مکانیزم بال های تاشونده جهت نصب در زیر هواپیمای حامل کرار در نظر گرفته شده است. مشخصات هدف قبل از پرواز، طرح ریزی و به مجموعه هدایت و کنترل منتقل می شود. پس از رهایش بال های تاشو باز شده و با کمک سیستم هدایت، به سمت هدف حرکت می کند.» با عملیاتی شدن بمب «بالابان» که به گفته وزیر دفاع بیش از 25 کیلومتر برد دارد، پهپادهای جت کرار که تاکنون به بمب‌های سقوط آزاد و موشک هوا به هوا مجهز بودند، قادر به اجرای عملیات دقیق و بمباران نقطه‌ای خواهند بود.
احتساب خودکار مختصات هدف توسط بمب
وزیر دفاع همچنین سازوکار عملیاتی بمب هوشمند "یاسین" را هم تشریح کرد که بر اساس این توضیحات، این بمب می تواند از فاصله بیش از 50 کیلومتری رها شده به سمت هدف هدایت کند و آن را هدف اصابت قرار دهد که این اتفاق در رزمایش سال 96 رخ داد و بمب یاسین روی یک جنگنده اف7 سوار شد و پس از رها شدن از فاصله 60 کیلومتر به هدف اصابت کرد. مهم ترین مزیت این بمب که از خانواده تسلیحات هواپایه دورایستا محسوب می‌شود، این است که مختصات و مشخصات هدف به صورت خودکار توسط کامپیوتر انجام و به خلبان جنگنده اعلام می شود. به گزارش فارس شبانه روزی بودن و قابلیت استفاده در آب و هوای کور از جمله ویژگی های مهم این بمب است. این بمب نیز در طول مسیر هدایت می شود تا در نهایت به هدف اصابت کند.
دقت نقطه ‏زنی کمتر از نیم متر


اما بمب قائم سومین بمبی بود که دیروز توسط وزیر دفاع رونمایی شد. این بمب که دارای دقت نقطه ‏زنی کمتر از نیم متر است، قابلیت نصب روی انواع پهپاد از جمله شاهد 129، حماسه و مهاجر 6 را دارد به این شکل که هر فروند پهپاد مهاجر-6 قادر به حمل دو تیر بمب قائم است. به تازگی جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه نیز موفق به ساخت پهپاد دو فاز عمود پرواز و پرواز افقی شده که مراسم رونمایی از آن در روزهای گذشته انجام شده است. در همین حال، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز از رفع ایرادات ناوشکن جماران و تجهیز آن به پرتابگر عمودی موشک خبر داده است.